Cele mai respectate companii din lume în 2005

Apropo.ro / 21.03.2006, 15:14
Cele mai respectate companii din lume în 2005
Sondajul anual realizat de prestigiosul cotidian cu profil economic Financial Times împreuna cu firma de consultanta PricewaterhouseCoopers pare sa arate ca "noua economie" a triumfat, în cele din urma, asupra vechii economii. Timp de sapte ani consecutivi, conglomeratul american

Sondajul anual realizat de prestigiosul cotidian cu profil economic Financial Times împreuna cu firma de consultanta PricewaterhouseCoopers pare sa arate ca „noua economie” a triumfat, în cele din urma, asupra vechii economii.

Timp de sapte ani consecutivi, conglomeratul american General Electric s-a situat pe prima pozitie în clasamentul celor mai respectate companii din lume. În 2005, pentru prima data, General Electric a fost depasit de o alta companie americana, gigantul din domeniul software Microsoft, controlata de cel care ocupa prima pozitie în clasamentul celor mai respectati leaderi de afaceri, Bill Gates.

Financial Times comenteaza ca aceasta este „razbunarea” companiei detinute de Bill Gates, care s-a aflat pe locul al doilea în toate sondajele anterioare. În acelasi timp, carierele lui Bill Gates si Steve Jobs (proprietarul Apple Computer) – aflat pe locul 4, par sa fie predestinate sa ramâna legate, ca yin si yang al domeniului computerelor personale.

Pe de o parte este vorba de stilul calculat, dominator care a facut ca Microsoft sa devina de departe cea mai de succes companie software din lume, iar pe de alta parte îndrazneala si creativitatea care au permis Apple sa devina cel mai inovator producator din domeniul tehnologiei personale.

De altfel, piata tehnologiei pare sa fie pe val. Google, una dintre firmele prezente în top, a ajuns în luna noiembrie a anului trecut la o capitalizare de piata de aproape 160 de miliarde de dolari (aproximativ de 1,5 ori Produsul Intern Brut al României).

Dintre primele 50 de companii, 24 sunt firme americane. Aceasta tenacitate a marilor companii de peste ocean ilustreaza cât de puternice sunt fortele care sustin spiritul inovator din SUA. Imaginea lui Steve Ballmer, CEO la Microsoft, arungând piese de mobilie prin birou la auzul stirii ca un director al firmei pleaca la Google nu a fost una placuta. Dar nimeni nu îl poate acuza ca s-a culcat pe laurii victoriei.

Sondajul a fost efectuat de firma de consultanta PricewaterhouseCoopers, una dintre cele 4 mari firme de profil de la nivel international. Studiul a presupus intervievarea a 954 chief executive officers din 25 de tari. De asemenea, au fost intervievati si manageri ai principalelor companii de administrare de active.

Cei mai importanti autori si guru din domeniul afacerilor

1 Peter Drucker

Legendarul vizionar al managementului a murit la vârsta de 95 de ani, la 11 noiembrie 2005.

El a spus la un moment dat ca motivul pentru care jurnalistii folosesc cuvântul guru este pentru ca nu stiu cum se scrie sarlatan.

Tot el a spus „Calitatea unui produs sau serviciu nu consta în procedurile si materialele utilizate de furnizor si în ceea ce oate obtine clientul si pentru ce acesta este dispus sa plateasca. Un produs nu este de calitate pentru ca este foarte costisitor de fabricat si costa multi bani, dupa cum cred în general producatorii. Aceasta este o dovada de incompetenta. Clientii platesc numai pentru ceea ce le este de folos si le aduce valoare. Daca nu are aceste însusiri, produsul nu este de calitate”.

Despre Drucker:

„Lumea stie ca el a fost cel mai mare gânditor în domeniul managementului din secolul trecut”, a spus dupa moartea lui Drucker Jack Welch, fost presedinte al General Electric.

„El a fost creatorul si inventatorul managementului modern. La începutul anilor Â’50 nimeni nu avea o «trusa de scule» cu care sa gestioneze companiile mari, organizatii incredibil de complexe care scapasera de sub control. Drucker a fost primul care ne-a oferit un manual pentru asta”, a afirmat un alt management guru, Tom Peters.

Co-fondatorul Intel Corp., Andrew S. Grove: „Ca multi filosofi, Drucker a vorbit într-un limbaj simplu care a fost înceles de managerii obisnuiti. În consecinta, afirmatii simple ale sale au influentat nenumarate actiuni de zi cu zi; eu le-am aplicat timp de zeci de ani”.

2 Bill Gates

Presedintele si co-fondatorul Microsoft, desi o persoana foarte competitiva, reprezinta modelul multi-miliardarului cu prezenta publica agreabila. Comportamentul sau este în antiteza cu aroganta atât de des afisata de cei bogati.

Fundatia Bill & Melinda Gates are o „zestre” de aproximativ 28,8 miliarde de dolari si a finantat cu miliarde de dolari programele de vaccinare din tarile sarace si cercetarea în domeniul unor boli ca malaria, neatractive din punct de vedere comercial pentru marile companii.

Revista Times publica în 1997 un profil mai putin obisnuit despre el. În clasa a sasea, Bill Gates se afla „la cutite” cu mama sa, Mary, o personalitate expansiva, care considera ca el ar trebui sa faca exact ceea ce îi spune ea. Parintii l-au trimis la un psiholog, care, dupa un an de sedinte si teste, i-a transmis lui Mary ca va pierde lupta personalitatilor cu fiul sau. „Ar trebui sa va obisnuiti cu ideea, pentru ca nu are nici un rost sa îl bateti”. Gates îsi aminteste ca psihologul era un tip „cool” si ca i-a împrumutat dupa fiecare sedinta carti de psihologie, printre care si unele opere ale lui Freud.

3 Jack Welch

Fost presedinte al General Electric, liderul legendar al uneia dintre cele mai mari companii din lume în perioada 1981-2001

4 Philip Kotler

Profesor la Kellogg School of Management. Profesorul Kotler este autorul cartii „Marketing Management: Analiza, Planificare, Implementare si Control”, cel mai des utilizat manual de marketing în institutiile de studii post-universitare din lume.

5 Michael E Porter

Profesor la Harvard Business School. Dr. Porter, autorul a 17 carti si peste 125 de articole, este o autoritate în domeniul strategiei competitive, competitivitatii si dezvoltarii economice a natiunilor si regiunilor

6 Jim Collins

Profesor si autor al cartii „Good to Great” – o analiza a modului în care companiile bune devin companii foarte bune

7 Richard Branson

Fondatorul companiei Virgin este omul care a generat perceptia publica conform careia e „cool” sa faci afaceri

8 Warren Buffett

CEO la Berkshire Hathaway. El este faimosul „oracol din Omaha” si cel mai de succes investitor pe termen lung din Statele Unite ale Americii

Fragment dintr-o scrisoare a sa transmisa actionarilor în 1996, în legatura cu vârsta înaintata a angajatilor:

„Un observator extern ar putea crede, având în vedere practicile noastre de recrutare, ca am fost traumatizati la începutul vietii profesionale de o Comisie pentru asigurarea de practici echidistante la angajare. Dar adevarata explicatie consta în recunoasterea propriul interes; este greu sa transmiti trucuri vechi unui tânar. Managerii Berkshire de peste 70 de ani au acum succese la fel de rasunatoare ca atunci când erau tineri de senzatie. Deci, daca vreti sa va- angajati noi, trebuie sa utilizati aceeasi tactica precum un barbat de 76 de ani care s-a însurat cu o tânara foarte frumoasa de 25 de ani. «Cum ai convins-o?» l-au întrebat prietenii. «I-am spus ca am 86 de ani», a raspuns el.

9 Tom Peters

Co-autor al best-seller-ului din 1982 „In Search of Excellence”

10 Stephen Covey

Dr. Covey este autorul câtorva carti foarte cautate, inclusiv „7 obiceiuri ale oamenilor foarte eficienti”. Aceasta s-a vândut în peste 15 milioane de exemplare în 38 de limbi. Alte titluri de succes sunt „First Things First”, „Principle-Centered Leadership” si „7 obiceiuri ale familiilor foarte eficiente”. Covey a primit Premiul national al tatalui în 2003, despre care spune ca e cel mai semnificativ pentru el, întrucât are 9 copii si 44 de nepoti.

Mediafax