Internetul, la varsta maturitații? Da, dar nu și în Romania

Apropo.ro / 08.04.2002, 19:00
Internetul, la varsta maturitații? Da, dar nu și în Romania
Internetul a depașit bolile copilariei, atingand maturitatea, atat în Europa de Vest cat și în Statele Unite. Aceasta este concluzia, tranșanta - binevenita în condițiile în care veștile bune din industria IT&C sunt destul de rare, concluzie trasa de compania

Internetul a depașit bolile copilariei, atingand maturitatea, atat în Europa de Vest cat și în Statele Unite. Aceasta este concluzia, tranșanta – binevenita în condițiile în care veștile bune din industria IT&C sunt destul de rare, concluzie trasa de compania internaționala de studii și consultanța Datamonitor.

În Europa, de exemplu, aproximativ 41% dintre consumatori au cautat cel puțin o data bunuri online, iar 14% dintre aceștia au și cumparat ceva prin Internet.

Un tablou extrem de contrastant cu cel din Romania, unde tehnologia este însa departe de cea din piețele dezvoltate, gradul de penetrare al Internetului fiind la sfarșitul anului trecut de numai 4,4%, potrivit datelor Roland Berger Strategy Consultants.

Studiul arata ca pentru vest-europenii și americanii Internetul nu mai este o ciudațenie rezervata tehnicienilor sau elitelor pentru ca dispun nu numai de tehnologie accesibila, dar au învațat și cum sa o foloseasca.

Patru factori sunt considerați esențiali pentru aceasta democratizare a accesului la web: disponibilitatea pe scara larga a Internetului în locurile publice, cum ar fi școlile sau Internet Cafe; existența, într-un numar satisfacator, a echipamentelor cu capabilitați de navigare pe Internet (Personal Digital Assistant, telefoane mobile etc.); disponibilitatea Internetului la locul de munca și în fine, dar nu în ultimul rand, presiunea pe piața, exercitata de concurența, astfel încat prețurile devin scazute, iar Internetul nu mai este un lux, chiar și pentru consumatorii casnici.

„În Europa de Vest și Statele Unite, ca o consecința a îndeplinirii acestor factori, gradul de penetrare al Internetului a atins în ultimul an niveluri de creștere fara precedent în majoritatea economiilor”, se arata în studiul Datamonitor.

De aceea, analiștii companiei de consultanța sunt de parere ca Internetul se apropie, daca nu a atins deja, varsta maturitații.

Consumatorii occidentali sunt sofisticați atunci cand vine vorba de achiziția de soluții de acces la Internet, iar modelul de decizie se bazeaza pe anumite criterii, dintre care cele mai importante sunt considerate: efortul necesar pentru implementare; cheltuielile; riscul (care sunt șansele ca proiectul sa nu fie un succes) și factorul psihologic – este necesara o pregatire suplimentara pentru utilizarea noilor instrumente?

Evident, odata cu democratizarea Internetului apar doua mari „clase” de consumatori: oameni cu bani, dar cu puțin timp la dispoziție (care utilizeaza deja Internetul și instrumentele asociate în fiecare zi, cum ar fi achiziția online de produse), iar de cealalta parte,”conservatorii’, adica cei care declara ca deocamdata nu renunța la modalitațile clasice de a face cumparaturi sau afaceri. ADAPTA}II.”Pentru unii utilizatori – de regula, indivizi cu posibilitați financiare ridicate, dar extrem de ocupați, Internetul servește ca o sursa regulata de informații și ca o modalitate convenabila de a face cumparaturi”, declara analiștii Datamonitor.

Potrivit studiului, acest grup a depașit factorii psihologici de teama, este conștient de riscul asociat utilizarii instrumentelor virtuale și plaților online(furt, fraude etc), dar și de faptul ca dezavantajele sunt clar mai mici decat avantaje. În plus sunt atrași deposibilitatea de a lansa comenzi oriunde în lume și 24 de ore din 24.

CONSERVATORII.”Pentru a alta parte a utilizatorilor, Internetul nu a reușit pana acum sa le ofere aplicații destul de atractive pentru a-i determina sa renunțe la canalele tradiționale de comunicații și la modalitațile clasice de cumparare”, se arata în studiu.

„Datamonitor considera însa ca percepția consumatorilor asupra valorilor Internetului s-a stabilizat, iar companiile se orienteaza pentru a-și crește profiturile mai ales asupra optimizarii relațiilor cu clienții online deja existenți, fața de vechea abordare, de a determina clienții non-Internet sa treaca online”.

La noi, altfel ca la ei

În Romania, ultimii ani au aratat o piața a Internetului într-o creștere accelerata – 43% creștere medie anuala pe perioada 1998 – 2002, potrivit Roland Berger Strategy Consultants, mult mai rapida decat în celelalte țari din Europa Centrala și de Est.

Totuși condiițiile necesare democratizarii web-ului lipsesc: în Romania, numai cu puțin peste 4% dintre locuitori aveau la sfarșitul anului trecut un calculator personal, un procentaj similar înregistrandu-se în privința utilizarii Internetului.

Mai mult, potrivit datelor Roland Berger Strategy Consultants, în Romania existau în anul trecut aproximativ 2,2 milioane de carduri (8,8% dintre romani), iar în decembrie 2001, numai 6.700 de comercianți acceptau plata prin card, iat la un automat bancar (ATM) reveneau 17.300 de romani.

Creșterea continua, dar din motive diferite

Analiștii Datamonitor se așteapta ca Internetul sa continue sa capete o importanța din ce în ce mai mare. Creșterea va fi însa caracterizata în anii care urmeaza de schimbari fundamentale, cea mai importanta fiind considerata capacitatea companiilor de a-și menține clienții în portofoliu.

Demn de observat este ca Internetul nu intra în atenția majoritații consumatorilor ce se afla acum la o varsta înaintata. La începutul anului 2001, de exemplu, 87% dintre consumatorii de peste 65 de ani nu accesasera nici macar o singura data Internetul în cele 12 luni precedente.

„Aceasta categorie nu este însa tehnofoba, deoarece 24% din totalul utilizatorilor de telefoane mobile din lume au o varsta de peste 55 de ani”, considera Datamonitor.

„Mai mult, rata de penetrare a Internetului în mediul pensionarilor va continua inevitabil sa creasca, pe masura ce populația îmbatranește. De altfel, acest lucru este evident și prin prisma faptului ca 19% dintre utilizatorii de PC au o varsta cuprinsa între 45 și 54 de ani”.

Pe de alta parte însa, pentru actualii pensionari, Internetul a eșuat în încercarea de a le oferi aplicații atractive, care sa îi determine sa renunțe la mijloacele tradiționale de a comunica și de a face cumparaturi.

Avantajele precum economia de timp sau scutirea de așteptatul la o coada sau alta sunt mai puțin relevante pentru un pensionar, care prețuiesc mai mult aplicații precum e-mail-ul (care le permite sa țina o legatura constanta și ieftina cu familia) sau faptul ca prin Internet pot obține informații despre calatorii exotice.

În ceea ce privește repartiția pe sexe, barbații sunt mult mai amatori de a deține echipamente web decat femeile. Astfel, 55% dintre consumatorii ce au acasa un PC cu conectare la Internet sunt barbați.

De asemenea, potrivit sondajului IMPACT 2001 (realizat de Datamonitor), 59% dintre posesorii unui telefon mobil cu capabilitați Internet (WAP, GPRS etc.) sunt barbați.

Majoritatea echipamentelor lansate pe piața în ultima vreme dispun de posibilitați de acces la Internet, aici fiind incluse televizoarele interactive (iTC), telefoanele mobile cu WAP (Wireless Access Protocol) și computerele portabile (laptop, palmtop etc.).

Mai mult, Internetul este pe scara din ce în ce mai larga disponibil în locurile publice, cum ar fi Internet Cafe sau biblioteci.

De exemplu, accesarea web-ului din Internet Cafe a crescut în 2001 pana la 11% din consumatorii suedezi, în timp ce 20% dintre americani au accesat autostrada informaționala de la biblioteca, în ultimele 12 luni.

De asemenea, din datele Datamonitor, în Statele Unite navigarea pe Internet este mult mai aproape de un „joc de societate” decat în Germania.

Astfel, peste o treime dintre americani acceseaza Internetul de la un prieten sau de la o ruda de acasa, decat de la propriul echipament.

Concluzie? Creșterea Internetului nu va mai fi determinata de simpla disponibilitate a tehnologiei, ci mai ales de eforturile companiilor de a arata clienților deja existenți avantajele ramanerii în rețea.

„Astfel, este importanta identificarea tiparelor pe baza carora oamenii acceseaza Internetul, pentru a le putea oferi ceea ce le este necesar, atunci cand au nevoie”, arata Datamonitor.

În plus, trebuie exploatat faptul ca tinerii asociaza Internetul cu distracția, iar schimbarea generațiilor se va constitui într-un avantaj pentru aplicațiile populare, ce vor continua sa creasca avand o baza solida.

Accesul la Internet și tehnofilia

Studiul Datamonitor folosește pentru a ilustra evoluția Internetului în ultimul an piețele din Germania, Suedia, Marea Britanie și Statele Unite, considerate reprezentative atat din punct de vedere al maturitații, cat și prin prisma numarului de echipamente pe cap de locuitor.

Gradul de penetrare al Internetului a continuat, potrivit Datamonitor, sa creasca semnificativ pe piețele selectate.

Astfel, dintre cele patru țari, în Suedia, Internetul a înregistrat cea mai mare creștere în 2001, de la o rata de penetrare de 70% (primul trimestru al anului trecut) pana la un nivel de 80% dintre consumatorii adulți în luna decembrie 2001.

Spre deosebire de țara scandinava, în Statele Unite – considerate cea mai mare piața de IT&C din lume, rata de penetrare a Internetului a atins 78% în decembrie 2001, în creștere cu 5 procente fața de începutul anului trecut.

În Germania, creșterea a fost în 2001 de numai 1% (de la 54% la 55% dintre consumatorii adulți), în timp ce în Marea Britanie, rata de penetrare a Internetului a crescut de la 53% pana la 58%. „Este însa neclar daca piața germana de Internet a atins limitele naturale de creștere sau a înregistrat doar o stagnare, din cauza mediului macroeconomic nefavorabil”, arata Datamonitor.

Un nou tip de consumator: tehnofilul

Așa cum arata Datamonitor, democratizarea noilor tehnologii a determinat ca majoritatea consumatorilor, atat europeni, cat și americani, sa nu se limiteze la un singur tip de echipament, pe piața aparand un nou concept :tehnofilia (technophilia, în engleza).

Astfel 76% dintre suedezi dețin cel puțin trei echipamente, cum ar fi telefoanele mobile, computerele portabile și PC-urile.

Pentru Germania și Marea Britanie, ponderea celor care dețin cel puțin un telefon mobil, un laptop și un PC este de 66%, respectiv 63% dintre consumatori.

Situația este împinsa spre extrem în Statele Unite, unde procentul celor care dețin mai mult de șase echipamente este cel mai ridicat, iar în același timp, ponderea celor care dețin mai puțin de trei echipamente este mai scazut.

„Acest aspect sugereaza un anumit grad de polarizare în Statele Unite, oamenii fiind împarțiți între a avea multe echipamente și a nu avea nici unul”, arata analiștii Datamonitor.

e-governmentul prinde și la americanii simpli

Numarul americanilor care cauta informații pe site-urile guvernamentale a crescut în ultimii doi ani cu peste 70% ajungand în prezent la peste 68 de milioane, releva un studiu realizat de organizația nonprofit Pew Internet&American Life Project și preluat în ediția online a CNN News.

Explozia acestei cifre este explicata de cercetatori prin creșterea rapida a numarului total de americani care utilizeaza Internetul și prin tendința „internauților” de a nu mai folosi rețeaua informatica mondiala doar pentru e-mail și jocuri online.

De asemenea, în ultimul timp a crescut foarte mult și numarul site-urilor guvernamentale, explica specialiștii.

În ce scop navigheaza americanii pe site-urile diferitelor agenții și instituții ale guvernului de la Washington?

În principal pentru a obține informații turistice. Apoi pentru a efectua cercetari pentru proiecte școlare sau pentru a descarca de pe web formulare necesare pentru plata impozitelor sau pentru alte servicii publice.

Studiul a fost realizat la începutul acestui an pe un eșantion de aproximativ 2.400 de persoane. Un studiu separat întocmit în septembrie 2001 pe un eșantion de 815 americani, releva pe atunci ca 16% dintre „e-cetațeni” utilizeaza site-urile guvernamentale pentru a-și înregistra taxele și impozitele iar 12% pentru a-și reînnoi permisul de conducere.

Dintre americanii care utilizeaza Internetul pentru a obține informații de pe site-urile guvernamentale 52% nici nu au terminat colegiul, restul de 48% avand diploma de absolvire fie a învațamantului mediu fie a unei facultați.

„Se poate observa astfel o schimbare a structurii acelei categorii de cetațeni care acceseaza Internetul. Utilizatorul tipic nu mai este tarnar, alb, cu grad înalt de educație și cu mulți bani. Internetul este în prezent accesat de americani din orice categorie sociala”, explica Lee Rainie, director la Pew Internet&American Life Project.

Studiul mai arata ca 53% din utilizatorii site-urilor guvernamentale sunt barbați, 49% au varste cuprinse între 30 și 49 de ani iar 77% cauta informații turistice.

Autorii analizei au mai aflat ca 76% dintre surferii de pe site-urile federale le clasifica pe acestea ca fiind bune și foarte bune. Site-urile administrațiilor locale sunt vizitate de 41% dintre cei care navigheaza pe paginile guvernamentale.

Explicația este data de bugetele alocate de fiecare insituție care își plaseaza un site pe Internet. „Într-o regiune unde Internetul este mai slab utilizat este normal ca o municipalitate sa investeasca mai puțin în prezența pe web. În același timp, instituțiile și departamentele federale ofera cetațenilor informații mult mai complexe pe site-uri relativ bune”, conchide Rainie.

Varsta cea mai activa pe Net: 25-44 de ani

Varsta joaca uneori un rol esențial în dezvoltarea tehnologiei. Constatarea este valabila, arata Datamonitor, și în cazul Internetului.

Acesta nu înseamna însa ca telefoanele mobile și computerele cu acces la web se afla numai în buzunarele puștilor, pentru ca cercetarile arata ca majoritatea utilizatorilor Internetului se înscrie în categoria de varsta 25 – 44 de ani.

Este adevarat, tinerii sunt de obicei printre primii care adopta noile tehnologii, arata Datamonitor, scopurile pentru care le folosesc fiind însa complet diferite de cele ale consumatorilor maturi.

Astfel, surferii între 18 și 35 de ani sunt de regula consumatori de Internet pentru „distracții”, precum mesageria electronica (e-mail), navigarea pe web, discuțiile online (chat rooms), cautarea și cumpararea de produse cu valoare scazuta ( chilipiruri) de pe diverse site-uri de comerț electronic (CD-uri, casete video, DVD etc.).

La polul opus se situeaza persoanele de peste 55 de ani, care folosesc Internetul mai ales în scopuri practice și administrative (plați online, informații și asistența medicala, încheierea de polițe de asigurare, tranzacții cu acțiuni și obligațiuni, Internet banking și deschiderea de conturi pentru mijloace electronice de plata).

„În Germania, de exemplu, cei cu varste între 18 și 24 de ani au de cinci ori mai multe șanse sa fie consumatori de distracție online decat surferii în categoria de varsta de peste 65 de ani”, arata studiul Datamonitor, bazat pe datele culese prin sondajul IMPACT 2001.

Analiștii companiei de consultanța arata ca exista suficiente motive pentru care tinerii vor folosi Internetul mai degraba pentru recreere și distracție decat generațiile mai batrane.

„În primul rand, majoritatea tinerilor din țarile studiate au crescut în timp ce diversele noi tehnologii au devenit disponibile una cate una și au vazut Internetul capatand o importanța din ce în ce mai mare cand erau înca pe bancile școlii”, arata Datamonitor.

De aceea, Internetul este privit de acești surferi ca o modalitate absolut fireasca de a cauta informații și de a cumpara diverse produse online.

În al doilea rand, pentru majoritatea surferilor maturi, valoarea Internetului este data mai ales de oportunitatea de a economisi timp, și în mod deosebit atunci cand vine vorba de activitați precum plata impozitelor, facturilor și a altor obligații, asistența medicala și încheierea asigurarii pentru mașina.

Cristian Iovițu / Iuliana Butuc-CerchezZIARUL FINANCIAR

Tags: