Top 10 – mărci de maşini care au dispărut de pe piaţă! Meritau sau nu?

De: Pusa Toader / 24.08.2014, 18:00
Top 10 – mărci de maşini care au dispărut de pe piaţă! Meritau sau nu?
Mai mulţi constructori auto, care au marcat industria de specialitate, au renunţat recent la unele mărci. Motivul principal care a dus la această decizie drastică a fost criza financiară.

Printre mărcile care nu se mai fabrică azi se numără Pontiac, Saturn, Rover, Mercury sau Oldsmobile, scrie money.ro.

10) Saturn, de la General Motors, fabricată în perioada 1985 – 2010

FOTO: wikimedia.org

În anul 1985, speriaţi de ofensiva auto a japonezilor în SUA, gigantul General Motors a lansat pe piaţă modelul Saturn, pe care l-a produs până în urmă cu patru ani.

9) Panhard, sub licenţa Daimler (1891 – 1967)

FOTO: wikimedia.org

René Panhard, Emile Levassor şi avocatul belgian Edouard Sarazin au înfiinţat, în anul 1887, compania Panhard et Lavassor, care a produs prima maşină, patru ani mai târziu, cu un motor produs sub licenţa Daimler.

Maşinile Panhard au devenit celebre pentru inovaţiile tehnologice, motor amplasat în faţă şi tracţiune pe puntea din spate, un standard pentru cele mai multe modele din secolul trecut.

În 1965, Panhard a fost cumpărat de Citroen, iar în 1974 după cumpărarea Citroen de către Peugeot, a devenit parte a PSA Peugeot Citroen. Doi ani mai târziu, Panhard a construit ultimul autoturism, dar produc şi acum vehicule militare pentru armata franceză.

8) Autobianchi, o „coproducţie” Bianchi, Pirelli şi Fiat terminată de Lancia (1955 – 1995)


 

FOTO: netcarshow.com

Bianchi, Pirelli şi Fiat au construit maşini de clasa mică, ca să testeze pe ele soluţii tehnice inovatoare, cele mai populare modele fiind A 111, A 112 şi Y 10. Autobianchi a fost cumpărat de grupul FIAT, iar în 1995 brandul dispare în totalitate după ce este absorbit de Lancia.

7) Facel Vega, maşina cu motoare Chrysler preferată de vedete (1954 – 1964)

FOTO: wikimedia.org

Facel Vega era o marcă franceză, înfiinţată în 1954, dar care folosea motoare americane de la Chrysler. Au început cu unul V8 de 4,5 litri, care permitea o viteză maximă de 190 km/h, acceleraţia de la 0 la 100 km/h fiind atinsă până în 10 secunde. Apoi, în anul 1956, s-a trecut la motoare mai mari, de 5,4 litri, iar în 1959 la motoare de 5,8 şi 6 litri.

Producţia s-a oprit în 1964, dar chiar dacă a avut o viaţă scurtă, Facel Vega a  fost foarte populară printre vedetele vremii, cum ar fi… Pablo Picasso, Ava Gardner, Ringo Starr, Joan Fontaine, Stirling Moss, Tony Curtis, Dean Martin sau Fred Astaire.

6) NSU, predecesorul Audi de la Volkswagen (1873 – 1977)

FOTO: wikimedia.org

Unul dintre cele 4 cercuri de pe sigla Audi îi aparţine lui NSU. Compania germană a trecut de la maşini de cusut la construcţia de automobile, la începutul secolului 20, dar a fabricat şi biciclete şi motociclete.

În 1969, Volkswagen cumpără NSU şi o uneşte cu Auto Union. Compania formată s-a numit Audi NSU Auto Union A.G. Modelul Ro80. NSU a fost unul din cei trei constructori care au folosit motorul rotativ Wankel, alături de Mazda şi Citroen.

5) Mercury, marca intermediară între Ford şi Lincoln (1939 – 2010)

FOTO: musclecardrive.com

Mercury, marcă înfiinţată în 1938, s-a vrut a fi una intermediară între Ford şi luxoasele maşini Lincoln. Ford a renunţat la Mercury, în 2010, pentru a se cocentra pe marca Lincoln.

4) Simca/Talbot, marca ieftină care ar putea ameninţa Dacia (1934 – 1980)

FOTO: wikimedia.org

Compania franceză Simca (Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) a fost fondată în 1934 şi a construit iniţial autoturisme sub licenţă Fiat, grupul italian fiind şi acţionar la companie. Ulterior, compania a fost preluată de Ford, iar Simca a devenit al treilea mare constructor de maşini din Franţa.

În 1971, a fost preluată de Chrysler, care a vândut-o, în 1978, grupului Peugeot. Aceştia au redenumit marca în Talbot, care a dispărut la mijlocul anilor ’80 în urma unor probleme privind calitatea.

Însă, recent, grupul francez PSA Peugeot-Citroen a anunţat că intenţionează să relanseze marca Simca, care ar concura pe segmentul low-cost cu Dacia.

3) Rover, unul dintre simbolurile industriei auto britanice (1904 – 2005)

FOTO: wikimedia.org

Unul dintre simbolurile industriei auto britanice, Rover, nu mai fabrică maşini… din 2005. Marca este în proprietatea grupului Jaguar Land Rover (Ford), dar a trecut şi pe la la Leyland, British Aerospace, BMW şi MG.

2) Oldsmobile, cel mai vechi constructor auto amercian (1897 – 2004)

FOTO: musclecarclub.com

În 1966, Oldsmobile ajungea al treilea constructor american, după Chevrolet şi Ford, graţie modelelor Cutlass şi Toronado, dar la începutul anilor ’80  au început problemele, când cel mai vechi constructor auto, după Daimler şi Peugeot, se descurca din ce în ce mai greu pe o piaţă acaparată de Chevrolet, Pontiac sau Cadillac.

General Motors a renunţat la Oldsmobile în 2004, după ce – în ce 107 ani de existenţă – construise peste 35 milioane de maşini. Ca fapt divers, Oldsmobile a fost primul constructor care a oferit o cutie automată pe o maşină de serie, în 1940!

1) Pontiac, marca la care GM a renunţat din cauza crizei financiare (1926 – 2010)

FOTO: cardomain.com

Marca americană a fost înfiinţată în 1926, făcând parte din concernul General Motors. Pe fondul crizei financiare, în decembrie 2009, gigantul auto american GM a renunţat la Pontiac, ultimele unităţi construite până la acea dată fiind vândute până în octombrie 2010. Printre modelele celebre de la Pontiac se numără Firebird (foto), Firebird Trans Am, GTO, Bonneville, Chieftain.

SURSA: money.ro