Fiat Doblo

30 07. 2002, 14:11
Un parcurs de 25.000 de km reprezinta, credem noi, o valoare relativ apropiata de kilometrajul facut anual de o utilitara de calibrul lui Doblo. Din acest motiv, un calcul al costurilor generale de exploatare si determinarea costurilor pe kilometru ni se par foarte utile pentru


Un parcurs de 25.000 de km reprezinta, credem noi, o valoare relativ apropiata de kilometrajul facut anual de o utilitara de calibrul lui Doblo.

Din acest motiv, un calcul al costurilor generale de exploatare si determinarea costurilor pe kilometru ni se par foarte utile pentru transportatorii rutieri din Romania. In plus, in tabelul alaturat sunt prezentati parametrii de parcurs, consum si buget atat pentru ultimii 14.723 de km parcursi, cat si pentru cei 25.000 de km, care reprezinta jumatatea testului de anduranta.

Inainte de a da drumul masinii de calcul, pentru a vedea cat ne costa un kilometru parcurs la volanul lui Doblo, trebuie sa facem o precizare importanta. Asa cum spuneam si data trecuta, la raportul de 10.000 de km, noi am reusit destul de rar sa parcurgem traseele de test cu masina incarcata corespunzator, asa cum se procedeaza in viata „reala” cu un Fiat Doblo.

In ultimii 14.723 de km, adica pe distanta parcursa intre cele doua rapoarte ale testului de anduranta noi am incercat pe cat posibil sa umplem spatiul de marfa al lui Doblo – lucru destul de greu, avand in vedere ca el poate cara 3 metri cubi sau 625 de kg – si astfel se explica cresterea consumului de carburant. Daca va amintiti, la raportul prezentat in numarul 57 al revistei AUTOSHOW, consumul mediu inregistrat in 10.609 km a fost de 7.05 l/100 de km, cel mediu urban a fost de 7.56 l/100 de km, iar cel extraurban a fost de 6.27 l/100 de km.

Acum, in cei 14.723 de km, consumul mediu a crescut cu 0,55 l/100 de km, cel urban este mai mare cu 0.1 l/100 de km, iar cel extraurban a fost majorat cu 1,09 l/100 de km. Dupa cum se vede, in regim extraurban Doblo se dovedeste ceva mai gurmand, insa trebuie tinut cont de faptul ca traseele au fost parcurse cu masina incarcata. Nu in ultimul rand, se constata ca marirea vitezei de deplasare la mai mult de 80 – 90 de km/h atrage dupa sine o crestere importanta a consumului de carburant. Va grabiti? E in regula, dar o faceti pe banii dumneavoastra!

Una peste alta, Doblo „a inghitit” in aproape 25.000 de km suma de 51.719.464 lei, suma ce reprezinta contravaloarea carburantului – pus la dispozitie de Shell Romania – a asigurarii full CASCO incheiata cu societatea ASIBAN, a consumabilelor si reviziilor si a spalarilor – efectuate de spalatoria auto Yellow Wash. Un calcul aritmetic simplu ne arata ca la un parcurs de 25.000 de kilometrii, un kilometru parcurs cu Fiat Doblo cargo 1,9 D costa aproximativ 2069 lei.

O sa spuneti ca noi am mers in marea majoritate a timpului cu masina descarcata si ca in mod real costurile legate de carburant ar putea fi ceva mai mari. De acord, insa noi am folosit motorina Shell de cea mai buna calitate, iar transportatorii rutieri profesionisi opteaza in general pentru solutii mult mai ieftine. Asa ca dupa cum vedeti lucrurile se contrabalanseaza si in final tot cam acolo ati ajunge. Noi credem ca cei 2069 de lei pe kilometru sunt destul de apropiati de realitate.

Daca respectam premisa initiala si admitem ca cei 25.000 de kilometri reprezinta parcursul anual facut de un Fiat Doblo „pus la munca”, atunci putem determina cheltuielile lunare de exploatare. Tot aritmetica ne arata ca cele 51.719.464 lei impartite la 12 luni reprezinta un cost lunar de 4.309.955 lei.

Daca la aceasta suma mai adaugam si salariul soferului si alte mici cheltuieli fixe, putem spune ca un Fiat Doblo Cargo 1,9 D te costa aproximativ 250 de euro pe luna. Daca ne raportam la sumele care se cer in momentul actual pe kilometrul transportat, rezulta ca Doblo este o masina cu care se pot porduce bani frumosi fara prea mari batai de cap.

Pentru ca tot am amintit de batai de cap, trebuie sa spunem cu mare multumire ca Doblo-ul nostru s-a dovedit extrem de cuminte si nu ne-a creeat nici o problema tehnica sau de alta natura. La service nu am fost decat pentru operatiunile de intretinere curenta si, culmea, pana acum nu am reusit sa facem nici macar o pana de cauciuc. In rest, partenerii de trafic ne-au lasat in pace – e drept ca si noi am fost cuminti – asa ca Doblo nu are zgarieturi sau alte „cicatrici” rutiere. Acestea fiind spuse, nu ne dorim decat sa ne vedem sanatosi la 50.000 de km.

Sursa: www.autoshow.ro