Detroit 2008 – Top 10 mașini sport

Apropo.ro / 21.01.2008, 11:08
Detroit 2008 - Top 10 mașini sport
Domeniul mașinilor sport a fost destul de bine reprezentat la Detroit 2008, deși felia cea mai mare au avut-o propulsiile cât mai puțin poluante.

Domeniul mașinilor sport a fost destul de bine reprezentat la Detroit 2008, deși felia cea mai mare au avut-o propulsiile cât mai puțin poluante. Unele dintre ele combinate cu mașinile sport, fie ele concepte sau de serie.

1. Chevrolet Corvette ZR1

Derivat din Corvette Z06, noul bolid american a concentrat esența sportivității la Detroit 2008, fiind o dedicație pentru piloți (probabil printre ultimele veritabile): compresorul mecanic duce la obținerea a peste 600 CP, demarajul până la 100 km/h durează doar 3 secunde, iar viteza maximă depășește 320 km/h. Panourile caroseriei sunt realizate din fibră de carbon, sistemul de frânare poartă semnătura Brembo, iar suspensia magnetică este similară cu cea de pe Ferrari 599 GTB. În liga mașinilor supersport, noul Corvette ZR1 se anunță o mare afacere, prin prețul de numai 100.000 USD. Iar Corvette este (încă) cel mai renumit simbol al sportivității americane.

2. Fisker Karma

Deși mașina prezentată la salonul american nu se poate lăuda cu un pachet tehnic supersport, ea face parte din categoria mașinilor sportive în primul rând prin stil și exclusivitate. Încadrându-se în linia automobilelor cu propulsie hibridă, Fisker Karma este capabil de numai 200 km/h și un demaraj 0-100 km/h în 5,8 secunde. Însă prețul estimat al mașinii, care va intra în producție în 2009, este de nu mai puțin de 80.000 USD. Cifrele de producție par cam optimiste pentru o marcă aproape necunoscută, însă mașina va concura fără menajamente viitoarele Porsche Panamera și Aston Martin Rapide sau Mercedes CLS, cel puțin din punct de vedere al designului și interiorului.

3. Cadillac CTS Coupe Concept

Bazat, cum este ușor de observat din denumire, pe berlina Cadillac CTS, noul coupe este foarte aproape de intrarea în producția de serie. Având 4,75 metri lungime, mașina se dovedește foarte compactă, datorită unui design îndreptat mai mult spre stilul hatchback, în timp ce muchiile caracteristice noului design Cadillac îi conferă o robustețe specific americană.

Conceptul are meritul de a dinamiza și mai mult imaginea mărcii Cadillac, care, de câțiva ani încoace, a reușit să scape de "bătrânețea" care caracteriza modelele produse în ultimele decenii de constructorul american. Pe lângă un V8 pe benzină de 308 CP, modelul va beneficia și de serviciile unui diesel de 2,9 litri și 253 CP, devenind tentant și pentru piața europeană, unde nișa coupe-urilor diesel de clasă mare este destul de mică. Noul coupe este așteptat pe piață începând cu jumătatea lui 2009.

4. Lexus LF-A

Toyota are o evoluție constantă în bătălia pentru numărul unu mondial, dar asta nu îi împiedică pe japonezi să aibă vise grandioase. Lexus se află tot mai aproape de intrarea în clubul mașinilor supersport și o arată prin al doilea concept Lexus LF-A, de data aceasta în versiune decapotabilă. Având aceeași platformă tehnică precum coupe-ul cunoscut deja de la Detroit 2007, mașina se laudă că poate depăși 320 km/h, datorită unui V10 de 500 CP. Totuși, este de așteptat ca modelul de serie să beneficieze și de o versiune de motorizare hibridă. Oricum, până la sfârșitul lui 2010 Lexus va intra în vizorul amatorilor de superperformanțe la prețuri mari, alături de Ferrari sau Aston Martin.

5. Audi R8 V12 TDI

Audi R8 este hypercarul cu cel mai mare sex-appeal al momentului, iar la Detroit 2008 a fost premiat de AutoWeek. Pentru a profita cât mai mult de luminile reflectoarelor în care mașina supersport Audi se scaldă, germanii au montat pe ea un monstru diesel V12, capabil de 500 CP, dar care îndeplinește viitoarele norme Euro 6. Având în vedere că producția pe 2008 este deja vândută, iar America începe să fie cucerită de fenomenul diesel, Audi R8 V12 TDI se dovedește o mașină supersport care s-ar putea să facă legea în charturile de vânzări peste ocean, în detrimentul unor mărci tradiționale, cum ar fi Ferrari sau Lamborghini. Deocamdată, mașina este doar la stadiul de concept, însă feedback-ul pozitiv de la Detroit 2008 vor duce foarte probabil la decizia construirii în serie limitată a acestui bolid economic.

6. Mitsubishi Concept RA

Marea revenire a mărcii japoneze în prim-planul scenei auto o reprezintă noua generație Mitsubishi Lancer, al cărei top model, Evolution X, anunță un pachet tehnic de excepție. Pe piața americană, Mitsubishi nu duce lipsă de coupe-uri, însă sportivitatea acestora este sub așteptările clienților. Conceptul bazat pe Lancer EVO X continuă linia agresivă a familiei, însă acum în partitură coupe (destul de apropiat ca formă de Audi TT), ușile fiind de tipul fluture, iar structura caroseriei de tip spaceframe, din aluminiu. Motorizarea de pe concept nu este un turbo agresiv pe benzină, ci un diesel de 2,2 litri și 204 CP – dar, cu siguranță, modelul de serie va beneficia de un upgrade al pachetului de forță de pe Lancer EVO X.

7. Dodge ZEO Concept

Deși, în Europa, Dodge are o campanie cu modele agresive ca design, iar în America accentul cade pe armada de pick-up-uri, la Detroit constructorul american a venit cu un concept diferit: un automobil sport coupe-break, cu patru uși care se deschid în sus, propulsie electrică și un aspect chiar cuminte. Mașina se dovedește compactă prin cei 4,4 metri lungime, dar bateriile litiu-ion îi conferă o autonomie foarte bună, de 400 km. Și asta în condițiile în care demarajul până la 100 km/h durează doar 6 secunde, iar emisiile poluante sunt zero (ZEO = Zero Emissions Operation). Motorul electric dezvoltă nu mai puțin de 200 kW, ceea ce îi conferă o viteză de top de 210 km/h. Suficient de rapid pentru cei patru pasageri pe care îi poate acomoda – deși nu sunt semne că Dodge va fabrica acest automobil în serie.

8. Mazda Furai Concept

Chiar dacă automobilul prezentat acum de japonezi nu este la fel de neașteptat precum conceptele precedente, Nagare sau Ryuga, marele său merit este că pune accentul pe eficacitatea soluțiilor adoptate, având o propulsie inedită și ecologică. Conform tradiției Mazda, motorizarea este de tip Wankel (motor rotativ), care produce 450 CP și este alimentat cu Bioetanol E100, astfel încât emisiile sunt deosebit de scăzute. Pentru a accentua apartenența la domeniul supersportivelor, Mazda Furai se bazează pe un șasiu racing, Courage C65, provenit de la mașinile de curse din American Le Mans Series. Chiar dacă în viitorul apropiat nu se anunță un astfel de model sportiv pentru producția de serie, Furai este încă un pas înainte pentru implementarea noului design, extrem de sugestiv și elaborat.

9. Infiniti G37

Deși pare mai mult un coupe de promenadă, Infiniti G37 ascunde mecanica sportivă a lui Nissan 350Z sub un design specific Infiniti, care pune accentul pe eleganță. Marca de lux a lui Nissan debutează în 2008 oficial și pe piața europeană, unde G37 va intra în competiție cu modele precum Audi A5 sau BMW Seria 3 Coupe, precum și cu viitorul Renault Laguna Coupe sau cu Alfa Romeo Brera. Infiniti G37 se bazează pe un șase cilindri de 3,7 litri, care va dezvolta 330 CP, suficient cât să devină o opțiune interesantă în raport cu concurența. Pentru americani, acest model este o surpriză neașteptată, raportul între putere și preț fiind unul foarte bun, dacă ne gândim că mașina costă aproape 35.000 USD, mai puțin decât concurența europeană.

10. Mercedes SLK

Micul roadster teuton a primit un facelift, menit să-i confere o imagine proaspătă și care să contribuie la creșterea vânzărilor nu tocmai fericite pe o piață americană foarte aglomerată. Mercedes SLK se laudă în principal cu o parte frontală nouă, mai agresivă, în timp ce versiunea de top, SLK 55 AMG, dezvoltă nu mai puțin de 360 CP. Faceliftul face din micul roadster un demn frățior al marelui SLR McLaren Roadster, mai ales că partea tehnică a suferit multiple îmbunătățiri, menite a-i conferi mașinii performanțe și manevrabilitate superioare nu doar față de versiunea anterioară, ci și față de concurență.