Cum va arăta rețeaua de autostrăzi peste câteva zeci de ani

De: Marian Andrei / 01.11.2012, 15:00
Romania va fi brăzdată de autostrăzi și drumuri expres de la vest la est și de la nord la sud, șase poduri vor traversa Dunărea la granița cu Bulgaria, iar pe calea ferată dintre Nădlac și Constanța se va circula cu viteze de peste 250 de kilometri pe oră, potrivit primei variante de lucru a Masterplanului General de Transport.

În documentul afișat pe site-ul AMPOST se arată că planul național de construcție de drumuri a fost aprobat de guvern și că de acesta se va ține cont în elaborarea masterplanului. Nu se precizează însă câți kilometri noi de autostrăzi sau drumuri expres va avea România și nici când vor fi aceștia gata. Cu toate acestea, orizonturile de timp luate în calcul în redactarea documentului sunt anii 2015, 2020 și 2030.

În prezent, doar o mică parte din proiectele de pe harta șoselelor sunt deja finalizate sau se află în curs de execuție. România are în prezent circa 506 kilometri de autostrăzi, dintre care însă doar circa 350 de kilometri au fost inaugurați în ultimii 23 de ani, astfel că până la construcția șoselelor prezentate în masterplan ar mai putea dura încă alte câteva zeci de ani. De asemenea, în construcție se află în prezent puțin peste 300 de kilometri de autostrăzi, cea mai mare parte a acestora fiind finanțată din fonduri europene. Situația acestor autostrăzi se află momentan sub semnul întrebării, având în vedere că recent Comisia Europeană a notificat Guvernul de la București în legătură cu intrarea în procedură de „presuspendare” a majorității axelor prioritare ale Programului Operațional Sectorial Transporturi, ca urmare a unor deficiențe din cadrul sistemului de gestionare și control al acestui program.

În documentul afișat pe siteul AMPOST apare și una dintre cele mai controversate autostrăzi din ultimii ani, și anume Târgu- Mureș-Iași, o șosea ce ar urma să traverseze Carpații Orientali și să coste circa 8,9 miliarde de euro, adică un preț de peste 30 de milioane de euro pe kilometru. Totodată, o altă șosea pe care românii ar putea circula în câțiva ani este Autostrada Sudului, care va face conexiunea între București și Timișoara, prin partea sudică a României. De altfel, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a publicat deja un anunț pentru organizarea unei licitații pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate pentru noua autostradă. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a semnat în aprilie două contracte de consultanță pentru elaborarea master planului general de transport al României și pentru ma nagementul POS-T, în scopul creștereii ratei de absorb – ție de fonduri europene. Cele două contracte, cu o valoare de circa 16 mil. lei (3,7 mil. euro), sunt finan țate din fonduri europene nerambursabile. Contractul pentru elaborarea masterplanului general de transport a fost acor dat companiei Aecom Ingenieria și va costa 9,5 mil. lei (2,2 mil. euro).

Masterplanul va consta, printre altele, și în esti marea cererii de transport și a fluxurilor de trafic până în 2030. Pe de altă parte, contractul privind serviciile de consultanță pentru management de program a fost atribuit asocierii formate din firmele European Funds Invest, Aesa-Agriconsulting Europe, Avensa Consulting și va costa 6,5 milioane de lei (1,5 milioane de euro).