Pionieri, conspiraţii şi urmele lui Stalin, în filmele din competiţia Cinepolitica

De: Nicoleta Nicolae / 17.04.2015, 07:00
Pionieri,  conspiraţii şi urmele lui Stalin, în filmele din competiţia Cinepolitica
Patru filme noi despre Rusia cea din trecut şi din prezent completează selecţia de titluri care pentru trofeele Festivalului Internaţional de Film Cinepolitica (26 – 30 aprilie, Cinema Studio, Elvire Popesco).

Din Ucraina înfometată de regimul lui Stalin la nostalgiile foştilor pioneri şi o teorie controversată despre dezastrul de la Cernobîl, filmele trec prin episoade din istoria ţării aflată în prezent în centrul temerilor Europei legate de pacea în regiune.

 

Adus în premieră în România de la Sundance 2015, unde a câştigat Marele Premiu al secţiunii World Cinema Documentary, The Russian Woodpecker, în regia lui Chad Gracia, este un documentar surprinzător care merge pe urmele teoriei conspiraţioniste a unui excentric artist ucrainean, Fedor Alexandrovici, care susţine că în spatele exploziei de la Cernobîl există un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice şi o instalaţie militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”, din cauza zgomotului constant emis. „Unul dintre cele mai atractive şi mai inventive documentare de anul acesta de la Sundance”, scrie „The Hollywod Reporter” despre debutul lui Chad Gracia. În perioada filmărilor, prietenul artistului şi cameramanul Artem Rîzhikov a fost ţinta lunetiştilor la protestele din Kiev.

Despre acţiuni ale poliţiei secrete ale lui Stalin vorbeşte The Guide, în regia lui Oles Sanin,  propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin şi un succes de casă în Ucraina anul trecut, când acţiunile regimului lui Vladimir Putin au afectat profund populaţia. Plasat în 1930, în timpul campaniei de înfometare şi de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui băieţel de 10 ani martor la uciderea tatălui său, un inginer american venit în URSS să construiască socialismul.

 

O abordare cinematografică fascinantă, o combinaţie de live action şi tablouri vii alb-negru, drama emoţionantă In the Crosswind, de Martti Helde, urmăreşte traseul unei mame estoniene şi a fiicei ei, care încearcă să găsească drumul spre casă după ce au fost deportate în Siberia la ordinul lui Stalin, în 1941. „Deşi vorbeşte despre evenimente care s-au întâmplat acum mai bine de şapte decenii, recenta anexare a Crimeei îi conferă un sens imediat, urgent”, notează „Variety”. Filmul a concurat în secţiunea Contemporary World Cinema la Festivalul de la Toronto şi a câştigat premii importante la Talinn, Göteborg, Salonic, Varşovia.

 

Ce vieţi duc acum foştii pioneri din anii de final ai Uniunii Sovietice? Ce s-a ales de visele lor de atunci în Rusia de azi? Pioneer Heroes, regizat de Natalia Kudriashova, glisează între trecut şi prezent, într-un film dens, cu o imagine remarcabilă. Trei personaje, trei vieţi în Moscova de azi: Olga suferă atacuri de panică, Andrei îşi umple zilele jucându-se pe computer, iar Katia are vise neliniştitoare. Filmul vine în competiţia Cinepolitica de la Berlin, unde a concurat în Panorama.

Celelalte trei titluri anunţate în competiţia Cinepolitica sunt The State-Mafia Pact / La Trattativa, regizat de Sabina Guzzanti, NN, de Héctor Galvez, şi Labyrinth of Lies, al lui Giulio Ricciarelli, toate aduse în premieră în România.

Cea de-a patra ediţie a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 26 – 30 aprilie, la Cinema Studio şi Elvire Popesco.