Broasca milionara

Apropo.ro / 05.12.2001, 15:16
Broasca milionara
Kafer in Germania, Beetle in Anglia si SUA, Maggiolino in Italia, Coccinelle in Franta, Broasca in Romania si, mai presus de un renume mondial, peste 21 de milioane de exemplare produse. Adolf Hitler a fost convins ca solutionarea problemei somajului in Germania anilor '30 poate fi


Kafer in Germania, Beetle in Anglia si SUA, Maggiolino in Italia, Coccinelle in Franta, Broasca in Romania si, mai presus de un renume mondial, peste 21 de milioane de exemplare produse.

Adolf Hitler a fost convins ca solutionarea problemei somajului in Germania anilor ’30 poate fi posibila prin constructia de autostrazi. Dupa ce partidul sau a acces la putere, in februarie 1933, Hitler si-a pus in aplicare ideile demarand acest proiect.

O alta dorinta a sa era motorizarea Germaniei prin producerea unui automobil ieftin si fiabil pe care sa si-l poata permite orice cetatean german. Daca proiectele sale s-ar fi oprit aici, Europa nu ar mai fi fost sfasiata de cel de al doilea razboi mondial.

Hitler a specificat foarte exact caracteristicile pe care dorea sa le aiba viitorul automobil, desi niciodata nu a stiut sa conduca: pret scazut (990 Reich Mark), viteza maxima 100 km/h, motor racit cu aer, capacitate de transport de 5 persoane (2 adulti, 3 copii), autonomie de 68 km cu un galon de benzina.

Hitler insusi a realizat unele proiecte lansand ideea: „Trebuie sa ne inspiram din natura pentru a afla ce inseamna aerodinamicitatea. Cred ca noul automobil trebuie sa arate ca o broasca”. Autorul proiectului final avea sa fie insa Dr. Ferdinand Porsche si desi multi cred ca forma caroseriei sale a fost revolutionara, trebuie spus ca lucrurile nu stau tocmai asa, firme precum Tatra sau Steyr producand anterior automobile cu caroserii similare.

Fabrica in care urma sa fie produs automobilul, fondata in e38, putea produce 150 mii unitati anual, existand proiecte de extindere pana la 1,5 milioane. Pentru a facilita achizitionarea automobilului botezat initial KDF (abrevierea de la Kraft durch Freude) a fost conceput un sistem inedit de rate.

Doritorii puteau cumpara timbre de 5 RM imprimate chiar cu imaginea KDF-ului, care lipite pe trei cupoane de carton, puteau fi preschimbate, la atingerea sumei de 990 RM, cu un automobil. Declansarea razboiului avea insa sa inabuse in fasa acest proiect, dupa fabricarea a circa 630 de turisme, productia fiind axata exclusiv pe modelul 4×4 Kubelwagen.

Dupa razboi, Dr. Ferdinand Porsche a fost retinut temporar de armata franceza iar uzinele din Wolfsburg au intrat sub jurisdictia armatei engleze. Cand s-a pus problema reluarii productiei, industriasii englezi au privit lucrurile ca pe o gluma, insusi Henry Ford II, sosit sa inspecteze proiectele, afirmand ca nu intrevede nici un viitor acestui automobil.

Dar viitorul avea sa contrazica aceste estimari pesimiste. In e45 uzinele din Wolfsburg isi reiau activitatea, pentru inceput cu modelul militar Kubelwagen, din e46 reluandu-se si productia de turisme.

In timp Kafer-ul a suferit modificari, pastrandu-si insa designul inconfundabil: inlocuirea lunetei din doua bucati (1953), sporirea puterii si a capacitatii motorului, trecerea instalatiei electrice de la 6V la 12V, modificarea farurilor si a stopurilor, introducerea franelor fata pe disc (la modelul 1500), a parbrizului curb si a suspensiei fata tip MacPherson (1970). Doborarea recordului de unitati produse detinut de Ford-ul T s-a petrecut in 1973, cand a fost atinsa cota de 16,5 milioane.

In iulie e74 productia modelului a fost oprita in uzinele din Wolfsburg ca urmare a lansarii modelului Golf, ea continuand la Emdem pana in ianuarie e78, cand a fost transferata in Brazilia, unde avea sa continue pana in e86.

Modelul testat de AUTOSHOW, un 1300 Automatic produs in 1971, apartine dlui Razvan Mirica, membru al RETROMOBIL CLUB ROMANIA. Botezat de proprietarul sau „soldatul german”, automobilul a fost total restaurat primind o nota extrem de personala si eleganta prin aplicarea talonetelor albe la anvelope.

Glumind, am putea spune ca productia totala a acestui model ar putea asigura aproape fiecarui roman un mijloc de transport. Iubit si devenit obiect de cult pretutindeni pe glob, modelul a dat nastere la numeroase cluburi monomarca, VW Club Bucuresti fiind cel mai activ din tara.

Platforma mecanica a VW-ului a fost preluata de Porsche 356 si numeroase Buggy-uri, Apal (Belgia) fiind cel mai de succes. Legenda acestui automobil celebru continua, VW propunand o versiune total noua pentru secolul 21.
Sursa:www.autoshow.ro

Tags: