Istoria siglelor

Apropo.ro / 06.03.2006, 12:09
Istoria siglelor
Speedy Scarabeo Firma britanica are doi parinti: Lionel Martin si Robert Bamford. Numele ii provine de la succesul inregistrat de Martin in cursa Aston Clinton de hill-climb (la noi, un fel de cursa de viteza pe traseu montan). Cea dintai sigla a fost desenata de sotia lui Lionel si

Speedy Scarabeo

Firma britanica are doi parinti: Lionel Martin si Robert Bamford. Numele ii provine de la succesul inregistrat de Martin in cursa Aston Clinton de hill-climb (la noi, un fel de cursa de viteza pe traseu montan). Cea dintai sigla a fost desenata de sotia lui Lionel si consta intr-un cerc in care erau amplasate literele A si M suprapuse. Reprezentarea, colorata in verde inchis, a fost doar prima dintr-o serie in care fiece emblema a exprimat o etapa de dezvoltare a marcii britanice. I-au urmat doua sigle care au exploatat tema aripilor, populara la acea vreme in randurile pasionatilor de „care motorizate”. In 1932, a fost desenata emblema din care a evoluat cea de astazi. Autorul ei a fost S.C.H. (alias Sammy) Davis, cunoscut in tineretea sa drept unul dintre componentii echipei de curse Bentley. Pasiunea pentru egiptologie l-a determinat pe Davis sa-si aleaga drept sursa de inspiratie un „Scarab beetle”. Emblema avea contur din argint, in timp ce spatiul dintre nervurile aripilor era umplut cu un email crem. Numele firmei era scris cu litere de argint in centrul aripilor, pe fundal negru. Ca o curiozitate, prima schita era complet neagra si a fost pastrata de Davis pentru uz personal. Aceasta inca se regaseste pe un model LM1 aflat proprietatea lui.

In 1947, imediat dupa preluarea companiei de catre David Brown, sigla a suferit o mica schimbare. Simetric deasupra numelui Aston Martin, aparea numele proprietarului firmei. Are si Marea Britanie personajele sale. Aproape 40 de ani, sigla a ramas neschimbata, dupa care, in 1984, a fost restilizata usor. Numele lui David Brown a disparut, iar aripile au fost rotunjite. S-au modificat si cateva linii in sectiunea inferioara a emblemei. Totusi, la mai bine de 50 de ani de la figurarea ei, sigla pastra inca linii originale desenate de Sammy Davis. In 2003 s-a operat ultima modificare asupra simbolului marcii britanice. Astazi, nervurile aripilor au un singur punct de pornire, numele firmei fiind scris mai mare, pentru a fi mai usor de descifrat. S-a dorit o sigla mai eleganta si mai puternica in acelasi timp.

Istoria celor patru cercuri

Cele patru cercuri din Ingolstadt, care in prezent sunt sinonime cu conceptul Quattro, au fost, la origine, simbolurile a patru marci de prestigiu din istoria automobilismului mondial, marci care s-au unit in 1932.

Pe 14 noiembrie 1899, lua fiinta August Horch & Cie., proprietatea lui August Horch, unul dintre pionierii industriei auto. Inainte de a pune bazele propriei companii, Horch a lucrat pentru Carl Benz. In 1904, a schimbat locatia companiei din Koln mutand-o la Zwickau, iar in 1909 s-a retras din ea pentru a fonda una noua. Cum legea nu-i permitea sa foloseasca acelasi nume, s-a vazut nevoit sa caute altul. A decis sa isi traduca propriul nume in latina (Horch – hark – aude) si asa a rezultat Audi. Noua firma, Audi Automobilwerke GmbH, a fost fondata pe 25 aprilie 1910. Istoria celor patru cercuri este legata si de marca Wanderer. Bazele acesteia au fost puse de Johann Baptist Winklhofer si Richard Adolf Jaenicke. Cei doi si-au inceput colaborarea prin a construi biciclete, pentru ca mai apoi sa treaca la motociclete, iar in 1913 sa produca primul automobil. Ultima firma care a contribuit cu un cerc la sigla Audi a fost DKW. Initial, aceasta a fabricat sisteme de iluminat pentru automobile, echipamente pentru vulcanizare, centrifuge si aparatoare de noroi. Pe parcurs, a inceput sa produca motoare de cilindree mica in doi timpi, pentru ca ulterior sa devina celebra prin motocicletele care purtau emblema DKW. La 29 iunie 1932, Audiwerke, Horchwerke si Zschopauer Motorenwerke au format Auto Union AG, tot atunci fiind achizitionata de la Wanderer divizia auto. Compania nou-infiintata a devenit al doilea constructor de vehicule motorizate din Germania. Cele patru branduri au fost pastrate si fiecare a primit o sarcina precisa: DKW – motociclete, Wanderer – automobile din clasa medie, Audi – automobile de lux din clasa medie, Horch – limuzine de lux. In 1945, dupa incheierea celui de al doilea Razboi Mondial, Auto Union AG a fost rechizitionata de ocupatia sovietica. Mai-marii companiei au migrat pe rand in Bavaria, iar in 1949, la Ingolstadt, au pus bazele companiei Auto Union GmbH. Cele patru cercuri sunt simbolul firmelor care s-au unit in 1932 si care se completeaza de atunci reciproc.

Angrenaj frantuzesc in sos de lamaie

Andre Citroen s-a nascut la Paris, pe 5 februarie 1878, fiind al cincilea copil al unei familii prospere de evrei cu radacini la Amsterdam. Cat au trait in Olanda, au fost negustori de fructe exotice, fiind botezati de populatia locala Limoenman (omul cu lamaile), lucru bun intr-un port de circulatie internationala pe vremea cand scorbutul era in floare. La un moment dat, bunicul lui Andre se reprofileaza si devine bijutier. Pentru a se putea insura, isi schimba numele in mai elegantul Citroen (lamaie, in olandeza). Asta te pune pe ganduri: oare cum ar trebui sa evolueze numele unor manelisti celebri de la noi dupa insuratoare?

Dar sa revenim. Afacerile familiei Citroen dezvoltandu-se, tatal lui Andre este trimis la Varsovia, pentru a deschide acolo o filiala. In Polonia o intalneste pe cea care ii va deveni sotie si se stabileste cu ea la Paris, in 1872. Am inchis, deci, cercul si ne aflam, din nou, la locul nasterii lui Andre. Dupa o copilarie nu prea fericita si dupa ce isi pierde ambii parinti inainte de a implini 21 de ani, acesta isi incheie studiile la prestigioasa Ecole Polytechnique. Putin dupa aceea, se inroleaza in armata, unde ramane vreme de 4 ani. Aici incepe, indirect, si istoria companiei si a siglei Citroen. In timpul calatoriilor in Polonia, in interesul armatei franceze, tanarul inginer intra in contact cu rotile de angrenaj cu zimti din lemn. Acestea erau folosite de localnici pentru punerea in miscare a morilor si a fabricilor de textile din Lodz. Andre vede in angrenajele cu zimti resurse neexploatate si ajunge la concluzia ca ar fi mult mai utile daca ar fi realizate din metal. Cum a ajuns Citroen sa schiteze modelele sale de angrenaje este neclar. Unii spun ca ar fi cumparat patentul de la cumnatul sau, altii sustin ca i l-ar fi vandut o firma ruseasca. Versiunea oficiala a companiei este ca a achizitionat drepturile intelectuale de la un necunoscut din Polonia. In orice caz, Andre paraseste armata in 1904 si patenteaza modelul sau de angrenaj, care urmeaza sa fie facut din otel. Infiinteaza compania Engrenages Citroen in Fauburg St. Denis, incepe productia si dupa cativa ani devine unul dintre cei mai mari industriasi din Franta. O data cu constituirea fabricii, deseneaza si logo-ul „dublu chevron”, care apare deja pe prima masina, produsa in 1919. Bineinteles, este inspirat din angrenajele cu zimti. Modificari au survenit pe parcurs, Andre Citroen fiind unul dintre pionierii tehnicilor de comunicare moderne. In 1922, el a incercat sa dea un raspuns problemei strazilor nemarcate si a drumurilor care nu aveau montate directionale. Asa au aparut directionalele cu background albastru si chevroane albe. Logo-ul evolueaza pana la binecunoscutul patrat rosu cu chevron alb, semn al indraznelii si al modernismului. In 1985, marca se innoieste, imaginea se reconstruieste, iar albastrul si galbenul logo-ului sunt inlocuite de rosu si alb.

Dublul chevron este mai mult decat un semn vizual. Este o declaratie de intentii, este afirmarea unui spirit mereu inovator. Citroen spunea: „As vrea ca primele cuvinte ale unui copil sa fie: Mama, Tata si Citroen.”

French North America

Evolutia siglei constructorului american este una dintre cele mai zbuciumate din istorie. In 1905, pe un automobil produs de Cadillac Automobile Company, a aparut primul logo. Sigla a fost inregistrata oficial un an mai tarziu si era o copie dupa blazonul lui Antoine de LaMothe, Sieur de Cadillac, un explorator francez despre care se spune ca, in 1701, a fondat orasul Detroit. Se pare insa ca LaMothe a imprumutat la randul lui blazonul, de la un vecin cu origini ceva mai nobile. Prin utilizarea blazonului drept logo, Cadillac dorea sa faca public faptul ca masinile produse sub aceasta titulatura sunt elegante, ofera un lux inegalabil si au o traditie aristocratica.

Sigla a fost folosita, cu mici modificari, pana in 1925. Daca in 1906 pe ea era scris „LaMothe Cadillac”, doi ani mai tarziu apareau sub blazonul aristrocratului francez cuvintele „Standard of the World”. Dupa 1925, sigla a evoluat destul de straniu, pastrand, totusi, ca element central blazonul francezului.

In 1970, americanii au revenit la ideea primului logo, dar intr-o forma ceva mai stilizata. Urmatoarea modificare s-a inregistrat in anul 1990, cand in jurul blazonului a aparut un cerc.

O curiozitate au reprezentat-o ratele de pe sigla constructorului american. La un moment dat in istoria companiei, acestea chiar au fost subiect de speculatii privind succesul modelelor Cadillac. In 1998, Cadillac a demarat un proces de schimbare a imaginii, botezat Art & Science, care includea si crearea unui nou logo. S-a optat in final pentru o remodelare a acestuia, iar designerul care a realizat operatiunea se numea Anne-Marie LaVerge. Pe undeva, compania a respectat traditia, lasand partea de creatie tot pe mainile unei persoane de origine franceza.

Felina britanica

La inceput, Jaguar nu a fost Jaguar. Curios? Sir William Lyons si bunul sau prieten William Walmsley, ambii fani inraiti ai motocicletei, au infiintat, in 1922, Swallow Sidecar Company. Obiectul de activitate reiesea evident din numele companiei: productia de motociclete cu atas. Candva, in tineretea lui William Lyons, a existat un moment de revolta impotriva sistemului, de fapt impotriva tatalui. Nu putem decat sa apreciem acel moment, altfel astazi poate ca nu ar fi existat Jaguar.

Revenind la afacerea pornita de catre cei doi, aceasta s-a dovedit a fi extrem de profitabila, fapt ce a determinat mutarea sediului companiei in Coventry, in 1928. Primul automobil a fost fabricat in 1931 si s-a numit SS1. In 1933, firma si-a schimbat numele in SS Cars Ltd, iar un an mai tarziu, William Walmsley a parasit-o.

Primul model Jaguar a fost oferit in 1935. Probabil ca William Loyds nu ar fi schimbat numele companiei niciodata, daca nu ar fi existat al doilea Razboi Mondial. Modificarea s-a petrecut imediat dupa incetarea conflagratiei si a avut loc din motive evidente. Numele companiei aducea aminte de trupele SS, celebre pentru ferocitatea lor.

Logo-ul a fost o continuare fireasca a numelui. Sigla care apare pe capota modelelor britanice infatiseaza un cap de jaguar. Exista si o statueta care surprinde felina in salt. Veti descoperi ca aceasta apare montata pe capota modelelor britanice in functie de legislatia statelor unde este vanduta masina. In America, staueta este legala, in Europa, din ratiuni de siguranta rutiera, ea a fost interzisa. Ciudat, sunt acceptate bull-bar-urile SUV-urilor si ale camioanelor de transport marfa, in timp ce o felina gratioasa poate deveni starter-ul unui cataclism.

Steaua lui Gottlieb Daimler

Toata lumea stie ca emblema Mercedes Benz simbolizeaza dominatia pe uscat, in aer si pe apa. Dar care sunt originile ei? Povestea este frumoasa si merita cunoscuta. Numele Mercedes a fost inregistrat oficial in 1902, dar la acea vreme nu exista un logo oficial care sa-i fie asociat. Totul se leaga de persoana lui Gottlieb Daimler. Intre 1872 si 1881, acesta a fost director tehnic la Deutz, o fabrica de motoare pe gaz. La inceputul activitatii sale la Deutz, Daimler si-a desenat casa pe o carte postala si i-a pus deasupra o stea. Ulterior, a trimis respectiva scrisoare sotiei sale, cu precizarea ca intr-o zi o asemenea stea va straluci deasupra fabricii lui, aducandu-i prosperitatea. O simpla carte postala, care avea sa fie acoperita de uitare pentru o lunga perioada de timp.

Mai tarziu, Paul si Adolf Daimler au preluat conducerea companiei fondate de tatal lor. Ei si-au amintit de steaua din corespondenta acestuia si, in 1909, au inregistrat-o ca simbol oficial, impreuna cu un altul, care figura o stea cu patru raze. Cea din urma nu a fost utilizata niciodata.

Din 1910, steaua a inceput sa apara pe radiatoarele automobilelor ca element de design. In timp, imaginea a evoluat, steaua fiind incadrata de cununa de lauri care simbolizeaza triumful lui Carl Benz. Sigla pe care o lume intreaga o recunoaste drept simbol al luxului a fost inregistrata in 1923. Cea de azi, reprezentand un cerc inchis care inglobeaza o stea, a fost prezentata pentru prima oara in 1937. Pe parcurs, ea a evoluat foarte putin si face parte integranta din imaginea actuala a Mercedes Benz.

Spirit of Ecstazy

Voi incepe povestea statuetei montate pe radiatorul exclusivistei marci britanice prin a relata pe scurt istoria Rolls Royce. Candva pe la 1884, Frederick Henry Royce a pornit o afacere bazata pe producerea de echipamente electrice si mecanice. A construit prima masina, un Royce, in 1904, in fabrica sa din Manchester. La scurta vreme, intr-un hotel din acelasi oras, a facut cunostinta cu Charles Stewart Rolls. Cei doi au decis sa se asocieze, urmand ca Royce sa fabrice automobilele, iar Rolls sa le comercializeze. In contract a mai fost stipulata si obligativitatea ca masinile sa se numeasca Rolls Royce. Asa s-a nascut si logo-ul: doi R suprapusi, reprezentand initialele numelor celor doi fondatori. Celebra statueta a aparut pe capota unui model Rolls Royce abia in anul 1911, fiind realizata de Charles Sykes, care a avut-o drept model pe Eleanor Velasco Thornton. Se spune ca aceasta era secretara unui anume John Walter Edward Douglas Scott Montagu, 2nd baron Montagu of Beaulieu, si in acelasi timp amanta acestuia. Pasionat de automobile, John i-a cerut prietenului sau Charles Sykes sa ii faureasca o statueta pentru Rolls Royce-ul proprietate personala. Pentru Sykes, de aici si pana la a o folosi pe amanta si secretara prietenului sau drept model nu a mai fost mult. Statueta simbolizeaza calatoria la bordul masinii ca modalitate suprema de incantare, bratele intinse voind sa sugereze bucuria sincera, iar privirea care scruteaza orizontul – temeritatea. Pana in 1914, compozitia a fost placata cu argint, in prezent ea fiind realizata dintr-un aliaj pe baza de nichel. Eleanor Velasco Thornton, modelul statuetei de pe capota modelelor Rolls Royce, a murit in 1915. Se afla in drum spre India la bordul navei SS Persia, care a fost scufundata in Marea Mediterana de catre un submarin german. Ironie sau nu, in 1998 marca germana BMW a achizitionat constructorul Rolls Royce.

Indian in Europa

Dintre marcile din fostul bloc sovietic, Skoda are cel mai bun pedigree. In comparatie cu Dacia, de exemplu, cehii au un trecut incomparabil mai bogat, cu repere mult mai semnificative.

Citeste mai mult in ProMotor

Tags: