Les Films de Cannes à Bucarest

De: Mioara Tronaru / 10.10.2013, 11:00
Les Films de Cannes à Bucarest
Ryan Gosling în “Only God Forgives”, un mic regal de Bollywood şi tragedii din China.

Devenit unul dintre cele mai aşteptate filme ale anului, după succesul lui Drive – plasat de majoritatea criticilor pe primele locuri în topurile pe 2011 – Only God Forgives, în regia lui Nicolas Winding Refn, va fi proiectat în premieră în România, la Les Films de Cannes à Bucarest. Stilistic, filmul continuă pe linia lui Drive: este un western modern, ultraviolent, cu accente noir, pe fundalul unui oraş decăzut – Bangkok. Ryan Gosling are rolul unui bărbat enigmatic şi tăcut implicat în mafia drogurilor, având ca paravan un club de box thailandez. Când fratele lui e ucis, mama sa (Kristin Scott Thomas), şefa unei vaste reţele mafiote,  îl constrânge să-i răzbune moartea. I se pune în cale un poliţist (Vithaya Pansringarm) care nu pare să acţioneze după legile obişnuite, ci după propriile judecăţi.

Tot în premieră în România, Les Films de Cannes à Bucarest va aduce şi filmul japonez recompensat cu Premiul Juriului la Festivalul de la Cannes. Like Father, Like Son, în regia lui Kore-Eda Hirokazu, este o dramă subtilă, ataşantă şi cu destul umor, despre două familii care află, după 6 ani în care şi-au crescut cu dragoste copiii, că aceştia au fost schimbaţi între ei la naştere, dintr-o regretabilă eroare. Pus în faţa unei dileme aproape imposibile, unul dintre taţi se confruntă pentru prima dată cu el însuşi şi cu ideea de tată. Like Father, Like Son a stârnit aplauze puternice la premiera mondială.

Premiul pentru scenariu i-a fost acordat anul acesta unui alt regizor asiatic selecţionat de trei ori în competiţia oficială de la Cannes, Jia Zhangke, recunoscut drept unul dintre cei mai talentaţi şi provocatori cineaşti (în 2006, a obţinut Leul de Aur cu Still Life). A Touch of Sin, o dramă impresionantă în patru părţi despre violenţa în China contemporană, este inspirată de tragedii reale întâmplate în ultimii ani. Un miner se revoltă împotriva corupţiei liderilor satului. Un muncitor întors acasă de Anu Nou descoperă ce poate face o armă de foc. O recepţionistă frumoasă a unui salon de spa e ia o decizie dramatică atunci când un client bogat încearcă să abuzeze de ea. Un tânăr muncitor în fabrică schimbă locurile de muncă încercând în zadar să-şi facă viaţa suportabilă.

Din India vine şi un mic regal cu celebrităţi de Bollywood, The Lunchbox, în regia lui Ritesh Batra. Atât de încântat a fost publicul Semaine de la Critique, încât l-a votat masiv, filmul primind trofeul Grand Rail d’Or. “Deliciosul debut”, cum îl numeşte publicaţia “Variety”, îi are pe afiş pe Irrfan Khan, una dintre marile vedete ale Bollywood-ului, alături de tânăra Nimrat Kaur. Comedia dulce-amăruie are în centru eficientul serviciu de livrare din Mumbai, practicat de circa 5000 de dabba, din tată în fiu. De 120 de ani, aceşti dabbawallah duc mâncarea gătită acasă de neveste bărbaţilor lor, la serviciu. Pentru că nu ştiu să citească, se orientează  folosind un cod complex de culori şi simboluri. Universitatea Harvard a studiat sistemul lor şi a conchis că se produce o eroare o dată la 4 milioane de livrări. The Lunchbox este povestea unei astfel de erori, care pune în legătură o femeie ce încearcă să reaprindă scânteia dintre ea şi soţul ei, gătindu-i bunătăţuri, şi un bărbat mai în vârstă, solitar. Între cei doi începe un flirt epistolar şi, încet-încet, acest vis frumos ameninţă să-i ia pe sus.