Hispano Suiza HS21

Apropo.ro / 23.07.2002, 15:34
Hispano Suiza HS21
Mazel Engineering a prezentat la Geneva o versiune GTS capabila sa faca fata unei competitii de anduranta cum ar fi cursa de 24 ore de la Le Mans. Mai puternic cu 85 CP fata de motorul lui Ferrari 575M Maranello, HS21 GTS te poate face sa iti pierzi permisul de conducere in numai o secunda.

Mazel Engineering a prezentat la Geneva o versiune GTS capabila sa faca fata unei competitii de anduranta cum ar fi cursa de 24 ore de la Le Mans. Mai puternic cu 85 CP fata de motorul lui Ferrari 575M Maranello, HS21 GTS te poate face sa iti pierzi permisul de conducere in numai o secunda.

O clasificare pertinenta intre constructorii unor astfel de bestii mecanice ar distinge doua categorii: clasicii si oportunistii. Cand ne referim la curentul clasic in designul sport, monopolizat in oarecare masura de Ferrari, vorbim de produse care tin mai mult de imaginea de marca decat de valoarea lor intrinseca. In cealalta extremitate se situeaza oportunistii, veritabili pasionati de caii putere, al caror arbore genealogic nu are insa radacini prea adanci in segmentul auto.

Cele mai bune exemple sunt Ferruccio Lamborghini, care in 1960 era numai un simplu constructor de tractoare si Horacio Pagani cu visul sau devenit realitate Zonda, unul din cele mai rapide supercar-uri. O intersectare a drumurilor lui Damian Mateu – industrias spaniol si ale lui Marc Birkigt – inginer elvetian a dus la nasterea in 1904 langa Barcelona, a intreprinderii „La Hispano Suiza, Fabrica de Automoviles S.A”. Mutarea in Franta va conduce Hispano Suiza la o notorietate apreciabila in lumea aeronautica. Prin ultimele concepte semnate Mazel Engineering, marca Hispano-Suiza ramane sinonima cu viteza, frumusetea si perfectiunea.

Noul prototip de competitii HS21 GTS este o evolutie a primului concept car HS21 prezentat tot la Geneva insa in 2000. Gratie noului GTS, un sofer indemanatic va avea posibilitatea de a struni un V8 de exceptie, tehnica si finisari de top. Linia caroseriei este in mare masura remodelata fata de versiunea mai domestica, transformarea materializandu-se intr-o masina de anduranta. In partea frontala se remarca metamorfozarea barei de protectie intr-un spoiler dominat de doua prize de aer de dimensiuni apreciabile.

Tot in zona consolei fata mai apar doua guri de ventilatie suplimentare care ajuta la racirea discurilor de frana din carbon, cu diametru de 300 de mm. Blocul optic fata de mari dimensiuni este inglobat in aripi, delimitand capota plonjata spre inainte, asemanatoare parbrizului. Ansamblul parbriz – plafoniera – luneta are o forma de arc de cerc, in timp ce locul geamului spate a fost luat de o priza de aer care impreuna cu cea de pe partea laterala, in genul unor branhii de rechin, ajuta la ventilarea propulsorului. Deschiderea portierelor este asemanatoare cu a modelelor Lamborghini, dar modul de articulare difera. Mai mult, decupajul usilor cuprinde si o parte din plafon.

HS21 GTS este incaltat pe fata cu pneuri de 18 inci, respectiv 19 inci pe spate, acolo unde latimea pneului atinge 355 mm. HS21 GTS detine in partea posterioara un deflector pentru directionarea curgerii aerului avand si un remarcabil rol estetic. Fata de Ferrari 575M Maranello, noua interpretare supersport a modelului HS21 este supradimensionata in lungime cu 266 mm si in latime cu 35 mm, insa caroseria este mai bondoaca cu 112 mm. Sasiul are profil tubular din aluminiu, iar suspensiile sunt independente cu brate suprapuse.

La interior, pentru crearea unei celule de supravietuire s-a optat pentru ranforsarea habitaclului cu bare de protectie, o solutie tipica pentru competitiile auto. Pentru protejarea coloanei vertebrale a pilotului in timpul competitiei, scaunele sunt de tip sport, avand marele avantaj al unui sprijin lateral suplimentar in curbele negociate la viteze ridicate. Propulsorul V8 situat in pozitie central spate, transmite prin intermediul unei cutii secventiale cu 6 trepte, puterea si vigoarea unui adevarat pur sange. HS21 GTS foloseste tractiunea pe puntea spate, in timp ce V8-ul dispus longitudinal are o cilindree de nu mai putin 7 litri.

Deosebit de vanos si greu de stapanit, V8-ul lui HS21 GTS este interzis minorilor in arta conducerii, adica acelor „piloti” care nu au totalizat 18 ani de condus. Iar daca ne referim la raportul putere – capacitate cilindrica de 85.7 CP/litru am fi tentati sa fim indusi in eroare de docilitatea aparenta a modelului HS21 GTS. Raportul destul de scazut pentru un supercar se datoreaza cilindreei marite la 7000 cmc, deoarece puterea maxima dezvoltata ajunge la 600 CP.

Uimitor, daca tinem cont ca Hispano Suiza HS21 GTS poate fi depasita la capitolul putere dezvoltata numai de McLaren F1 cu 627 CP si respectiv, Bugatti EB110 Supersport cu 611 CP. Comparativ cu Ferrari 575M Maranello, in momentul ridicarii in 5000 de ture a noului supercar spaniol, pilotul mai poate beneficia de un plus de 62 Nm la cuplu.

Insa, marea ambitie a constructorului spaniol este participarea la editia viitoare a celei mai cunoscute curse automobilistice de anduranta 24 de ore de la Le Mans, acolo unde se va bate de la egal la egal cu mai titratul sau adversar, Ferrari 575 M Maranello. Fie ca cel mai bun sa invinga!

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: