Regizorul francez Pitof – Cel mai spectaculos basm turnat la Bucureşti

29 12. 2008, 00:00

– Cum descrii “Fire & Ice: Cronica dragonilor”?
Este în primul rînd o poveste de dragoste, una clasică dintre o prinţesă şi un vînător de dragoni. Ceea ce îi apropie pe cei doi tineri este tocmai misiunea lor: trebuie să lupte împotriva unor creaturi aproape imposibil de învins – un dragon de foc şi unul de gheaţă.

“Fire & Ice: Cronica dragonilor” este în acelaşi timp o poveste modernă, în care prinţesa porneşte în căutarea cavalerului care o poate ajuta să salveze regatul. Nu vorbim de una dintre prinţesele despre care citeam în basmele din copilăria noastră, genul acela care leşina repede şi aştepta prinţul salvator.

– Ai lucrat cu o echipă venită din toate colţurile lumii. Cum v-aţi înţeles?
Chiar vorbeam cu Arnold Vosloo şi cu Oana Pellea – lumea filmului este aceeaşi oriunde te-ai afla. Poţi să-ţi dai seama dintr-o privire cine de ce se ocupă, a devenit un fel de limbaj universal. Dacă ar fi să extrapolez, asta ne-am dorit şi de la “Fire & Ice: Cronica dragonilor” – să nu poată fi încadrat în tiparele unei epoci sau ale unei zone. N-am intenţionat nici o secundă să localizăm acţiunea filmului în timp şi spaţiu, să-l plasăm într-o realitate medievală. Am vrut să creăm o anumită imagine şi să-i conferim acestui film un look retro-futuristic, începînd cu lumina, decorurile şi pînă la costume.

Ar putea fi în viitor, în trecut, pe altă planetă, ceea ce contează sînt antiteza din cuplul nostru şi personajele care-l înconjoară. Sangimel, spre exemplu, un tip ciudat care ar putea fi alchimist, regele Augustin – mi se pare amuzant faptul că Arnold Vosloo, actorul care l-a interpretat, primeşte de obicei numai roluri negative. În cazul lui Răzvan Vasilescu, nu am vrut să se vadă de la prima secvenţă că e personaj negativ.

Mi-a plăcut şi Ovidiu Niculescu, în rolul regelui Quilock, un tip amuzant, iar faţa lui pare desprinsă din benzile desenate. Cît despre Oana Pellea, e o actriţă extrem de talentată şi care impune respect. Trebuie să recunosc că am fost norocos să lucrez cu o asemenea distribuţie.

– Este un film pentru copii?
Cred că “Fire & Ice: Cronica dragonilor” se adresează în primul rînd copiilor, datorită poveştii cu prinţese şi dragoni, dar poate fi interesant şi pentru adulţi din perspectiva modului în care a fost gîndit din punct de vedere vizual. Mie îmi place să spun că îl privesc ca pe o pictură şi nu ca pe un film de epocă. Prin urmare, ar putea să placă şi celor pasionaţi de efecte vizuale.

– Ai fost mulţi ani regizor de efecte speciale. Cum ai trecut la regie de film?
Întotdeauna am vrut să fiu regizor. Aveam 17 ani cînd am început să lucrez şi un prieten mi-a spus că cea mai bună cale către regie e montajul, pentru că asta presupune să vezi cum e construit un film, aşa că i-am urmat sfatul şi am început prin a lucra ca asistent de montaj, apoi am ajuns editor, apoi asistent de regie şi în final regizor de reclame. Nu eram foarte mulţumit.

Una dintre reclamele la care lucram a avut nevoie de efecte speciale şi am devenit din ce în ce mai interesat de această parte. Am învăţat totul singur. Am fost primul regizor de efecte speciale din Franţa, am făcut primele reclame cu efecte speciale de amploare.

– De ce ţi se spune Pitof?
Numele meu real e Jean Cristophe şi, copil fiind, aveam un văr care nu putea să-mi pronunţe numele. Eram de un anişor pe atunci şi cei din familie mă strigau micul (petit) Jean Cristophe, iar vărul meu – Petitof, pe care l-a transformat în Pitof şi toată lumea a început să mă strige aşa.

Cînd am început să lucrez în această industrie, am cerut ca pe generic să fiu trecut sub acest pseudonim, pentru că în Franţa, în anii ’40–’50, actori celebri, precum Fernandel, şi unii membri ai echipelor tehnice îşi folo­seau doar numele mic. Aşa era tradiţia…

Carte de vizită

– A fost regizor de efecte speciale pentru ”Delicatessen”, primul film francez cu efecte speciale, ”La cité des enfants perdus” sau ”Alien: Resurrection”
– A fost regizor pentru producţia ”Catwoman”, cu Halle Berry şi Sharon Stone

Actorii străini şi-au adus familiile în România

Cîţiva dintre membrii echipei au preferat să vină cu familiile în România, chiar dacă filmările au durat doar 24 de zile. Amy Acker (prinţesa Luisa) şi-a adus soţul şi pe cei doi copii. Iubita lui Tom Wisdom (cavalerul Gabriel) a ve­nit şi ea împreună cu băieţelul lor în vîrstă de doar 10 luni. Cea mai norocoasă a fost Angela Mancuso, al cărei soţ, Michele Greco, este tot producător, aşa că au lucrat împreună la acest proiect. Cei doi au o fetiţă de numai un an şi şi-au adus toată familia la Bucureşti.

Coordonatorul echipei de efecte speciale (care au fost realizate în România) a fost Evan Jacobs. CV-ul lui e impresionant. Evan a lucrat pentru “Armageddon”, “Titanic” (cîştigător al premiului Oscar pentru cele mai bune efecte vizuale), “Ed Wood” sau “Specii”. Lui i s-a alăturat Tony Willis – printre proiectele sale se numără ”Magic Flute Diaries”, ”Evil Knievel”, ”Jason X” sau ”eXistenZ”

Fire & Ice – Cronica dragonilor – vineri, 20.30, PRO TV