Saptamâna viitoare începe procesul de implementare a contorului cu ajutorul caruia BRAT si compania germana Spring, furnizorul solutiei tehnice, vor masura traficul, audienta si profilul utilizatorilor celor peste 150 de site-uri înscrise pâna acum în Studiul de
|
Saptamâna viitoare începe procesul de implementare a contorului cu ajutorul caruia BRAT si compania germana Spring, furnizorul solutiei tehnice, vor masura traficul, audienta si profilul utilizatorilor celor peste 150 de site-uri înscrise pâna acum în Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI).
Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), prin Departamentul sau de Internet si compania germana Spring GmbH, desemnata câstigatoare a selectiei de oferte pentru alegerea furnizorului solutiei tehnice, vor testa luna aceasta sistemul de masurare a traficului pe net, pentru ca, în iulie, sa fie demarat oficial procesul de contorizare a traficului pe site-urile înscrise în SATI. În luna august se va masura audienta, proces în cadrul caruia se vor face si cercetari cu privire la profilul utilizatorilor fiecarui site înscris în studiu. În ce priveste rezultatele, Arina Ureche, director general al BRAT, spune ca, în aproximativ „doua luni si jumatate – trei luni”, vor fi disponibile primele date de trafic, urmând ca, în ianuarie 2008, sa fie gata si datele cu privire la audienta si la profilul socio-demografic al vizitatorilor.
„De saptamâna viitoare, toate site-urile care au ales sa fie beneficiare ale Studiului de Audienta si Trafic Internet si au semnat deja contractul cu BRAT în acest sens vor primi tag-ul de masurare. Procesul de implementare a acestui tag în cele mai mult de 150 de site-uri înscrise în studiu în prezent va dura aproximativ o luna, poate mai putin (…). Imediat ce acest proces va fi finalizat, va începe masurarea oficiala a traficului”, a declarat Arina Ureche.
Studiul realizat de BRAT are, spre deosebire de cel oferit de NetBridge, prin Trafic.ro, câteva particularitati, una dintre acestea fiind caracterul confidential al unei parti a datelor obtinute dupa masuratori. Astfel, Arina Ureche spune ca pentru primele doua luni de colectare de date, rezultatele monitorizarii vor fi disponibile doar pentru BRAT si furnizorul german. Dupa aceasta prima perioada, datele vor fi publicate dupa regulile agreate de beneficiarii sistemului de masurare: datele cu privire la numarul de afisari, vizite si vizitatori vor fi publice, pe site-ul oficial al BRAT, iar cea mai mare parte a rezultatelor de trafic vor fi furnizate printr-o aplicatie specializata, online, catre toti beneficiarii studiului. O mica parte a rezultatelor masurarii traficului, cele care ofera o imagine despre modul în care site-ul este accesat/atins de catre utilizatori, vor fi livrate exclusiv companiilor ce au inclus site-urile în studiu, fie ele editori sau regii împuternicite. Aceste informatii, referitoare la propriile site-uri, vor fi utilizate de catre proprietari cum vor considera acestia de cuviinta, dar nu vor fi accesibile si concurentilor acestora, BRAT asigurându-se astfel ca protejeaza interesele de afaceri ale membrilor sai.
Acest amanunt, confidentialitatea datelor, pare sa îi atraga pe marii jucatori de pe piata online din România. Bogdan Gheorghe, unul dintre fondatorii Softpedia.com, a decis, zilele trecute, sa îsi retraga site-ul din trafic.ro. „Într-o industrie online dezvoltata, cum e cazul în SUA, statisticile site-urilor nu sunt publice”, spune co-fondatorul celui mai vizitat site din România, adaugând ca aceste date „sunt esentiale pentru dezvoltare si întrecerea concurentei” si este, deci, recomandabil, ca ele sa nu fie facute publice în totalitate.
„Daca dorim sa trecem la profesionalism, trebuie sa trecem la urmatorul nivel. (…) Cred ca abia acesta va fi anul în care internetul made in Romania va tinde catre profesionism”, a mai spus Gheorghe.
Decizia Softpedia.com de a renunta la auditarea trafic.ro a fost deja comentata în toate felurile, multi întrebându-se cine urmeaza sa se mai desparta de NetBridge pentru a se înscrie în studiul BRAT. S-a raspândit astfel ideea unei posibile concurente între cei doi furnizori de statistici online, idee respinsa, însa, de ambele parti. „Cele doua sisteme de masurare sunt diferite, din foarte multe puncte de vedere. Daca editorii doresc sa îsi masoare site-urile prin doua sisteme pentru a putea compara datele, o pot face si prin mai multe, existând si alte aplicatii (unele si gratis) disponibile”, este de parere Arina Ureche, care precizeaza, însa, faptul ca „metodologii diferite produc rezultate diferite, chiar si atunci când masoara exact acelasi lucru”.
La rândul sau, directorul de comunicare al NetBridge, Sorin Tudor, a admis posibilitatea unei „duble auditari” care, în opinia sa, ar fi preferata de „majoritatea site-urilor mari”.
„Este firesc, pentru ca în acest fel va exista tot timpul o statistica de control, un termen de comparatie. Proprietarii site-urilor înscrise în BRAT vor dori sa stie daca banii pe care îi platesc sunt cheltuiti eficient si onest si, prin urmare, vor avea nevoie de statisticile gratuite ale Trafic.ro cel putin la nivel de reper”, considera Sorin Tudor. „Este unul dintre motivele pentru care cred ca lansarea BRAT va creste încrederea în Trafic.ro. Si, în acelasi timp, este si motivul pentru care nu cred ca lansarea BRAT va avea ca efect retrageri din Trafic.ro – poate doar cazuri izolate care, însa, vor fi de scurta durata”, a mai spus acesta.
De altfel, directorul de comunicare al NetBridge este de parere ca Softpedia.com se va întoarce în Trafic.ro. „Având în vedere ca vizitatorii Softpedia.com sunt preponderent din afara României si, ca, prin urmare, modelul de business este altul în actualul context, consider ca pasul facut de Softpedia.com este oarecum explicabil. Mai mult, nu ma astept ca Softpedia sa se înscrie în BRAT, sau, în cazul în care o va face, sa prefere sa fie auditata de Trafic.ro si de BRAT”.
Însa, Bogdan Gheorghe nu este de acord cu aceasta idee si a precizat ca, desi a fost multumit de serviciile oferite pâna acum de Trafic.ro, nu ar avea nici un rost sa înscrie site-ul în doua studii, mai ales daca unul dintre ele este suficient de „profesionist”.
Arina Ureche considera ca studiul BRAT va garanta credibilitatea si independenta datelor, având în vedere ca sistemul utilizeaza o tehnologie verificata si în alte tari din Europa. „Nu cunosc suficient sistemul Trafic.ro pentru a face comentarii, pot vorbi doar despre sistemul de masurare la care BRAT lucreaza de mai mult de 6 luni. Este un sistem stabil, care utilizeaza o metodologie verificata si utilizata în alte tari din Europa, care poate garanta confidentialitatea, credibilitatea si independenta rezultatelor”, a declarat Arina Ureche.
Departamentul de Internet al BRAT, înfiintat în 2002, are în prezent 66 de membri, împartiti în patru categorii: editori (43), regii de publicitate (5), agentii de publicitate (16), clienti de publicitate (2). Membrii BRAT editeaza peste 500 de site-uri web.
Mediafax