Capodoperele arhitecturii mondiale

Apropo.ro / 19.10.2004, 13:49
Capodoperele  arhitecturii mondiale
Sunt opere de arta despre care fiecare dintre noi a auzit cel puțin o data și pe care oricine și-ar dori sa le vada la fața locului. Acest lucru presupune însa bani și timp, pentru a strabate lumea de la un capat la altul. Așa ca,


Sunt opere de arta despre care fiecare dintre noi a auzit cel puțin o data și pe care oricine și-ar dori sa le vada la fața locului. Acest lucru presupune însa bani și timp, pentru a strabate lumea de la un capat la altul. Așa ca, pana una alta, ne putem delecta cu o trecere în revista a celor mai faimoase monumente din lume.

Turnul Înclinat din Pisa

Nimeni nu merge la Pisa pentru a vizita orașul în sine și nici pentru a vedea catedrala, deși merita admirata de aproape. În schimb, milioane de turiști se îmbulzesc sa vada Turnul Înclinat. Probabil ca ar fi o tragedie pentru Pisa, ca destinație turistica, daca Turnul s-ar îndrepta peste noapte. Dovada sta faptul ca puțini sunt interesați de Turnul-Clopotnița din Florența, care este perfect.

Din pacate, Turnul Înclinat din Pisa a devenit atracție turistica în ultimii ani, la început fiind considerat „un turn al rușinii” de catre localnici. Constructorii au facut tot posibilul sa-l înalțe cat se poate de drept (acesta începand sa se încline cand se lucra la etajul al treilea), dar nimeni nu înțelegea ca, în caz de reușita, Pisa va avea un turn ca oricare altul.

Oamenii au vazut frumosul tocmai în faptul ca este înclinat. Se zice ca la Turnul din Pisa nu este bine sa te duci singura.

Taj Mahal – simbolul dragostei eterne

Construit de mogulul Shah Jahan în memoria celei de-a doua soții, Mumtaz Mahal, dupa ce aceasta a murit la nașterea celui de-al 14-lea copil, Taj Mahal-ul a devenit, cu timpul, cel mai faimos monument al Indiei și una dintre cele 7 minuni ale lumii moderne.

Se spune ca moartea împaratesei l-a afectat atat de mult pe mogul, încat acesta a albit în doar cateva luni de la nefericitul eveniment.

Înainte de ultima suflare, Mumtaz l-a rugat pe împarat patru lucruri: sa-i construiasca un mormant, sa se recasatoreasca, sa-și iubeasca fiii și sa-i viziteze mormantul în fiecare an de ziua ei – iar acesta și-a facut datoria.

Construcția Taj Mahal-ului a demarat în 1631 și a durat 22 de ani, 20.000 de oameni muncind la el. Așezata pe o terasa de marmura alba, ce pune în evidența uriașul dom și cele patru minarete, cladirea închide în interior o superba gradina decorata cu fantani arteziene, iar aleea ce pornește de la intrare este strajuita de arbori ornamentali.

Statuia Libertatii – simbolul universal al democrației

Probabil ca America nu și-ar fi caștigat libertatea în timpul Revoluției Americane, fara ajutorul Franței, care i-a furnizat arme, nave, bani și soldați. Cațiva francezi – printre care și cunoscutul marchiz De Lafayette, un apropiat de-al lui George Washington – au devenit chiar ofițeri de onoare în Armata Americana. A fost o alianța în semn de respect și prietenie, pe care Franța n-a uitat-o niciodata.

100 de ani mai tarziu, cațiva intelectuali francezi (opozanți ai regimului lui Napoleon al III-lea), aflați la o petrecere, discutau despre succesul Americii. Gazda, Edouard René de Laboulaye, le-a propus: „N-ar fi minunat daca francezii ar darui Americii un monument pentru a-i arata ca și ei sunt dedicați ideii de libertate umana?”.

Cațiva ani mai tarziu, sculptorul Auguste Bartholdi a plecat în America pentru a ridica monumentul ce avea sa-l faca „nemuritor”: Statuia Libertații.

Turnul Eiffel – uriașul cu schelet de oțel

Simbol al Franței, numit astfel dupa arhitectul Gustave Eiffel, care l-a proiectat, Turnul Eiffel este una din principalele atracții turistice mondiale, primind mai mult de 5,5 milioane de vizitatori anual.

Faimoasa construcție pe schelet de oțel din Paris a fost ridicata între 1887-1889 ca „arc de intrare” la Expoziția Universala, un targ mondial ce sarbatorea centenarul Revoluției Franceze.

Turnul de 300 m înalțime (excluzand antena din varf, care mai adauga 20 m) este rezultatul muncii a 300 de oameni, care au unit 18.038 de piese, folosind nici mai mult, nici mai puțin de 2.500.000 de nituri.

La unul dintre cele trei etaje accesibile ale acestuia sunt înscrise marile orașe ale lumii, direcția în care se afla fiecare și distanța care trebuie parcursa pana acolo.

Interesant este faptul ca, în funcție de temperatura aerului, Turnul își schimba înalțimea cu cațiva centimetri, din cauza contractarii sau dilatarii aliajului.