Cand nemtii au viziuni

12 02. 2002, 11:17
Mercedes are atat de multa "energie" incat trebuie sa si-o exteriorizeze cumva. Salonul Auto de la Detroit a fost locul potrivit pentru aparitia a inca unui Vision. Dupa SLR si SLA, acest prototip inmagazineaza conceptele de limuzina, monovolum, break si SUV in doar trei litere: GST. Se

Mercedes are atat de multa „energie” incat trebuie sa si-o exteriorizeze cumva. Salonul Auto de la Detroit a fost locul potrivit pentru aparitia a inca unui Vision. Dupa SLR si SLA, acest prototip inmagazineaza conceptele de limuzina, monovolum, break si SUV in doar trei litere: GST.

Se spune ca pofta vine mancand. Daca parafrazam, vom ajunge probabil la o expresie de genul: conceptele apar din viziuni. Dar viziuni are toata lumea, o sa spuneti, chiar si Dacia. Numai ca este nevoie si de o imensa forta financiara, pentru ca ideile sa devina realitate.

Mercedes Benz se gaseste intr-o astfel de situatie fericita, care s-a materializat prin vanzari record in 2001. Cum firma din Stuttgart a fost de-a lungul intregii sale istorii o deschizatoare de drumuri – prin solutiile tehnice adoptate si diferitele modele lansate – nu surprinde deloc aparitia conceptului Vision GST la Salonul Auto de la Detroit.

La o simpla privire este oarecum dificil sa plasezi GST-ul intr-un anumit segment de piata. Cele trei initiale vin de la „Grand Sports Tourer”, deci un break cu valente sportive, dar si functional.

Designul inglobeaza motive deja intalnite la actualele modele Mercedes, dar per ansamblu este avangardist si extrem de bine elaborat. O tenta futurista o aduc stopurile, care folosesc tehnologia LED. Ele nu au doar rol estetic, ci si functional. In cazul unei franari se aprind in culoarea rosu toate cele trei lampi, ca o avertizare in plus pentru ceilalti participanti la trafic.

Pentru a patrunde in interior, portiera spate se deschide in sens invers celei anterioare, la un unghi de 90 de grade. Se elibereaza astfel un spatiu foarte mare de acces catre cele sase locuri. Sunt trei randuri de scaune individuale, reglabile fiecare in parte pe inaltime, lungime si in inclinare. Aceasta ca aspect practic, pentru ca din punct de vedere al luxului, conceptul GST isi regaleaza pasagerii cu insertii din lemn, aluminiu si capitonaje de piele.

Pana a vorbi despre plansa de bord, sa mai insistam putin asupra elementelor cu rol recreativ, pentru ca Vision GST a fost conceput ca un autoturism pentru toata familia, ce se preteaza la deplasari lungi si foarte lungi. Mercedes s-a gandit si la copii, ca urmare cei din randurile doi si trei au la dispozitie DVD player si jocuri video. Ei bine, si daca ii dor ochii dupa cateva ore de joc pot sa-si clateasca privirea uitandu-se pe geam. Dar nu pe cel lateral, nici prin parbriz si nici prin luneta. Vor privi pe cel de sus (sac!), pentru ca plafonul este de fapt un imens geam. Dar nu orisicare, ci unul din sticla cu efect electrocromic, intocmai ca la oglinzile retrovizoare cu efect antiorbire.

In orice caz, elementul central care monopolizeaza atentia in habitaclu este plansa de bord. Orientarea sa este spre lux, asezonat cu sport. Lux datorita combinatiei de piele si lemn, in doua culori complementare, iar sport datorita prezentei aluminiului.

Elementul high-tech, il reprezinta consola centrala pe cat de futurista, pe atat de functionala. Practic nu mai exista butoane, accesarea diferitelor functii facandu-se prin simpla atingere a simbolurilor desenate pe doua „placi” verticale de aluminiu. Cand am privit pentru prima data fotografiile ne-a intrigat un singur lucru: nu am gasit pe nicaieri levierul schimbatorului de viteze.

Priviti cu atentie si incercati sa-l depistati. Selectorul (pentru ca de fapt asta este) s-a camuflat foarte bine intre cele doua scaune. Soferul actioneaza printr-o simpla atingere un fel de rola inscriptionata cu clasicele „P”, „R”, „N”, „D”. Cutia functioneaza atat in mod automat cat si secvential, schimbarea treptelor facandu-se prin intermediul a doua clapete din spatele volanului.

Vision GST incorporeaza multe inovatii tehnice, provenite de la clasele S si M, respectiv divizia AMG. Chiar propulsorul este V8-ul de 5.5 litri, care dezvolta 360 CP la 5500 rpm si un cuplu imens de 530 Nm la 3000 rpm.

Rezultatul implementarii acestui motor „lucrat” de catre specialistii de la AMG se traduce intr-un sprint de la 0 la 100 km/h in doar 7 secunde. La o asemenea „nervozitate”, sistemul de franare este pe masura, deoarece s-a imprumutat de la SL sistemul SBC (Sensotronic Brake Control).

Pedala de frana nu mai actioneaza direct, prin legaturi mecanice, asupra sistemului de franare, ci prin impulsuri electrice – brake by wire. In functie de intensitatea impulsului, un microprocesor comanda presiunea in sistem, functie de ceilalti parametri dinamici ai automobilului. Discurile de frana sunt fabricate din materiale ceramice, care pot suporta temperaturi de pana la 1600 grade Celsius. GST are tractiune integrala permanenta, imprumutata de la M-Klasse si bineinteles ESP.

Cu totul extraordinar este noul sistem de protectie PRE-SAFE, brevetat de Mercedes. Astfel, Vision GST poate detecta o coliziune iminenta, actionand in avans centurile pretensionate si scaunele pasagerilor din fata pana intr-o pozitie care sa asigure o protectie optima la deschiderea airbag-ului. Acum ramane de vazut daca aceasta solutie de avangarda va putea fi implementata si pe modelele de serie.

Cat despre Vision GST, suntem foarte curiosi daca cei de la Mercedes il vor include peste cativa ani in oferta lor. Nu de alta, dar s-ar crea un alt segment de piata si de obicei cine il inaugureaza culege si roadele.

Sursa:www.autoshow.ro