ALT(e)A viata – Seat Altea Prototipo

Apropo.ro / 13.01.2004, 15:33
ALT(e)A viata - Seat Altea Prototipo
SEAT este cunoscut drept producatorul care si-a botezat toate modelele cu nume provenind din geografia Spaniei. Au incercat si altii - vezi de exemplu Ford Granada - dar SEAT a ramas fidel credintei sale, iar Altea este ultima "creatie"! Ce are particular acest mic orasel cu 15.000 de

SEAT este cunoscut drept producatorul care si-a botezat toate modelele cu nume provenind din geografia Spaniei. Au incercat si altii – vezi de exemplu Ford Granada – dar SEAT a ramas fidel credintei sale, iar Altea este ultima „creatie”!

Ce are particular acest mic orasel cu 15.000 de locuitori din provincia Valencia, situat pe coasta Mediteranei la 60 km de Alicante? Potrivit oficialilor SEAT, nimic! S-a aflat in topul listei pe care expertii in drepturi de marca au omologat-o. „Pentru a folosi numele unei localitati, ai nevoie de aprobarea primariei si nu o poti utiliza decat pentru modelul respectiv. Orice alt produs derivat dar cu acelasi nume necesita o alta aprobare din partea primariei. Oricum, a proteja un nume la ora actuala este un adevarat cosmar.

Cele mai multe probleme ni le ridica Franta, unde reglementarile sunt extrem de complicate”, explica pentru Autoshow Thomas Schulz, responsabilul PR pentru presa internationala. Mai mult, cum SEAT este o parte din grupul Audi, prezenta celor doua litere A din nume ar putea sugera apartenenta la propria familie – toate masinile din Ingolstadt se numesc Audi „A” plus o cifra. Dincolo de insorita localitate mediteraneana, ALTEA reprezinta revolutia pe care producatorul spaniol este pe cale sa o inceapa. SALSA a fost primul concept realizat de faimosul Walter da Silva, pe atunci proaspat „furat” de Ferdinand Piech de la Alfa Romeo.

Designerul a acceptat o provocare incredibila: sa imagineze un nou look unei marci care nu a avut in istorie modele care sa fi facut epoca. Deloc intamplator, nici unul din managerii lui SEAT nu crede in moda retro, considerand-o mai degraba o lipsa de inspiratie… SALSA nu avea nimic in comun cu nici un model anterior de la SEAT si nici cu vreo Alfa sau orice alta masina. A fost pur si simplu o explozie de frumusete, un concept menit sa arate lumii ca SEAT nu este doar o marca ce se autodeclara latina, dar chiar are sange fierbinte.

„Cele trei elemente fundamentale ale marcii sunt designul complet original, masini cu un caracter sportiv si emotii. SALSA a fost primul design care s-a inscris in sloganul Çauto-emocionE”, precizeaza Schulz. Dupa SALSA a urmat chiar SALSA Emocion, apoi roadsterul TANGO, pentru ca anul acesta la Frankfurt sa fie prezentat ALTEA Prototipo. „Adica in jur de 80% din viitorul model de serie cu numele ALTEA”, afirma Luca Casarini, designerul de interior. Un model ce-si va face intrarea in scena la Salonul de la Geneva de anul viitor, cu vanzari imediat dupa aceea. Luca Casarini este probabil cel mai inalt – 2,10 m!! – designer auto din lume. Fost baschetbalist, italianul se autocaracterizeaza drept „cel mai experimentat designer” de la SEAT. „Mi-am inceput cariera la Mercedes, unde am lucrat 6-7 luni, dar am ajuns intamplator la Barcelona, unde m-am indragostit de Spania. Am inceput sa lucrez la SEAT acum 13 ani si de atunci nu am mai plecat niciodata.” Munca pentru ALTEA inseamna 3 ani de eforturi ce au transformat un concept-car intr-un model gata de fabricatie.

„Daca priviti exteriorul, observati ca se pastreaza imaginea pe care SALSA vrea sa o comunice. Am pastrat linia romantica si formele atat de interesante. Partea frontala si cea laterala definite tot de SALSA se vor regasi nu numai la ALTEA, dar si la toate celelalte modele ce vor urma. Fac parte din ADN-ul noului SEAT”, explica Casarini. Este corect, cu diferenta ca ALTEA este un SALSA, mai bine „crescut”, exact cum ii sta bine unui monovolum compact cu un Cx de numai 0,32! Nu lipseste nici clanta ascunsa pentru usile spate, „marca inconfundabila da Silva”, dupa cum recunoaste si Casarini, facand aluzie la manerele usilor spate de la modelele Alfa Romeo. Interiorul conceptului este chiar mai spectaculos. Casarini ne explica faptul ca s-a dorit folosirea unor materiale high-tech care sa realizeze contrastul gri-negru. „Am folosit materiale ce aduc cu fibra de carbon, un material propriu sporturilor cu motor.”

Tot high-tech este si bordul cu o consola centrala ce se prelungeste pana la locurile din spate. Asa se face ca ALTEA Prototipo este o masina de doar 4 locuri, in partea posterioara a consolei fiind adapostit sistemul DVD si jocuri. Portbagajul de 400 l are fund dublu. Partea de jos ascunde o ALTEA cu telecomanda ce poate face deliciul unei pauze de traseu. Scaunele extrem de bine conturate ergonomic se pot plia, facand loc unui portbagaj marit. Spatiul interior este extrem de generos, de vreme ce pana si un gigant precum Casarini sta cat se poate de comod in masina. Asa cum arata, prototipul este o adevarata bucurie a privitului.

Prezenti in parkingul public din Altea, transformat de SEAT in poligon de incercari, am rulat in conceptul ALTEA, in valoare de peste 3 mil euro. Este exact masina expusa la Frankfurt fiind – de altfel – si singura produsa de SEAT. Chiar daca nu am beneficiat de serviciile servo-directiei decat pentru un scurt parcurs – sistemul dand batai de cap celor de la SEAT, care nu puteau remedia problema de ceva timp; altminteri un lucru deloc neobisnuit la un prototip – am condus cu o uriasa bucurie masina. Cutia Tiptronic in 6 trepte este o realizare remarcabila ce se asorteaza bine la motorul 2.0 FSI de 150 CP. Primii ziaristi care au beneficiat de toate sistemele functionale au apreciat ca exceptionala tinuta de drum a lui ALTEA. Trecerea de la prototip la masina de serie nu va ramane fara urmari.

„Vor aparea modificari importante, dar spiritul, conceptului va ramane!” sustine Casarini. Ventilatoarele vor fi modificate, dar design-ul consolei centrale nu se va schimba. Dispare monitorul din spate si instalatia DVD si jocuri pentru locurile din spate. In schimb, apare al 5-lea loc, in fapt o bancheta fractionabila.

„Vom folosi materiale diferite de cele de pe concept. Patina materialelor folosite la ALTEA Prototipo va fi conservata pentru versiunea Cupra”, afirma designerul. ALTEA are si alte ambitii. Este primul MSV – Multi Sport Vehicle, ce se diferentiaza de MPV-urile actuale (litera P vine de la Purpose, adica un vehicul ce poate fi folosit in diverse scopuri). Spaniolii sustin ca varianta de strada va avea cu adevarat o tinuta sportiva, ceva mai capabila chiar si decat Ford C-Max, actualul benchmark in materie de dinamica. Platforma este comuna cu VW Golf V si Audi A3 – „dar noi am folosit setarile de la A3” – Casarini dixit – si e dotat cu sasiu Agil. Nu lipseste nici ESP si nici unul din gadget-urile electronice care se ocupa de toata securitatea activa. Dupa lansarea din primavara viitoare, SEAT si-a propus sa duca vanzarile la circa 60.000 de unitati pe an.

„Asa cum este conceput, ALTEA nu are concurenti. Totusi, presa sustine ca Opel Meriva, Renault Scenic sau Ford C-Max ii sunt concurentii”, ne declara Schulz. Ca si in alte cazuri, marketing-ul noului model va incerca sa ne explice de ce ALTEA nu are concurenti. Dincolo de marketing insa, ALTEA reprezinta noul look al marcii SEAT. In viitor, marca spaniola va gravita in jurul a trei modele: ALTEA, Ibiza si Leon.

„Nu va asteptati la o masina de tip all-road, cu tractiune integrala, ca nu o sa existe”, afirma Schulz, precizand ca nu se inscrie in valorile SEAT. In schimb, un roadster precum TANGO se inscrie foarte bine. „Toata lumea, de la Pieschrieder in jos, considera ca perfect normala aparitia unui roadster SEAT. Numai ca piata nr. 1 pentru un asemenea automobil este SUA iar noi nu suntem prezenti in America. Din fericire, subiectul nu a fost inchis.” Dar nici nu exista vreo decizie legata de industrializarea lui Tango. Din primavara lui 2004, marca SEAT se va transforma radical in ceea ce poate nici macar cei ce au fondat-o nu au sperat. Va fi o ALT(e)A viata!

Autoshow

Tags: