Japonezii întorc spatele Hollywood-ului

Apropo.ro / 28.11.2005, 12:33
Japonezii întorc spatele Hollywood-ului
Au fost vremuri de aur în care mutrele de la Hollywood se vindeau bine în Japonia. Vremuri care par a fi pe sfarșite... Actori ca Brad Pitt, George Clooney sau Meg Ryan, cunoscuți și pentru desele lor apriții în reclamele din "țara soarelui rasare" sunt acum

Au fost vremuri de aur în care mutrele de la Hollywood se vindeau bine în Japonia. Vremuri care par a fi pe sfarșite… Actori ca Brad Pitt, George Clooney sau Meg Ryan, cunoscuți și pentru desele lor apriții în reclamele din „țara soarelui rasare” sunt acum înlocuiți de vedete asiatice, japonezi sau sud-coreeni. Sa se fi întors Soarele cu spatele la Hollywood?

Poate, ultima apariție notabila a unui star yankeu într-o reclama japoneza, e cea a lui Bill Murray în filmul „Lost in translation”. Numai ca el doar a mimat cum e sa faci o reclama la whisky în Tokio. Un exemplu mai vechi, dar mai real ar fi cel al actualului senator Arnold Schwarzenegger. Pe vremea cand juca în „Last Action Hero”, era și un foarte bun actor de reclame destinate publicului japonez. Azi, lucrurile stau cu totul altfel. Daca ești cazat într-un hotel din Tokio și dai drumul la TV, ai slabe șanse sa vezi un vestic, încercand sa-ți vanda ceva în engleza.

Un secret venit din culisele Hollywood-ului, spune ca reclamele japoneze erau de cele mai multe ori „aranjate” dintr-o mișcare de spranceana și o aprobare din cap. În plus, cica se plateau gramezi de bani pentru un actor care accepta sa promoveze un produs, indiferent daca era vorba de whisky, țigari, mașni, cafea, taiței instant sau cafe latte. Totul era ca nimeni sa nu afle povestea acasa, în L.A. Unele lucruri, însa, s-au mai aflat. știați, de exemplu, ca Dennis Hopper a facut în Japonia o reclama la cosmetice? Unele voci din domeniu spun ca Leonardo Di Caprio ar fi luat peste trei milioane de dolari pentru un spot la SUV (mașini de teren).

Din pacate, zilele în care Harrison Ford sorbea pe ecranele plate ale japonezilor din berea Kirin au luat sfarșit. Chiar daca nu au disparut complet din peisajul publicitații japoneze, numarul starurilor americane care mai fac cate un compromis asiatic a scazut considerabil, mai ales dupa anii ’90.

Al Soiseth, manager al site-ului www.japander.com, pe care puteți vedea o impresionanta galerie de spoturi în care joaca actori de la Hollywood, spune ca sunt „extrem de puține reclame în momentul de fața, care sa aiba în roluri principale staruri de talie internaționala, mult mai puține, comparativ cu anii ’90”.

Explicații? De cand economia japoneza a încetat sa mai fie la fel de atragatoare cum era acum un deceniu, bugetele de publicitate au scazut cel puțin la jumatate. Hollywood-ienii care înca mai spera sa faca 3 milioane într-o dupa-amiaza, în timp ce se chinuie sa pronunțe o fraza în japoneza, ar fi bine sa se reorienteze.

Afla totul despre acest subiect numai din

Tags: