Fascinatia V12

Apropo.ro / 28.12.2001, 11:37
Fascinatia V12
Din 1920 si pana in prezent, motoarele cu 12 cilindri in V au reprezentat crema industriei auto. Putine marci se pot mandri ca au avut montate sub capota astfel de propulsoare. Printre ele se afla si Audi Provocarea suprema pentru un alpinist este sa escaladeze cele mai inalte varfuri din


Din 1920 si pana in prezent, motoarele cu 12 cilindri in V au reprezentat crema industriei auto. Putine marci se pot mandri ca au avut montate sub capota astfel de propulsoare. Printre ele se afla si Audi

Provocarea suprema pentru un alpinist este sa escaladeze cele mai inalte varfuri din lume. Un exemplu este K2-ul, cea mai „rea reduta” din Himalaya. Chiar si asa, sunt multi cei ce s-au reintors pentru a o ingenunchia din nou, mai rapid si mai elegant. Dar care este legatura intre alpinism si motoare? Ca sa ma exprim scurt si la obiect, spun doar ca pentru ingineri si pilotii de curse propulsoarele V12 sunt un fel de K2. In 1926, compania Horch, cu sediul la Zwickau, in landul german Saxonia, era bine cunoscuta datorita propulsoarelor de opt cilindri in linie, foarte echilibrate si silentioase, create de inginerul Paul Daimler. Pentru a urca insa in varful ierarhiei segmentului de lux, se impunea o schimbare. Aceasta viza motorul, ce trebuia sa fie mai puternic si sa aiba un numar mai mare de cilindri.

S-a ales imediat solutia cu 12 cilindri in V. Dezvoltarea proiectului a demarat in 1929, cand locul lui Daimler a fost luat de inginerul Fritz Fiedler. Un an mai tarziu, din pricina crizei economice pe plan mondial, unele firme au trebuit sa ia masuri speciale de supravietuire. Este si cazul lui Horch, care s-a unificat cu Audi, DKW si Wanderer, rezultand Auto Union.

In ciuda dificultatilor financiare, Fiedler si-a continuat munca, iar rezultatul nu a intarziat sa apara. Unghiul V-ului era de 60!, iar ineditul motorului se gasea in configuratia sistemului de distributie. Exista un singur arbore cu came pozitionat intre cele doua linii de cilindri, care actiona supapele montate orizontal. Spatiul ramas liber a fost impartit de colectorul de admisie si cel de evacuare, insa intr-un aranjament nu tocmai fericit.

Astfel, incarcatura proaspata se incalzea excesiv de mult, afectand negativ umplerea. In ciuda cilindreei imense, de 6 litri, propulsorul dezvolta doar 120 CP la 3200 rpm, semn ca puterea nu s-a aflat in topul listei de prioritati a lui Fiedler. Cei 6000 cmc erau generati dintr-o cursa a pistoanelor foarte mare, de 100 mm, si un alezaj de 80 mm. Prestatiile sportive erau mediocre, insa functionarea se dovedea a fi extrem de linistita, gratie echilibrarii aproape perfecte. Intre 1932 si 1935 Horch a vandut 58 de autoturisme echipate cu aristocraticul V12 care, pentru cultura dumneavoastra, inghitea 30 de litri de benzina la suta de kilometri.

Un caracter cu totul diferit l-a avut motorul produs de sectia sportiva a lui Auto Union in 1937. La vremea respectiva, Mercedes domina autoritar cursele de viteza, iar casa saxona si-a simtit blazonul usor lezat. Cu o viteza uimitoare, s-a pus la punct un nou motor V12 de 3000 cmc supraalimentat de doua compresoare Roots.

Chiar daca nu ingloba solutii tehnice avangardiste, de genul patru arbori cu came si patru supape pe cilindru precum bolizii din Stuttgart, motorul lui Auto Union era foarte performant. Puterea maxima de 485 CP si cuplul de 500 Nm sunt valori care impun respect si in zilele noastre.

Propulsorul urca pana la 7000 de rotatii pe minut, dovedind o elasticitate exemplara, in conditiile a doar doua supape pe cilindru, comandate prin intermediul culbutorilor de trei arbori cu came (unul pentru admisie si doi pentru evacuare).

Foarte performant, motorul era si deosebit de gurmand. Consumul are o valoare cutremuratoare: 100 de litri pentru 100 de kilometri. Si nici macar nu este vorba de benzina, ci de un amestec ametitor si foarte toxic, de metanol, acetona, nitro-benzol si eter. Facand un pas peste timp, ajungem in 1991, fata in fata cu prototipul Audi Avus, echipat cu un motor W12. Ceea ce se poate spune ca a pastrat de la predecesoarele sale din perioada interbelica este plasarea centrala a propulsorului.

In rest, solutii si materiale diferite. Blocul din aliaj usor are trei linii de cilindri deservite de un arbore cotit cu cinci paliere si trei biele pe fusul maneton. Cu „respiratia” nu este nici o problema, deoarece sunt trei supape de admisie si doua de evacuare. Bine, bine! Dar o sa va intrebati cu siguranta ce putere dezvolta. In proiectul initial nu era propusa o anumita valoare, insa proiectantii crediteaza motorul cu 509 CP la 5800 rpm. Cu toate acestea, Avus a ramas doar la stadiul de prototip si nu va putea fi vazut decat la muzeul din Ingolstadt.

Spre deosebire de el, actualul Audi A8 W12 se gaseste in lista de preturi a constructorului german. Asa cum anunta titulatura, luxoasa limuzina este innobilata de un motor cu 12 cilindri in W, foarte rasat si puternic. Din punct de vedere arhitectural, propulsorul este o complexa constructie geometrica. Practic, au fost utilizate doua blocuri de 6 cilindri preluate de la modelele Golf VR6, ce s-au plasat la un unghi de 72! unul fata de altul.

Fiecare fus maneton deserveste cate doi cilindri prin intermediul a doua biele alaturate. Rezulta un gabarit redus, apropiat de al unui V8. Lungimea totala de 513 mm si greutatea proprie de 245 kg fac din V12-le lui Audi un propulsor ideal pentru A8 cu tractiune integrala. Conform traditiei, cursa mai lunga a pistonului a fost mentinuta. Ea are valoarea de 90.2 mm si parcursa de piston, intr-un alezaj de 84 mm, de 12 ori intr-un ciclu, genereaza o cilindree de 5998 cmc. Putin diferit de cat avea Horch-ul.

Insa diferenta de 70 de ani intre cele doua propulsoare se traduce intr-un ecart de 300 CP. Caci Audi A8 W12 dispune nu de o herghelie, ci de o intreaga crescatorie de 420 CP, struniti la maximum cand turatia motorului atinge 6000 rpm. Tot ca un element de comparatie amintim raportul de compresie de 10.75:1 in cazul lui Audi, adica dublu decat Horch V12. Consumul mediu de 14.6 litri la 100 km si performantele de top sfideaza practic motorul din 1932.

Acela a ramas pana in prezent un reper in domeniul motoarelor V12 pentru firma din Ingolstadt. La fel se intampla si in cazul altor marci, nu mai putin celebre. De exemplu in 1966, ca un raspuns prompt la generatia de motoare cu 12 cilindri a lui Ferrari, rivala sa Lamborghini a montat pe modelul Miura un super V12. Cilindreea de 4 litri era suficienta pentru a dezvolta o valoare deloc nevinovata de 370 CP la 7700 rpm. Poate unii dintre dumneavoastra stiu, dar trebuie spus ca politica bos-sului Ferrucio Lamborghini se baza exclusiv pe obtinerea unei puteri maxime cat mai mari pe unitatea de cilindree.

La doar 1305 kg, cat cantarea coupe-ul desenat de Bertone, performantele incantau orice pasionat de viteza pura. In paranteza fie vorba, raportul 3.52 kg/CP se compara cu cel de 3.50 kg/CP al actualei Ferrari 360 Modena si il depaseste pe Porsche 911 Carrera ce afiseaza 4.4 kg/CP. Viteza de top de 282 km/h provoaca si astazi batai de cap pentru multe automobile sport. Din clubul exclusiv al propulsoarelor cu 12 cilindri in V nu putea sa lipseasca BMW. In 1985, seria 7 a fost echipata cu un motor de 5 litri montat cum era de asteptat pe modelul 750.

Se pare ca puterea maxima de 300 CP nu i-a multumit pe mai-marii firmei bavareze si nu dupa mult timp au operat cateva schimbari. Capacitatea a crescut la 5.4 litri, aducand cu sine inca 26 CP. Conceptia tehnica a propulsorului V12 era una foarte simpla, dar care s-a dovedit a fi extrem de fiabila. Fiecare linie de cilindri avea un singur arbore cu came ce comanda 12 supape, adica doua pentru fiecare cilindru.

Si exemplele pot continua cu alte nume sonore. Un lucru este cert: din an in an vor aparea noi motoare V12 mai performante. Resurse exista. Provocarea – de asemenea. Sa continue escalada!
Sursa: www.autoshow.ro

Tags: