Cum conduci afacerile unui miliardar

Apropo.ro / 17.01.2006, 13:07
Cum conduci afacerile unui miliardar
Conduce în acest moment afacerile lui Ion Țiriac, care ajung anual la peste un miliard de euro. Banci, asigurari, leasing auto, real estate. Tocmai aceasta diversitate de domenii a convins-o ca dupa zece ani sa paraseasca consultanța. Ca CEO al Țiriac Holdings, Anca Ioan

Conduce în acest moment afacerile lui Ion Țiriac, care ajung anual la peste un miliard de euro. Banci, asigurari, leasing auto, real estate. Tocmai aceasta diversitate de domenii a convins-o ca dupa zece ani sa paraseasca consultanța. Ca CEO al Țiriac Holdings, Anca Ioan își propune sa dezvolte în continuare afacerile și sa canalizeze investițiile noi spre domeniile cu potențialul cel mai ridicat. Imobiliarele este unul dintre ele, pentru care au fost deja alocați 100 de milioane de euro.

Timp de zece ani a lucrat la biroul local al firmei germane de consultanța de management Roland Berger Strategy Consultants, unde din 1999 a devenit managing partner. Dupa ce a terminat un program de MBA își dorea foarte mult sa lucreze în consultanța strategica. „Un MBA pe stil american se bazeaza pe instrumente și concepte dezvoltate de firme de consultanța strategica. Am avansat o cerere de angajare la Roland Berger, m-am prezentat la interviu și am fost angajata. Ca și consultant, dar dupa câteva luni am fost promovata senior consultant și, mai târziu, managing partner”. Faptul ca-și dorea atât de mult sa lucreze în consultanța explica acum de ce a stat atât de mult și de ce continua și acum sa fie atașata de acest domeniu. „Consultanța strategica creeaza valoare. Este un domeniu foarte interesant, cu multe provocari și ce visam eu sa fac în acest domeniu a devenit realitate pe parcursul carierei mele cu Roland Berger – din punct de vedere al varietații de industrii, de domenii în care am lucrat, din punct de vedere al expunerii regionale, geografice și din punct de vedere al problematicii abordate”.

De ce vor toți sa lucreze în consultanța

A absolvit Facultatea de Automatica din cadrul Universitații Politehnice din București. Câțiva ani a lucrat în producție – la centrul de calcul al Întreprinderii de geamuri din Buzau, la Institutul pentru cercetare de ceramica fina și patru ani la èntreprinderea de aparatura electronica industriala. Apoi, o perioada a lucrat la o firma britanica ca management trainer. Apoi a urmat cursul de MBA și a ajuns în consultanța.

Se știe ca vârsta medie în acest domeniu e undeva în jur de 3-4 ani. Foarte mulți aleg sa intre în consultanța și pentru ca le place, dar și pentru ca știu ca astfel pot acumula o experiența mult mai vasta, într-un interval de timp mult mai scurt. Toate astea însa cu prețul unei munci foarte grele și intensive din punct de vedere al timpului. Un consultant lucreaza în medie undeva pe la 60-70 de ore pe saptamâna. „Trebuie sa fii o persoana foarte dinamica și sa depui foarte mult efort. De câte ori angajam pe cineva, le spuneam ca au scapat de o grija: cum sa-și organizeze timpul liber, ca avem noi grija sa-l organizam”.

În general, atunci când o firma angajeaza un consultant ar vrea sa aiba rezultate mâine. Din punct de vedere al business-ului perioada în care se dezvolta proiectul nu aduce beneficii, perioada de implementare a rezultatelor proiectului e cea care aduce beneficii.

„Atunci, fiecare client vrea sa minimizeze faza de proiect și sa ajunga cât mai repede la implementare și la realizarea beneficiilor. Și atunci consultantul este întotdeauna într-o cursa contra cronomentru pentru a ajunge cât mai repede în faza de furnizare a rezultatelor și de aici aceasta presiune și aceasta nevoie de a munci și de a depune un efort foarte mare”.

Pentru Anca Ioan însa, împlinirea a zece ani de lucru în domeniu a fost un fel de prag psihologic, când și-a pus întrebarea dacâ vrea sa faca în continuare același lucru sau altceva. A ales sa faca altceva. „Ajunsesem la un moment în care problemele, domeniile se repetau, am început sa simt ca era aproape tot ce puteam sa obțin din punct de vedere al dezvoltarii”.

Socoteala de acasa nu se potrivește cu cea din târg

Pe parcursul carerei la Roland Berger a avut mai multe oferte, dar nici una nu s-a dovedit suficient de tentanta. Intenția de a pleca din firma germana de consultanța a avut-o însa cu mult înainte de a veni oferta din partea lui Ion Țiriac. „Decizia nu am facut-o publica pentru ca piața este mica și este destul de sensibilla la astfel de schimbari. Dar în cadrul firmei am facut un plan de predare a ștafetei, am pregatit succesorul. Trecerea urma sa se faca pe parcursul a câteva luni, suficient pentru a-mi da seama cam ce aș vrea sa fac”.

Conform planurilor sale, imediat ce se încheia procesul de predare a ștafetei catre Codruț Pascu, voia sa aiba o perioada de pauza în care sa-și urmareasca anumite proiecte personale. „Dar planul de acasa nu se potrivește cu cel din târg. A aparut aceasta oportunitate, care mi s-a parut foarte interesanta și pe care m-am gândit sa o fructific”.

Astfel, Anca Ioan a semnat un contract de management pe patru ani cu omul de afaceri. Pe lista candidaților pentru CEO al Țiriac Holdings a concurat cu alte nume de calibru, majoritatea expatriați provenind din industrie și din sectorul financiar-bancar. Decizia pentru Anca Ioan a fost luata destul de rapid. A durat mai mult încheierea formalitaților, din cauza restricțiilor de timp ale lui Ion Țiriac și ale sale. De la începutul lui octombrie, Anca Ioan lucreaza direct cu omul de afaceri. „Este o relație foarte straight forward. Înțelege foarte repede, e foarte direct, asculta ce ai de spus și decide imediat”.

Ceea ce face acum are un cu totul alt specific. „Am gasit un numar mare de firme, cu diverse oportunitați și provocari, în funcție de sector sau chiar în cadrul aceluași sector – pentru ca una e sa fii importator de mașini și alta e sa fii dealer de mașini. Am gasit o echipa de manageri, niște oameni extraordinari, cu multa experiența în spate, cu planuri de viitor, cu multa voința de a soluționa problemele pe care le au”.

Primele decizii – oameni și investiții noi

Ca CEO, Anca Ioan trebuie sa se asigure ca firmele sunt pe direcția de dezvoltare optima, ca se exploateaza sinergiile din grup, ca se abordeaza domenii noi, cum ar fi cel de imobiliare, într-un mod profesional și eficient. „Mi-ar placea sa fie un spirit de grup mai dezvoltat. Pentru ca sunt afaceri diferite, în sectoare diferite, exista echipe pe sectoare, dar nu exista un spirit de grup foarte dezvoltat. Aici mai trebuie lucrat”.

Primele decizii pe care le-a luat ca CEO au fost de a angaja noi oameni și de a aproba o investiție într-un nou showroom. „Toate afacerile pe care le avem în holding sunt aproape de sufletul meu. Sper sa am timp sa reușesc sa înțeleg toate problemele fiecarui sector”.

Obiectivele sale includ creșterea tuturor afacerilor și canalizarea investițiilor noi spre domeniile cu potențialul cel mai ridicat – cel de real estate, unde vor fi investiți anul viitor 100 de milioane de euro. „România este o piața cu un potențial foarte mare. Pe toate segmentele în care activam are un decalaj destul de mare fața de Uniunea Europeana daca vorbim de numarul mașini pe cap de locuitor, de numarul de conturi bancare pe cap de locuitor, etc. Este un decalaj între nivelul la care este România astazi și țarile din UE, care treptat va trebui acoperit”, explica Ioan.

Pentru 2006, creșteri între 20% și 50%

În momentul de fața se continua procesul de fuziune între Banca Țiriac și HVB. Acest proces are loc în mai multe etape și pâna la finalizarea sa, în mai puțin de un an, cele doua banci vor opera ca entitați distincte, cu management separat. „O data acest proces încheiat, noua banca se va dezvolta și mai mult, cu noi filiale, produse și noi clienți. Interesul nostru pe sectorul financiar-bancar este în continuare foarte crescut și, de asemenea, vom ramâne acționari semnificativi la banca HVB –Țiriac”.

În domeniul financiar-bancar, grupul are și firmele de leasing, Țiriac Leasing și Premium Leasing. „Deja au un ritm de creștere foarte mare. Speram sa-l mențina și sa ajunga unii dintre cei mai importanți jucatori independenți din România. Vrem sa creștem cu peste 50% în acest sector”.

În cazul domeniul auto creșterea pentru 2006 nu va mai fi la fel de mare ca cea de anul acesta. „Pâna la finele anului, se va înregistra o creștere totala de 60% din piața de importuri. Dar, o astfel de creștere nu se susține în timp și pentru 2006 ne așteptam la creșteri de peste 20%. În acest sector avem mari oportunitați de creștere la nivel de retail, unde mai sunt zone geografice pe care nu le acoperim înca și pe care intenționam sa le acoperim”, spune Ioan.

Revista „Chief Executive”