Eniko Zanto – Stilistul de la Dansez pentru tine

Apropo.ro / 22.10.2007, 00:00
Eniko Zanto - Stilistul de la Dansez pentru tine
Este cea care, prin vestimentaţie, dă stil şi strălucire concurenţilor, dar şi membrilor baletului şi celor 30 de muzicanţi ai orchestrei. “După ce faceţi calculul, mai adăugaţi una bucată Ştefan Bănică jr. şi una bucată Iulia Vîntur. Oricum, fiind o emisiune în direct, cu multe evenimente neprevăzute, numărătoarea costumelor nu se termină decît o dată cu finalul ediţiei”.

– Care este noutatea acestui sezon, din punctul tău de vedere?
Ideea îi aparţine producătoarei Mona Segall şi este strălucită. Fiecare ediţie va avea două culori, prima fiind în alb-negru. Asta înseamnă că toate costumele sînt concepute în această combinaţie şi toţi participanţii la emisiune (prezentatori, juriu, orchestră, dansatori, public, invitaţi) vor fi îmbrăcaţi şi accesorizaţi în cele două nuanţe. Pentru mine, ca stilist, e o provocare şi o bucurie să gîndesc în acest fel costumele. Motivul, în afară de inovaţie, este că aşa avem ocazia să exprimăm şi o altă legătură între dans şi costume, bazată în mod special pe culori, nu doar pe design sau funcţionalitate.

– Cam cît durează să “fabrici” o costumaţie pentru un dans?
Începem să lucrăm la costume imediat ce ştim perechile, dansurile, melodiile şi ideea de coregrafie. Durează cam o săptămînă pînă se ajunge la finisarea unui costum. În timpul ăsta, se fac cam două probe, iar dacă e cazul, şi mai multe. Există şi posibilitatea să ne răzgîndim în privinţa unui costum şi atunci ne rămîn trei sau două zile să-l terminăm pînă la apariţia în direct.

– Care sînt particularităţile acestor costume?
Pantofii de dans sînt făcuţi în funcţie de măsurile, de calapodul fiecărui dansator în parte. La fel şi costumele. Le testăm pentru fie­care mişcare şi adaptăm design-ul costumului la dansul fiecăruia. Ţinem cont de coregrafie, de povestea dansului şi o punem în valoare prin diverse accesorii sau alte artificii stilistice, cum ar fi coafura sau machiajul.

– Din ce materiale sînt costumele? Ce ornamente se folosesc?
Cele mai folosite sînt materialele elastice, dar şi voalurile, satinurile, în general materiale uşoare care se mulează pe mişcări, care au eleganţă şi strălucire. N-am o statistică în metri sau kilograme de paiete, pene, pietre, strasuri, broderii, dar pot să spun că n-am făcut economie şi că fiecare costum a fost "binecuvîntat" cu cel puţin unul dintre accesoriile enumerate mai sus.

– Au existat cazuri cînd costumele s-au rupt în direct?
S-au întîmplat mici accidente, de unul îmi amintesc în mod special. La ediţia trecută, Doinei Ocu, partenera lui Cosmin Stan, i s-a prins tocul pantofului în penele din rochie pe la mijlocul dansului. M-am rugat să poată duce dansul pînă la capăt. Nu mai ai cum să “acţionezi” în momente de genul ăsta. Doar să fii mai prevăzător, să verifici cu atenţie toate cusăturile şi să-i sfătuieşti pe concurenţi să fie atenţi, să repete paşii în costume înainte de direct.

– Care e conceptul vestimentar pentru cele două stiluri noi, charleston şi ţigănesc?
Charleston-ul este un dans care necesită materiale foarte uşoare şi foarte fluide şi accesorii specifice, cum sînt franjurii, penele, perlele, bentiţele de păr sau voaletele şi pălăriuţele. Dansul ţigănesc va avea fuste multe şi colorate, cămăşi şi brîuri înflorate, dar mai multe n-aş dezvălui de pe acum.