10 sfaturi pentru economisirea de combustibil

De: Marian Andrei / 07.11.2012, 15:12
Actualele prețuri la combustibili fac din ce în ce mai mulți șoferi să caute soluții pentru reducerea consumului mașinilor pe care le conduc. Pentru cei care încă nu știu cum să procedeze, iată câteva trucuri care ajută.

Pentru unii soferi, majoritatea soluțiilor prezentate mai jos nu sunt noutăți, ele fiind aplicate de foarte mult timp. Pentru alții însă aceste lucruri vor reprezenta un punct de plecare și, probabil, după un timp, ne vor mulțumi că le-am prezentat.

Iată deci ce ai putea face pentru a mentine scăzut consumul mașinii tale:

1. Ai grijă ca bușonul rezervorului să fie bine închis

Ai grijă ca bușonul rezervorului să fie bine închis

Bușonul rezervorului este un obiect căruia multă lume nu îl acordă atenție. Pe lângă cei cărora nu le pasă dacă mai este sau nu la locul lui, există și cei care nu îl închid corect după ce alimentează cu combustibil. Aceștia ar trebui să știe că „banalul” capac de la rezervor este prevăzut cu o supapă care are două funcții importante: împiedică vaporii de combustibil să iasă din rezervor și, în același timp, permite aerului să intre în rezervor pe măsură ce se consumă combustibil, egalizând presiunea din rezervor cu cea exterioară.

Pentru a ne da seama de dimensiunea pierderilor de combustibil cauzate de un bușon neînchis corespunzător sau lipsă, iată cifrele calculate de experta Lauren Fix, supranumită The Car Coach, corespondentul auto al Time Warner Cable: în 2011, în Statele Unite, se estimează că s-au evaporat, din această cauză, 556 de milioane de litri de combustibil.

2. Nu îți transforma mașina în „depozit”

Nu îți transforma mașina în

Dacă mașina ta arată ca un dulap pe roți, e timpul să te gândești să faci puțină ordine, mai ales dacă ești îngrijorat de consum. Potrivit specialistilor, pentru fiecare 50 de kilograme suplimentare o masină consumă în plus, în funcție de cilindree, între 0,5 și 2 litri de combustibil.

Atenție, la calculul kilogramelor suplimentare intră și elementele exterioare: portbagaje, suporți de schiuri su biciclete, etc

3. Încearcă, pe cât posibil, să virezi numai la dreapta

Încearcă, pe cât posibil, să virezi numai la dreapta

Nu-i așa că ați râs? Ei bine, în anii 2000 firma de curierat UPS a început să folosească un soft specializat pentru a crește eficiența livrărilor și a reduce consumul flotei sale de mașini. Prin eliminarea a cât mai multe viraje la stânga, UPS estimează că a făcut economii de combustibil de 10 milioane de dolari în ultimii opt ani.

Există și o explicație logică: virajele la stănga, mai ales în intersecțiile aglomerate, necesită mai mult timp de oprire, implicit de mers în gol a motorului (asigurare, acordare de prioritate) în comparație cu cele la dreapta.

4. Folosește o aplicație concepută special pentru economia de combustibil

Folosește o aplicație concepută special pentru economia de combustibil

Nu știu dacă există o astfel de aplicație cu aplicabilitate în România, dar GasBuddy, disponibilă în Statele Unite (și downloadată de 371.000 de ori) îți arată benzinăriile cu cele mai mici prețuri din imediata ta apropiere. Deși preturile nu variază foarte mult, pe termen lung se poate face economie alimentând de la stațiile indicate de aplicație.

5. Nu îți încălzi prea mult mașina în anotimpul friguros

Nu îți încălzi prea mult mașina în anotimpul friguros

Dacă încălzirea motorului era obligatorie acum mulți ani pentru a putea circula decent, noile generații de autovehicule – practic orice mașină fabricată în ultimii 20 de ani – se încălzește în timpul mersului, fiind necesare doar 30 de secunde de staționare cu motorul pornit. Sfatul specialiștilor? „De îndată ce indicatoarele s-au ridicat și au ajuns unde trebuie, trebuie să pornești„!

6. Folosește aerul condiționat

Folosește aerul condiționat

„Folosirea aerului condiționat sporește consumul” nu mai este de mult timp un adevăr. Mașinile sunt concepute în așa fel în ziua de azi încât pornirea aerului condiționat nu crește încărcarea motorului, deci nu se consumă mai mult combustibil, arată specialiștii. Mai mult, folosirea aerului condiționat este mai puțin consumatoare decât deschiderea geamurilor în timpul mersului (care crează curenți de aer turbionari care frânează efectiv mașina).

7. Nu merge cu rezervorul gol

Nu merge cu rezervorul gol

Dacă ai obiceiul de a merge „pe rezervă”, e timpul să-ti revizuiești atitudinea. Oricât de curat ar fi combustibilul, conține totuși impurități care se depun în timp pe fundul rezervorului. Atunci când mergi pe rezervă, pompa de combustibil trage mai multe impurități, tot „sistemul” va merge mai greu și există șanse mari de defectare a cesteia sau a injectoarelor.

8. Nu brusca pedalele (nu conduce sportiv)

Nu brusca pedalele

Pe lângă nedepășirea limitei de viteză impuse, aceasta este o altă „regulă de aur”. Accelerația progresivă, alături de frănarea lentă, din timp, pot conduce la economii spectaculoase de combustibil – 5 până la 10% pentru majoritatea șoferilor, putând ajunge la 20% la acei care sunt chiar talentați la conducere.

9. Verifică des presiunea pneurilor

Verifică des presiunea pneurilor

Revenind iar la americani, un studiu efectuat de Asociația Producătorilor de Anvelope arată că doar unul din șase autoturisme are toate cele patru pneuri umflate corespunzător, același procent, de 15%, regăsindu-se la șoferii acre știu să verifice presiunea.

Cauciucurile umflate corect, la presiunea indicată de producător, pe lângă faptul că asigură o ținută de drum și o aderență mai bune, contribuie la economia de combustibil.

Concluzia este că ar trebui să verificați lunar presiunea din pneuri și, în caz că nu este cea recomandată, să o aduceți imediat în parametrii acceptați.

10. Ia-ți o mașină (mai) nouă

Ia-ți o mașină (mai) nouă

Pentru că prețurile combustibililor nu dau semne că ar scădea, în cazul în care ai o mașină mai veche este indicat să o schimbi.

Modelele noi au întotdeauna motoare mai economice, iar dacă îți permiți o mașină cu motor hibrid sau diesel, economia de combustibil va fi destul de mare.

Nu uita să iei în calcul și legile fizicii: din punct de vedere al consumului, o mașină mare va fi întotdeauna mai „lacomă” decât una mică.

Află tot ce te interesează despre mașini pe ProMotor.ro!