Doar pentru connaisseuri

Apropo.ro / 29.03.2004, 12:59
Doar pentru connaisseuri
Dupa ce a uimit lumea cu cel mai reusit BMW din ultimii 5 ani, acum este randul cabrioletului sa impresioneze. Si o face de o maniera extraordinara, confirmand clasa de cel mai rasat cabrio din segment. Chiar si cu acoperis textil! Cand am condus noua serie 6 coupe, chiar daca nu am

Dupa ce a uimit lumea cu cel mai reusit BMW din ultimii 5 ani, acum este randul cabrioletului sa impresioneze. Si o face de o maniera extraordinara, confirmand clasa de cel mai rasat cabrio din segment. Chiar si cu acoperis textil!

Cand am condus noua serie 6 coupe, chiar daca nu am scris-o, am avut o strangere de inima pentru cabrio. Un coupe este intotdeauna foarte bine «inchegat» oferind rigiditatea necesara sasiului pentru cele mai fantastice performante dinamice. Dar un cabrio, nu are cum sa vina cu aceleasi performante in rigiditate.

Ei bine, BMW a reusit sa proiecteze un cabrio care are aceleasi caracteristici de rigiditate ca si coupe-ul. Platforma era oricum excelenta si a fost nevoie de o ranforsare inteligenta longitudinala (dar nu si una transversala). S-a marit masa cu circa 200 kg, acum masina ajungand la ceva mai mult de 1.800 kg, dar perfomanta este incredibila. Am condus cu nesat peste 200 de km noul cabrio pe drumurile Bavariei trecand de la autostrada la drumuri de tara serpuite si chiar pavate cu piatra cubica. Indiferent insa de suprafata de rulare, masina este atat de bine legata incat pare turnata dintr-o singura bucata.

A doua mare supriza o reprezinta acoperisul textil. Astazi moda este in favoarea acoperisurilor hard-top retractabile. Mercedes SL este cel mai briliant exemplu, si mai nou, „Baby SLR” adica noul si ambitiosul SLK. BMW se incapataneaza sa ramana in zona acoperisurilor textile.

„Am ales aceasta solutie din 4 motive serioase!” ne explica Dr. Buchard Friedrichs, unul dintre specialistii care au lucrat la proiect. Un acoperis textil pastreaza cel mai bine forma de coupe. Este mai usor – specialistii BMW afirmand ca masa totala se reduce cu peste 30 kg – ofera un spatiu mai mare pentru portbagaj si corespunde cerintelor de design. Sa le luam pe rand. Forma acoperisului este intr-adevar una foarte speciala. Nu avem luneta incorporata in acoperis, ci una aproape verticala ce se ridica sau coboara ca oricare dintre celelalte geamuri. Vara, intr-o tara cu umiditate mare, toate cele 5 geamuri (inclusiv luneta) se pot cobori cu acoperisul ridicat obtinindu-se o ventilatie incredibila.

Mai mult, luneta este incalzita electric si nu permite retinerea zapezii fiind aproape verticala. Daca se pliaza acoperisul are si un rol de protectie a pasagerilor din spate. Constructorul admite insa ca protectia la turbulente este minima si recomanda un paravan de vant «full size» aflat in dotare. Numai ca acesta se pune chiar deasupra locurilor din spate asa ca este «valabil» numai daca avem pasageri in fata.

Vorbind despre locuri sa spunem ca interiorul este riguros acelasi cu al coupe-ului cu diferenta ca scaunele sunt mai grele fiind ranforsate pentru a primi «vizita» centurilor de siguranta si a structurii de rezistenta impusa de normele de securitate a pasagerilor. Acoperisul este compus din trei straturi si are ca noutate o spuma poliuretanica turnata intre panza cauciucata exteriorara si stratul interior. Se realizeaza astfel o izolare fonica si termica de exceptie. Prin comparatie cu acoperisul clasic folosit de BMW pana acum, se obtine o reducere a zgomotului cu 3 dB. Daca nu stiti sa masurati dB cu urechea (ce-i drept nici noi) putem spune ca indiferent de viteza, in interiorul masinii atmosfera ramane mai mult decat placuta.

Este chiar foarte greu sa faci o diferenta intre coupe si cabriolet. Pur si simplu incredibil, dar foarte adevarat. Portbagajul este de 300 l, atunci cand acoperisul este pliat. Sa recunoastem o cifra mai mult decat decenta. Pentru amatorii de golf putem sa le spunem ca intra o «sacosa» plina cu crose. Daca se acopera masina, spatiul creste la 350 l, o alta cifra remarcabila. Cabrioletul seriei 6 impresioneaza si prin performantele dinamice. Multumita acestei rigiditati exceptionale, calitatile dinamice nu au avut de suferit. Propulsorul de 333 CP si 450 Nm este intr-un mariaj perfect cu o cutie manuala cu 6 trepte, si conduc la performante senzationale. Ca si la coupe, nici nu stii cand ai ajuns la 200 km/h si chiar daca esti in a 5-a poti sa ajungi la viteza maxima de 250 km/h fara prea mari eforturi. Daca te «sui» intr-a 6-a, ai un zgomot ceva mai redus, dar tot nu poti depasi 250 km/h. Mai important este ca la 200 km/h mai ai «pedala» si poti sa accelerezi de parca ai merge la 100 km/h si vrei sa te duci la 130 km/h!

Cat despre mersul in curbe sau confortul unei croaziere la volanul bolidului nu are rost sa mai vorbim. Senzatia este ca ai la dispozitie toata forta de care poti sa te bucuri. O poti apela oricand si ea vine de la sine, fara sa te bruscheze. Este ceva din esenta condusului unei masini de exceptie, un bolid nascut si nu dopat, menit sa te impresioneze prin agresivitate, zbucium, zdruncinaturi datorate schimbarii rapide a vitezelor. BMW seria 6 Convertible este o masina aristocrata a vitezei, un atlet antic care are forta ce vine din interior, din nascare, din talent, din valoare. Nu are nici o legatura cu un culturist, umflat bine si poate la fel de puternic. Si asta chiar daca prima 100 km/h se face in 6,1 sec – poate prea mult in raport cu alte masini extreme care se duc foarte usor la 5 secunde, daca nu chiar 4 secunde.

Tot aici trebuie sa vorbim despre cutia secventiala SMG, despre care BMW afirma ca descinde direct din Fomula 1. Este adevarat ca schimba mai repede decat o poate face un om: 150 milisecunde. Dar, ca orice cutie robotizata trebuie sa te obisnuiesti cu ea. Daca esti fan Schumacher o s-o iubesti ca pe cea mai mare achizitie a tehnologiei auto. Dupa ce inveti sa o folosesti – este bine sa ridici usor piciorul de pe pedala cand schimbi vitezele, chiar daca producatorul sustine ca nu ar fi nevoie – poate deveni cea mai tare senzatie, mai ales ca schimbi vitezele fara sa ridici mainile de pe volan, folosind padelele. Dar daca ai un stil mai clasic, si vrei sa «mesteci» vitezele prin cutie, in vechea traditie a vremurilor bune, atunci mergi pe mana noastra si fa-ti o bucurie preferand cutia manuala, care oricum vine in standard.

Desigur, colectia high-tech a cabrioletului este cel putin la fel de impresionanta ca in cazul coupe-ului. Avem comenzi vocale, i drive, Dynamic Drive (adica se taie puterea de la orice nu ajuta condusul sportiv la un moment dat), navigatie prin satelit, Hi- Fi sau chiar Top Hi-Fi cu 11 incinte acustice Logic 7 ce transforma cabrioletul intr-o sala de concerte. Piele Dakota, culori incredibile, Active Steering, Active Cruise Control, Head Up display pentru a vedea ce trebuie pe directia de mers fara sa mai muti privirea, faruri adaptive, Bluetooth, stopuri ce tin cont de forta franarii si anvelope «run flat» care nu au probleme cu penele. Sa admitem – este o masina bine dotata si poate sa fie chiar mai mult. Trebuie doar sa consulti cu atentie lista de optionale si sa ai in cont ceva „maruntis”.

Autoshow

Tags: