(P) Sea Hero Quest: jocul revoluţionar care poate deveni prilejul de a salva vieţi

08 09. 2017, 08:00
România, 2017 – Există telefoane inteligente, ceasuri, case inteligente şi mulţi dintre oameni îşi fac plăţile online şi au acces la jocuri video prin care caută experienţe virtuale care să îi apropie cât mai mult de realitate. 
 
Însă percepţia cea mai răspândită despre jocurile video pendulează undeva între ”spectaculos” şi ”pierdere de timp”. 
 
Lucrurile încep să se schimbe în bine în acest sens. Atributului “spectaculos” i se poate adăuga acum chiar şi “esenţial” şi “util”, deoarece Deutsche Telekom a reuşit să transforme jocul în cercetare, în oportunitate de înţelegere a demenţei şi un posibil prilej de salvare a unei vieţi umbrită de uitare. După succesul jocului pe mobil ”Sea Hero Quest” accesat de peste 3 milioane de oameni şi stabilirea a noi standarde în cercetarea demenţei, compania a făcut un pas mai departe. A venit pe piaţă cu Sea Hero Quest VR, altfel spus, cu primul joc VR creat special pentru a-i ajuta pe cercetători să înţeleagă mai bine demenţa, să ofere oportunitatea unei diagnosticări timpurii şi să găsească un antidot pentru aceasta. 
 
Sea Hero Quest este creat pentru a înţelege modul în care funcţionează orientarea spaţială şi felul în care acţionează acea parte a creierului
responsabilă cu mişcarea. Conform raportului Global Impact of Dementia (2013-2050), până în 2050 această boală va afecta 135 de milioane de persoane. Vorbim despre o maladie care are impact asupra capacităţii memoriei şi asupra capacităţii de a forma noi amintiri. Gândiţi-vă cum ar arăta orientarea voastră spaţială în contextul în care nu vă puteţi aminti ce aţi făcut în urmă cu un minut. 
 
Imaginaţi-vă următorul scenariu: mama voastră are probleme cu memoria de câţiva ani buni, a uitat zilele de naştere importante, a uitat paşii pe care trebuie să-i facă pentru a plăti facturile, nu mai stă de vorbă cu vecinele sau prietenele ei, şi preferă să stea singură în casă. Scenariul poate avea un cu totul alt final, prin aplicarea a câtorva metode de prevenţie. Dacă 100.000 de oameni joacă Sea Hero Quest pentru doar 2 minute fiecare, se pot genera echivalentul a peste 50 de ani de cercetare în laborator. 
 
Ca o comparaţie, înainte de apariţia jocului, cercetătorii se bucurau de datele puse la dispozitie de cel mai mare studiu de până atunci, realizat pe baza informaţiilor oferite de 599 de voluntari. În prezent, jocul a făcut posibilă colectarea unui echivalent a peste 12.000 de ani de cercetare de laborator şi a oferit posibilitatea realizării celui mai mare şi cuprinzător studiu de acest fel din istoria ştiinţei medicale.
 
Partea şi mai spectaculoasă constă în faptul că Deutsche Telekom a decis să ducă mai departe lupta împotriva demenţei, adaptând Sea Hero Quest la tehnologia realităţii virtuale. Proiectul a fost iniţiat în parteneriat cu University College London, University of East Anglia and Alzheimer’s Research. Jocul în sine a fost dezvoltat în colaborare cu designerii de la Glitchers. 
 
În România, pentru cei care doresc să se implice în cea mai surprinzătoare cercetare din istoria medicinii moderne,Telekom Romania şi partenerul său Gateway VR Studio au creat un spaţiu dedicat unde doritorii pot testa gratuit jocul Sea Hero Quest prin intermediul ochelarilor SamsungGearVR, utilizand noile telefoane Samsung S8 şi Samsung S8+. Conceptul de realitate virtuală presupune absenţa unor limite vizuale şi palpabile într-un mediu tridimensional generat de un computer sau o aplicaţie, dar în care persoanele pot manipula sau pot interacţiona cu obiectele din jur.
 
Informaţiile jucătorilor Sea Hero Quest VR sunt stocate şi anonimizate pe cele mai sigure servere T-Systems din Germania.
 
Implicarea Deutsche Telekom şi Telekom Romania în proiectul Sea Hero Quest este poate primul exemplu notabil, atât prin amploare cât şi prin scopul asumat, că gamingul şi mai ales tehnologia pe care se bazează, pot fi folosite în scopuri mai valoroase, în acest caz susţinând cercetarea în medicină.