Cine s-a saturat de iPod-mania

Apropo.ro / 28.08.2006, 14:04
Cine s-a saturat de iPod-mania
Un studiu recent demonstreaza ca iPod-ul a devenit mai popular decat berea in randul tinerilor. Un indiciu in plus pentru concurenti ca le va fi foarte greu sa detroneze Apple. Greu, dar nu imposibil. Cand a inventat, impreuna cu specialistii sai, playerul muzical care avea sa

Un studiu recent demonstreaza ca iPod-ul a devenit mai popular decat berea in randul tinerilor. Un indiciu in plus pentru concurenti ca le va fi foarte greu sa detroneze Apple. Greu, dar nu imposibil.

Cand a inventat, impreuna cu specialistii sai, playerul muzical care avea sa ajunga simbol al unei intregi generatii, Steve Jobs, fondatorul Apple, probabil ca nu si-a imaginat vreodata amploarea la care avea sa ajunga fenomenul iPod. Un studiu realizat recent de Student Monitor, o publicatie studenteasca din New Jersey, Statele Unite, a aratat ca tinerii din circa 100 de colegii americane au votat iPod-ul pe primul loc intr-o lista de produse si activitati preferate, detronand berea, care a dominat multi ani la rand acest clasament.

73% prefera iPod, 71% socializare

Aproape trei sferturi – mai exact 73% – dintre cei 1.200 de studenti intervievati au ales iPod-ul ca produs preferat – in detrimentul altor produse sau activitati dintr-o lista care includea scrierea de mesaje SMS, iesirile in baruri sau descarcarea de muzica digitala. In cercetarea facuta cu un an inainte, doar 59% dintre studenti au spus ca sunt „pentru iPod”, pozitionand gadget-ul in urma activitatilor care faceau referire la consumul de alcool. Anul acesta berea si Facebook.com, un site de tip „social networking” (retele sociale online), au impartit locul doi in top, 71% dintre studenti exprimandu-si interesul pentru ele. „Singura data cand berea a mai fost detronata in 18 ani – de cat timp se face acest studiu – a fost in 1997, cand studentii au ales pe primul loc Internetul”, a spus Eric Weil, partener al Student Monitor. Desi este posibil ca berea sa-si recastige curand pozitia de lider in acest top, cum s-a intamplat si cu Internetul acum aproape un deceniu, popularitatea iPod-ului ramane un rezultat remarcabil pentru Jobs si un semnal serios de alarma pentru competitorii Apple.

Potrivit unui studiu facut de compania In-Stat, cresterea pietei de playere digitale audio va mai continua cel putin cativa ani de acum incolo. Predictiile In-Stat arata ca pana in 2010 piata playerelor digitale va avea o crestere de pana la 286 de milioane de unitati, ceea ce reprezinta o crestere de 100% comparativ cu anul trecut, cand vanzarile globale s-au ridicat la 140 de milioane de unitati. La un pret mediu de 150 de dolari/unitate, valoarea pietei de playere digitale depaseste 20 de miliarde de dolari anual, la care se adauga cateva sute de milioane de dolari aferente melodiilor descarcate.

Doar piata anuala de accesorii pentru iPod este estimata la peste 850 de milioane de dolari (715 milioane de euro), conform companiei de cercetare a pietei NPD Group. Aceste estimari indica faptul ca mai este inca loc de crestere pentru Apple sau orice alt competitor care vrea sa faca bani din muzica digitala, pana cand aceasta piata va ajunge la maturitate. Insa statisticile nu sunt foarte favorabile pretendentilor la „coroana” Apple, printre care companii precum Creative, iRiver, Samsung, Sony sau, mai nou, Microsoft. In-Stat spune ca 49% din cei care detin un player de muzica digital au un iPod.

Potrivit datelor proprii, Apple a vandut 8,1 milioane de iPod-uri in cursul celui de-al doilea trimestru al acestui an. In plus Apple detine 78% din piata americana de playere muzicale digitale si peste 50% din pietele din Canada, Japonia, Australia si Marea Britanie.

Veniturile totale din vanzarile de iPod-uri, in al doilea trimestru al anului curent, au fost de 1,71 de miliarde de dolari si au reprezentat 39% din totalul veniturilor Apple, potrivit presei internationale.

Target