Lamaia SPATIALA

Apropo.ro / 16.08.2006, 11:29
Lamaia SPATIALA
Dupa cativa ani de anonimat sumbru, Andre Citroën ar putea fi iarasi mandru de marca pe care a fondat-o. Zvonurile ce inconjoara masinile frantuzesti nu sunt chiar pozitive. Se vorbeste de tehnica invechita, de calitate proasta, de bani pierduti. Cu toate acestea, marea majoritate a

Dupa cativa ani de anonimat sumbru, Andre Citroën ar putea fi iarasi mandru de marca pe care a fondat-o.

Zvonurile ce inconjoara masinile frantuzesti nu sunt chiar pozitive. Se vorbeste de tehnica invechita, de calitate proasta, de bani pierduti. Cu toate acestea, marea majoritate a celor care dau asemenea verdicte n-au avut de-a face in viata lor cu modelele din Hexagon. Nu pot sa nu remarc faptul ca situatia este similara si in cazul masinilor americane, dar asta e o alta poveste.

Imi aduc aminte de unele filme frantuzesti pe care le-am vazut in copilarie. Citroën DS era starul lor automobilistic – o masina aparte in tagma limuzinelor europene. Pe mine m-au frapat, la acea vreme, formele si solutiile sale neobisnuite. Isi tinea nasul pe sus, iar posteriorul si-l tara pe jos. Semnalizatoarele stateau pe pavilion, in timp ce stopurile erau foarte adanc integrate in bara spate. Caroseria prezenta infinite rotunjimi, cu nici un loc unde sa poti pune o minge fara ca ea sa cada. Practic, cu exceptia geamurilor laterale, nu gaseai o suprafata perfect plana. Inovatia estetica era completata de cea tehnologica, la inceputul anilor „e50 inginerii companiei dezvoltand celebra suspensie hidropneumatica – un etalon si in ziua de azi prin confortul livrat. Plus ca interiorul era pur si simplu sci-fi, atat prin forme, cat si prin dotari.

Citroën a mers mult si bine pe aceasta abordare, pana cand a ramas fara suflu, devenind, la un moment dat, ruda saraca a lui Peugeot. Dar, din fericire, letargia creatoare n-a durat foarte mult, asa incat astazi Citroen se afla din nou la inaltime. Este de ajuns sa ne gandim la noua gama de modele (mai ales la C4 si C6) si la succesele din WRC. Iar dorinta creatorilor de a nu se opri aici este semnalata, la intervale regulate, de concepte fabuloase, ca de pilda C-Crosser, C-Airlounge, C-Airdream, C-SportLounge sau C-AirPlay.

Ultimul venit in aceasta familie este C-Buggy, care a putut fi admirat la Salonul de la Madrid. Modelul ne este prezentat, din primul moment, drept fratele lui C-AirPlay, menit sa completeze caracterul urban al acestuia cu exuberanta sentimentului de libertate si cu adrenalina aventurii. Cum o arata si numele, este un mic vehicul de teren, cu doar doua locuri. Atuul lui este legatura directa ce se realizeaza, prin lipsa montantilor, a pavilionului si a geamurilor, intre pasageri si mediul inconjurator. Portierele sunt decupate in acelasi scop. Prin forma rotunda si compacta, caroseria da impresia de solid, de rezistent, fapt subliniat si de suprafetele de metal, netratate. Habitaclul este dominat de scaunele sport, de culorile vii si de instrumentarul tipic Citroën, adica foarte aglomerat.

Pe langa ampatamentul mic, C-Buggy este ajutat in teren greu de un sistem de tractiune integrala permanenta (are diferential cu alunecare limitata). Propulsorul de 1,6 litri dezvolta 155 CP, arhisuficienti pentru greutatea de doar 850 de kilograme a masinii. Nonconformismul francezilor se reveleaza din nou. Sa speram ca nu va ramane doar la stadiul de concept..

Citeste mai mult in ProMotor

Tags: