10 chestii tari despre planeta Marte

Apropo.ro / 26.06.2014, 14:15
Planeta Marte i-a fascinat dintotdeauna pe oameni, chit că vorbim de aspectul ei, de asemănarea cu planeta Pământ sau de posibilitatea ca oamenii să o populeze în viitorul apropiat.

Totuși, trebuie precizat că Marte are și alte aspecte deosebit de interesante care atrag atenția asupra condițiilor oferite de planeta respectivă.

10. Marte are gravitația mai mică decât Pământul

Persoanele care au probleme cu kilogramele în plus ar trebui să fie bucuroase în momentul în care află că există un mod rapid și foarte eficient de a scăpa de surplusul de greutate. Aceste persoane ar trebui să ajungă rapid pe planeta Marte. De ce? Pentru că gravitația de pe această planetă este cu 62% mai mică decât gravitația Pământului. Iar asta înseamnă că totul cântărește mai puțin pe Marte decât pe planeta Pământ. Concret, o persoană care are 100 de kilograme pe Pământ va cântări în jur de 40 de kilograme pe Marte. Plus că e mai amuzant să sari pe o planetă străină decât să te chinui toată ziua cu salate.

9. Planeta Marte are trimiși pe Pământ

Între Marte și Pământ se poate vorbi cu ușurință despre o relație de apropiere. Concret, există informații conform cărora cel puțin 100 de meteoriți de pe Marte au aterizat, de-a lungul timpului, pe Pământ. Se bănuia de mult despre proveniența acestora, iar de curând NASA a oferit detalii care arată că izotopii proveniți de la meteoriții respectivi sunt asemănători cu cei de pe planeta Marte.

8. Pe Marte există șase anotimpuri

Pe planeta Marte există șase anotimpuri. Cele patru pe care le avem și pe Pământ, respectiv primăvară, vară, toamnă și iarnă, dar și alte două anotimpuri denumite periheliu și afeliu. Spre deosebire de Pământ, pe Marte primăvara durează șapte luni, vara durează șase luni, toamna durează 5,3 luni, iar iarna durează patru luni. Pentru că distanța dintre Marte și Soare este inconstantă, planeta Marte mai are două anotimpuri denumite periheliu, când planeta Marte este cel mai aproape de Soare, și afeliu, când planeta Marte este la cea mai mare distanță de soare. Pe Pământ nu avem periheliu și afeliu pentru că distanța față de Soare este constantă.

7. Planeta Marte are cele mai puternice furtuni de nisip din întregul Sistem Solar

Cei care au plănuit să colonizeze Marte s-ar putea să aibă mari probleme în a locui efectiv pe planeta respectivă. Încă din 1971, cei de la NASA și-au dat seama de faptul că pe planeta Marte au loc cele mai puternice furtuni de nisip din întregul Sistem Solar. Mariner 9 a avut nevoie de o lună pentru a face poze, din cauza unei furtuni de nisip care a măturat întreaga planetă. Nu se știe exact motivul pentru care furtunile de nisip de pe Marte sunt mari, violente și durează atât de mult, dar se știe că acestea sunt alimentate de razele soarelui. Teoretic, particulele de praf de pe Marte absorb razele soarelui, temperatura din jurul lor crește, iar particulele se deplasează către regiunile mai răcoroase, formând vânturi violente.

6. Planeta Marte este o planetă cu două fețe

O caracteristică interesantă a planetei Marte este că are, practic, două fețe. Emisfera nordică și cea sudică sunt diferite una de cealaltă, astfel că despre Marte se poate spune că reprezintă două planete unite într-una singură. Emisfera nordică este plată, în timp ce cea sudică este plină de vârfuri muntoase și cratere. Emisfera sudică are o crustă mult mai groasă decât cea nordică. Conform specialiștilor NASA, diferența dintre cele două emisfere a fost dată de un asteroid uriaș care a lovit în plin, la o viteză de peste 32.000 de kilometri pe oră, partea nordică a planetei, aceasta devenind plată.

5. Planeta Marte are cel mai mare vulcan și cel mai înalt munte din întregul Sistem Solar

La 8.848 de metri, Muntele Everest este cel mai înalt de pe Pământ. Însă este „mic copil” pe lângă cel mai înalt munte de pe Marte, care are peste 26.500 metri înălțime. Muntele Olimp, de pe Marte, este considerat cel mai înalt munte și cel mai mare vulcan din întregul Sistem Solar. Planeta Marte are numeroși vulcani pentru că plăcile sale tectonice se mișcă rar, iar această inactivitate a plăcilor tectonice permite magmei să erupă. Vulcanii s-au oprit sau se opresc în momentul în care miezul planetei se răcește.

4. Planeta Marte își anihilează una dintre cele două luni

Planeta Marte are două luni, Phobos și Deimos. Una dintre acestea, respectiv Phobos, va fi anihilată de planeta Marte. Phobos este mai mare decât Deimos și gravitează în jurul planetei Marte de trei ori pe zi, la o distanță de numai 9.378 de kilometri. Comparativ, luna care gravitează în jurul Pământului o face la o distanță de 384.000 de kilometri. Specialiștii NASA au stabilit că Phobos se apropie de Marte cu 1,8 metri la fiecare 100 de ani, astfel că în circa 50 de milioane de ani, Phobos și Marte se vor ciocni.

3. Planeta Marte a avut,  cândva, râuri, lacuri și un ocean

Giovanni Sciaparelli a făcut prima hartă a planetei Marte în 1877. A inclus și anumite aspecte geografice pe care le-a intitulat „canali”, respectiv canale, care au dus invariabil cu gândul la posibilitatea ca planeta Marte să fi avut, cândva, ape. Specialiștii NASA au infirmat această posibilitate. Totuși, ultimele descoperiri arată că celebrul crater McLaughlin a fost un lac în urmă cu miliarde de ani. De asemenea, prima sondă spațială europeană trimisă pe planeta Marte a descoperit sedimente care arată că pe Marte a existat un ocean în urmă cu miliarde de ani.

2. Acum 100 de ani se credea că planeta Marte este locuită

Dacă spui acum, cuiva, că planeta Marte este locuită, oamenii ar râde de tine. Totuși, în urmă cu circa 100 de ani există un curent puternic conform căruia planeta Marte era locuită de marțieni. Oamenii au început să creadă că planeta Marte este locuită din momentul în care Giovanni Sciaparelli a creat prima hartă a planetei respective. Au început să se scrie numeroase cărți și să se publice numeroase studii în legătură cu condițiile de viață de pe planeta Marte. Mai mult, doi bărbați susțineau că pot intra în legătură cu marțienii, iar reprezentanții armatei SUA i-au crezut atât de tare încât s-au oferit să-i susțină în demersurile lor. Evident, bărbații respectivi nu au reușit să intre în legătură cu marțienii.

1.    E posibil ca planeta Marte să fi fost sursa vieții pe Pământ

Steve Benner, de la Institutul Westheimer, din Florida, a lansat un studiu conform căruia viața a început pe Pământ în urmă cu circa 3,5 miliarde de ani, iar asta numai după ce două elemente de bază au fost „împrumutate” de pe Marte cu ajutorul unor meteoriți și asteroizi. Așa că este foarte posibil ca planeta Marte să fi fost sursa vieții pe Pământ.