6 lucruri despre Coca-Cola pe care probabil nu le știați

De: Marian Andrei / 05.05.2014, 11:30
Coca-Cola este brandul cel mai recunoscut din lume, iar acest lucru nu este întâmplător: celebra băutură este prezentă pe piață în mai multe țări decât cele care sunt membre ale Națiunilor Unite.

Având o asemenea faimă, nu este de mirare că au apărut (și apar) tot soiul de zvonuri false despre brand. Pintre cele mai răspândite se află cele potrivit cărora un dinte lăsat peste noapte într-un pahar cu Coca-Cola se dizolvă, că firma ar fi deținută de mormoni sau că imaginea modernă a lui Moș Crăciun a fost creată de Coca-Cola. 

Cu toate acestea, pentru cei împătimiți de curiozități, există și lucruri adevărate, dar mai puțin cunoscute. iată câteva dintre acestea:

6. Coca-Cola a conținut odată cocaină

 

În 1885, Coca-Cola a fost botezată după principalele sale două ingrediente: frunzele de cola și nucile de koka. Ținând cont de tehnologia acelor vremuri, a fost inevitabil ca în compoziția băuturii să nu se găsească o concentrație mică de cocaină, asta până în 1929, când s-a reușit eliminarea ei.

5. O reclamă la Coca-Cola a fost retrasă pentru… obscenitate

A greși e omenește! La fel ca și în cazul unor filme produse de Disney pentru copii, o imagine obscenă și-a găsit locul pe un afiș de promovare a Coca-Cola pe piața australiană în anii 80.

Mii de postere au fost distribuite magazinelor și hotelurilor din Sydney dar, spre jena oficialilor Coca-Cola, au fost retrase și distruse după ce au început să curgă reclamațiile referitoare la o imagine „interpretabilă” care se vedea într-un cub de gheață.

În urma incidentului, artistul care a realizat grafica a fost concediat și acționat în judecată de companie.

4. Forma sticlei de Coca-Cola a fost inspirată de fructele de cacao

În 1915, sticlele în care se îmbutelia Coca-Cola erau similare cu cele ale altor băuturi, diferențierea fiind făcută de etichetă. Totuși, în momentul în care erau plasate în răcitoarele cu apă („frigiderele” de atunci), etichetele se dezlipeau.

Coca-Cola a lansat în acel an un concurs pentru crearea unei sticle personalizate. Managerul fabricii din Indiana a propus ca sticla să aibă forma frunzei de coca sau a nucii de koka. Deaoarece la bibliotecă nu a găsit informații despre planta de cola sau nuca de koka, la sugestia șefului atelierului de turnat sticle a fost preluată forma fructului plantei de cacao, care se menține și în ziua de azi.

3. Numele brandului a fost tradus în chineză „Iapa ceruită”

 

La intrarea Coca-Cola pe piața chineză în 1928, nu exista o traducere a numelui brandului în mandarină, deci au trebuit identificate caracterele care pronunțate să se audă „ko-ka-ko-la”. Chiarr dacă aceste caractere luate separat se auzeau cum trebuie, împreună formau propoziții fără sens, cum ar fi „coșmarul cu ceară turtită”, mușcă mormolocul din ceară” sau „iapa ceruită”, în special din cauza caracterului corespunzător lui „la”, care înseamnă ceară.

În cele din urmă, compania a schimbat caracterul cu un altul, care se aude „ler” și înseamnă veselie, numele rezultat, „可口可乐” (KĂ›kÇ’ukĂ›lè) traducându-se prin „permite gurii să se bucure” și fiind considerat corespunzător.

2. Coca-Cola s-a vândut odată ca „tonic nervos”, medicament împotriva impotenței sau a dependenței de morfină

 

Prima rețetă Coca-Cola a fost vândută drept „vin de coca”. În 1885, a fost înregistrată ca „tonic nervos” îar în anul imediat următor Coca-Cola a început să fie vândută ca medicament care ar fi avut o mulțime de beneficii: trata dependența de morfină, neurastenia, dispepsia, durerile de cap și impotența.

1. Coca-Cola a făcut o campanie secretă împotriva apei de la robinet

 

La începutul anilor 2000, Coca-Cola a fost demascată că a promovat campania „H2NO”, o încercare de a convinge clienții restaurantelor să nu mai comande apă de la robinet. Campania, derulată în Statele Unite a constat în antrenarea chelnerilor în folosirea de tehnici persuasive pentru a oferi numeroase alternative (băuturi răcoritoare, apă îmbuteliată, apă minerală).

Din motive numai de companie știute, Coca-Cola a ales să țină această campanie secretă față de public, însă un grafic designer din Sacramento a descoperit un articol în care era descrisă tehnica de manipulare pe secțiunea PR a site-ului Coca-Cola. După ce a postat un link catre articol pe site-ul personal și povestea a fost preluată de multe alte publicații, Coca-Cola s-a trezit ținta a numeroase critici.