TIFF 2014: Vlad Ţepeş şi Matei Corvin în era 3D

De: Mioara Tronaru / 20.04.2014, 08:00
TIFF 2014: Vlad Ţepeş şi Matei Corvin în era 3D
Două figuri istorice ale căror destine au fost legate acum mai bine de cinci secole sunt vedetele campaniei de imagine a TIFF 2014. Vlad Ţepeş şi Matei Corvin se “reîntâlnesc” în 2014, în ipostaza de cinefili, pe vizualurile Festivalului Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie). Brandul TIFF a avut, în fiecare an, o identitate vizuală unitară şi foarte puternică, lansarea posterului şi a spotului video devenind evenimente în sine.

Pentru prima dată în istoria festivalului, ajuns la cea de-a 13-a ediţie, conceptul vizual nu a mai fost creat de echipa TIFF, ci a fost lansat ca provocare pentru tinerii artişti, printr-un concurs. Câştigătorul competiţiei este Paul Bucovesan, un tânăr artist grafic din Cluj, cu studii la Universitatea de Arte Plastice şi Design, secţia Foto-Video: Procesare Computerizată a Imaginii, şi o experienţă de 7 ani în design grafic. Acesta a realizat conceptul grafic pentru diverse companii şi evenimente, a avut două expoziţii de grafică şi mixed media, iar o lucrare a sa a fost publicată în cadrul proiectului “Clujul meu, Clujul tău”.

Propunerea sa a fost aleasă de board-ul TIFF dintr-un număr de peste 100 trimise. Cele patru proiecte finaliste, pe lângă cel al lui Paul Bucovesan, le aparţin lui Paul Săvulescu, Radu Gaciu, Ionuţ Popescu şi Andrei Mărginean.

“În 2014, Matei Corvin şi Vlad Ţepeş sunt reuniţi ca entităţi istorice de către pasiunea ipotetică pentru film, în ciuda diferenţelor regionale şi a background-ului cultural. Matei Corvin a fost întotdeuna un simbol al Clujului, un loc de întâlnire pentru populaţia oraşului, toate drumurile ducând, într-un final, la statuia sa din Piaţa Unirii. Vlad Ţepeş, deşi domnitor al Ţării Româneşti din punct de vedere istoric, a devenit figura centrală cu care este identificată Transilvania după apariţia cărţilor şi a filmelor care l-au imprimat în memoria colectivă ca Dracula. Modelele randate 3D îmbină vechiul cu modernul, iar ochelarii de pe faţa figurilor creează un contrast umoristic între cultura tradiţională şi pop culture, asemănător, dar totodată diferit de cel cu care a fost obişnuit publicul festivalului de-a lungul anilor”, este argumentaţia lui Paul Bucovesan pentru conceptul vizual.

O Menţiune specială din partea organizatorilor TIFF îi revine conceptului “Cluj, o sută de ani şi ceva de cinema”, semnat de Doru Pop şi Sergiu Lupşe. Afişele lor, o serie de fotomontaje cu imagini de arhivă suprapuse peste fotografii recente ale unor spaţii cheie din Cluj, vor marca celebrarea a 100 de ani de la realizarea primelor producţii cinematografice în oraş, în cadrul campaniei Cluj – oraş al filmului.