• Eveniment
Data:
03.12.2017
Adresă:
Google MapsStrada Ion Câmpineanu, nr. 28, Sector 1, Bucureşti, România
Locaţie:
Sala Palatului Bucuresti
Prezentare

 Libretul: Marius Petipa, după versiunea lui Alexandre Dumas a basmului lui E. T. A. Hoffmann „Spărgătorul de nuci şi regele şoarecilor’’

Muzica :  P.I.Ceaikovski

Coregrafia: Marius Petipa , Vasily Vainonen

Scenografia: Evgeniy Gurenco

Director artistic: Andrei Batalov 

CLARA:  Olga Golitsa

PRINTUL:  Denis Nedak

Premiera mondială: 06 decembrie 1892, la Teatrul Mariinski din St.Petersburg.

 

www.batalov-ballet.ru

https://www.youtube.com/watch?v=1npGPKk9cd8

 

"Spărgătorul de nuci" are un loc aparte printre lucrările ulterioare de Ceaikovski; Acesta se află în afară de tradiţia genului de balet, unde a aplicat imagini muzicale novatoare.

In diferite versiuni numele personajului principal  este Clara sau  Marie. 

 

ACTUL I

Acţiunea se desfăşoară într-un mic orăşel din Germania. În casa domnului Stahlbaum domneşte atmosfera de sărbătoare din ajunul Crăciunului. Părinţii fac ultimele retuşuri la pomul de iarnă, aşezînd lîngă el cadourile pentru copii. Se aprind beculeţele şi se deschide uşa. Clara şi Fritz, copiii domnului Stahlbaum dau buzna în cameră. Îi urmează verii şi verişoarele cu părinţii lor. Copiii se aşează în rînd şi încep un marş voios.

După dansul adulţilor vine şi unchiul Drosselmeyer, care este naşul micuţilor Fritz şi Clara

Acesta este aşteptat cu nerăbdare, căci le aduce copiilor, de fiecare dată, surprize neobişnuite. Nu-i va dezamăgi nici acum. El le-a pregătit un cadou nemaipomenit, un Spărgător de nuci, o păpuşă nostimă care cu uşurinţă sparge nucile. La început copiii se bucură, apoi încep să se certe din cauza cadourilor. Fritz câştigă disputa, iar Clara izbucneşte în lacrimi. Pentru a o consola, unchiul Drosselmayer îi dă fetei Spărgătorul de nuci. Fritz îl azvîrle rîzînd şi îl strică, în timp ce Clara îl consolează. Între timp s-a făcut tîrziu. Mama îi trimite pe copii la culcare. Musafirii se retrag. Clara îşi ia rămas bun de la Spărgătorul "bolnav" şi copii se duc la culcare.

După puţin timp Marie se întoarce în camera festivă. Adoarme în fotoliu şi astfel evenimentele acestei seri continuă.

În lumina lunii, pomul de Crăciun, devine tot mai mare, ocupînd o mare parte a camerei. Aici domneşte o atmosferă fantastică şi misterioasă. Apare Drosselmeyer  care nu este doar naşul lui Fritz şi Clara  – el se transformă într-un adevărat magician. La un simplu gest al mînii lui totul în jur învie: pereţii se dau în lături. Treptat, jucăriile prind viaţă şi încep a creşte. Subit îşi face apariţia din toate părţile o armată întreagă de şoareci conduşi de regele lor şi se apropie de fată. Ea, înfricoşată, îi goneşte. Păpuşile sunt agitate şi speriate. Atunci se trezeşte Spărgătorul de nuci care, datorită ingeniozităţii şi vitejiei sale, alături de soldaţii de plumb, se luptă cu şoarecii. Bătălia nu e deloc uşoară şi Spărgătorul pare să cedeze. Clara  intervine cu o lumînare aprinsă, pe care o aruncă şi reuşeşte să învingă armata de şoareci. Cîmpul de luptă rămîne pustiu. Spărgătorul de nuci stă întins jos fără suflare. Clara şi păpuşile îi sar în ajutor. Dar iată că se întîmplă o minune ... În faţa lui Clara , păpuşa - Spărgător de nuci se transformă într-un prinţ frumos. El se apropie de ea. Clara  şi prietenii săi se pomenesc sub bolta cerului înstelat, lîngă Pomul de Crăciun. Fulgii de nea se rotesc într-un dans feeric.Clara şi prinţul aşezaţi într-o luntre magică, pornesc spre steaua miraculoasă din vîrful pomului. Prietenii îi însoţesc.

ACTUL II

Clara şi Prinţul plutesc în luntrea magică prin împărăţia verde a Pomului de Crăciun. Împreună cu ei călătoresc şi prietenii lor. Tot mai aproape este steaua miraculoasă. Visul este aproape realizat...

Pe neprins de veste ei sunt atacaţi din nou de Regele Şoarecilor cu armata sa. Prinţul se avîntă din nou în luptă. Toţi urmăresc speriaţi lupta. Prinţul răpune duşmanul.

Prietenii sărbătoresc victoria. Păpuşile dansează. Lumînările sclipesc tot mai mult, Pomul învie. Şoarecii răi sunt învinşi! În sfârşit, Clara si Prinţul ajung la Castelul trandafirilor din Împărăţia dulciurilor. Prinţul-spărgător povesteşte Zînei dulciurilor şi suitei acesteia întîmplarea, subliniind intervenţia curajoasă a Clarei împotriva regelui şoarecilor. Tînăra pereche este cinstită cum se cuvine de întreaga curte împărătească. Cele mai nostime personaje vor participa la divertismentul compus din mai multe dansuri: spaniol, arab, chinezesc, rusesc, italian, francez etc. Clara  şi Prinţul execută un briliant pas-de-deux, apoi toată suflarea se angrenează în marele Vals al florilor din final.

Ce păcat că totul a fost doar un vis!

A trecut Noaptea de Crăciun, iar odată cu ea şi cele mai frumoase iluzii... Clara , care trăise un vis de poveste, stă acasă lîngă Pomul de Crăciun, iar în braţe ţine păpuşa – Spărgătorul de nuci.

 

Compania  "St. Petersburg Classical Ballet of Andrey Batalov’’

 Este creata de Andrei  Batalov – prim-solist la Teatrul Mariinski .

Absolvent al Academiei de Balet Vaganova din Rusia , Andrei Batalov  este pe scena de mai mult de 20 de ani. In 1992 a devenit solist al Teatrului Academic de Stat ‘’Mussorgsky ‘’ din Sankt-Petersburg iar doi ani mai târziu, devine Prim solist al Teatrului Mariinski.

 El aparţine unei rase rare de dansatori virtuosi cu o extraordinara tehnică care-i permite a fi

in rand  cu  dansatori  legendari de balet  din trecut şi prezent ca  Vestris şi Nijinsky , Baryshnikov şi Julio Bocca. El deţine o colecţie unică de premii de la diferite concursuri internaţionale de balet . A fost câştigător a medaliei de aur la Concursul International de Balet de la Nagoya (Japonia, 1996) şi la Paris (1997). El a câştigat premiul 2 la Concursul Internaţional Rudolf Nureyev la Budapesta (1996), premiul 1 şi Mihail Baryshnikov la Arabesque-96,  Concursul de Balet din Perm (1996) şi Marele Premiu la Concursul International de Balet de la Moscova (1997).

In repertoriu la Mihailovski (1992-1994) şi Mariinsky Teatre (din 1994), Batalov executa  roluri principale in  urmatoarele balete : "Cavalerie halt", "La Sylphide", "Le Corsaire", "Don Quijote", "La Bayadere" "Manon", "Scheherazade", "Romeo şi Julieta", etc.

La  Royal Ballet danez (2000-2002), Repertoriul său a inclus roluri clasice principale, cum ar fi: Printul Siegfried ( "Lacul lebedelor"), Albert ( "Giselle") şi balete contemporane de Peter Martins si

 Kevin O 'Dale .

Batalov colaboreaza  cu cei mai buni dansatori ai Teatrului Mariinsky - Altynay Asylmuratova, Diana Vishneva, Ulyana Lopatkina, Elvira Tarasova precum şi cu legenda 1960-1970 Nadejda Pavlova (Bolshoi Theatre). În calitate de director artistic al companiei, Andrei Batalov intenţionează să urmeze marile tradiţii ale baletului rus lasate  de marii maestri ai trecutului - Marius Petipa, Lev Ivanov, Alexander Gorsky, Mihail Fokin.

Astăzi Batalov nu numai că dansează el însuşi, dar, de asemenea, învaţă pe alţii - din 2010 el este un coregraf al Teatrului Mihailovski. Printre absolvenţii săi, de exemplu, renumitul Leonid Sarafanov. Şi, în 2014, a deschis la Sankt-Petersburg, Teatrul de balet clasic, la care a devenit director artistic.

 

BALETUL  CLASIC  din  ST.PETERSBURG A. BATALOV este o companie tânără şi dinamică, în mod clar educata  în cea mai bună tradiţie rusească.

Stele  ca Andrey Batalov, Yevgeny Ivanchenko- Mariinsky Ballet, Leonid Sarafanov, Oksana Bondareva - Mihailovski Ballet, Alexandra Timofeeva, Evgheni Ivanchenko- Kremlin Ballet, Maria Poliudova,Vladimir Statnii , Ucraina sunt solistii principali ai companiei   iar corpul de balet  este de înaltă clasă.

Compania de Balet intruneste 50 de artişti profesionişti , absolvenţi ai Academiei de Balet din Rusia Vaganova şi  ai celor mai mari şcoli de dans din Rusia şi Ucraina, care sunt conduse de către maeştri de balet mari, foşti dansatori emeriti.

Repertoriul companiei ‘’St.Petersburg Classical Ballet’’imbina capodopere ale baletului classic cum ar fi : "Lacul lebedelor", "Spărgătorul de nuci" şi "Frumoasa din pădurea adormită" de P.Ceaikovski, "Chopiniane" "Giselle"  de A.Adam, "Les Sylphides" de Michel Fokine ,  "Don Quijote", "Paquita" de L. Minkus si coregrafia contemporană - Alexei Miroshnichenko, Emil Faski şi altele.

‘’St. Petersburg Classical Ballet of Andrei Batalov’’ este mândra de artiştii săi, care, prin talentul şi creativitatea lor, garanteaza succesul companiei, artiştii avand un nivel artistic mare.

 Decorul si costumele sunt create de maestrii in arta teatrala si sunt magnifice.

BALETUL CLASIC DIN ST.PETERSBURG A. BATALOV a efectuat turnee in Japonia, Spania, Elvetia, Germania, Franta, Italia, Cehia. In toamna sunt invitati in turneu in SUA.

Limbajul artei este universal şi etern. Este o limbă care n-are nevoie de traducere, care poartă peste tot armonia şi creativitatea.

 

director artistic  -  Andrei Batalov 

 

Honoured Artist of Russia (2010)

Prize-winner at the International Ballet Competition in Nagoya (Japan, 1996, 1st prize) 
Prize-winner at the International Rudolf Nureyev Ballet Competition (Budapest, 1996, 2nd prize) 
Prize-winner at the Arabesque-96 Open Ballet Competition in Perm (1996, 1st prize and Mikhail Baryshnikov Prize) 
Prize-winner at the International Ballet Competition (Paris, 1997, 1st prize) 
Prize-winner at the International Ballet Competition in Moscow (1997, Grand Prix)

Born in Izhevsk (Udmurtia). 
Graduated from the Vaganova Academy of Russian Ballet (class of Professor Valentin Onoshko). 
From 1992-1994 he was a soloist with the St Petersburg State Academic Musorgsky Theatre Opera and Ballet. Joined the Mariinsky Ballet in 1994.

Repertoire includes: 
La Sylphide (James); choreography by August Bournonville, revised version by Elsa-Marianne von Rosen, 
Giselle (Classical Duet); choreography by Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa, 
Le Corsaire (Ali, Lankedem); production by Pyotr Gusev after the composition and choreography by Marius Petipa, 
La Bayadère (Solor, the Golden Idol); choreography by Marius Petipa, revised version by Vladimir Ponomarev and Vakhtang Chabukiani, 
The Sleeping Beauty (Bluebird); choreography by Marius Petipa, revised version by Konstantin Sergeyev, 
Don Quixote (Basilio); choreography by Alexander Gorsky, 
Michel Fokine’s ballets Schéhérazade (Zobeide’s Slave), Le Spectre de la rose and Pétrouchka (Pétrouchka; production by Gary Chryst), 
Prodigal Son (the Prodigal); choreography by George Balanchine, 
Diane et Actéon Pas de deux from the ballet La Esmeralda; choreography by Agrippina Vaganova, 
Romeo and Juliet (Mercutio); choreography by Leonid Lavrovsky, 
The Legend of Love (Dance of the Jesters); choreography by Yuri Grigorovich, 
Études; choreography by Harald Lander, 
Le Jeune Homme et la mort; choreography by Roland Petit, 
Manon (Lescaut); choreography by Kenneth MacMillan, 
Ondine (Matteo); choreography by Pierre Lacotte, 
Duet of Autumn Colours; choreography by Yevgeny Panfilov 
and the pas de deux from the ballet Flames of Paris; choreography by Vasily Vainonen 
as well as dances in the opera Faust (Pan).

From 2000-2002 he danced with the Royal Danish Ballet.

Comentarii
ABONARE