Lasați strada și numarul, spuneți-mi adresa de web

Apropo.ro / 13.05.2002, 19:19
Lasați strada și numarul, spuneți-mi adresa de web
Un absolvent de fizica, pasionat de calculatoare și de Internet, a gasit o soluție inedita de a intra în afaceri cu bani puțini. Timișoreanul Cristian Kovacs este PFA, din mai 2001, adica persoana fizica autorizata pentru realizarea și promovarea de pagini de web

Un absolvent de fizica, pasionat de calculatoare și de Internet, a gasit o soluție inedita de a intra în afaceri cu bani puțini.

Timișoreanul Cristian Kovacs este PFA, din mai 2001, adica persoana fizica autorizata pentru realizarea și promovarea de pagini de web și a lansat, în urma cu o luna, proiectul Promovare.net, care își propune sa popularizeze firmele romanești pe Internet, dar și sa faciliteze gasirea site-urilor web prin intermediul motoarelor de cautare și al directoarelor web de catre potențialii clienți sau parteneri de afaceri, fara ca aceștia sa cunoasca neaparat numele firmei care și-a deschis site. Cristian Kovacs a ales acest domeniu pentru ca l-a atras Internetul înca de cand l-a descoperit, în urma cu șapte ani.

„Mi-am propus sa reușesc sa traiesc în Romania, sa fac ceea ce îmi place și sa fac ceva la care ma pricep. Sunt un fel de freelancer, liber profesionist.

Pentru mine a fost o alternativa la a fi profesor, șomer sau emigrant. Ca PFA ai o anumita libertate, ești propriul tau șef, intri în contact cu manageri de firme, cu care discuți pe picior de egalitate, nu ai un raport de angajat-angajator”, explica Kovacs.

PFA este o persoana care desfașoara activitați economice la fel ca și o firma în domeniul în care a fost autorizata (în baza Decretului Lege 54/1990). Ca PFA poți elibera facturi și chitanțe fiscale ca orice firma, poți ține singur contabilitatea în partida simpla și platești impozite.

La început, dificultațile întampinate au fost cele „normale” în Romania: cozi pe la primarie, Administrația Financiara și Registrul Comerțului.

„Am ales sa fiu PFA și nu mi-am facut o firma din motive de ordin financiar și birocratic: nu aveam banii pentru înființarea unui SRL și, în plus, așa nu sunt obligat sa am angajați. Sa fiu PFA a necesitat cheltuieli mult mai mici, toate taxele pentru autorizare și înregistrare la Registrul Comerțului abia au depașit un milion de lei. Autorizația am primit-o în mai anul trecut”.

Cristian Kovacs platește trimestrial la Administrația Financiara 18% impozit, cu titlu anticipat, determinat pe baza normei anuale de venit net pentru serviciile în informatica (21.600.000 lei în 2001), urmand ca dupa depunerea declarației de venit global sa se faca regularizarea impozitului.

Exerciții pe PC-uri 286

Internetul l-a descoperit în anul al doilea de facultate, în 1996, cand naviga pe Internet cam una-doua ore pe zi, atunci cand prindea un loc liber în laboratoarele de informatica.

Apoi a început sa-l preocupe modul cum se realizeaza paginile web, cautand pe Internet cat mai multe informații despre aceasta.

„Am început sa pe calculatoarele 286 din cadrul Facultații de Fizica lucrurile învațate, pe atunci neavand un calculator acasa”

Între timp și-a cumparat calculator, dar „pe bucați” de la studenții care aduceau la comanda componente PC noi din Ungaria. Tot calculatorul a costat 800 DM, cu un monitor second-hand de 15″.

Acum sta pe Internet trei-patru ore zilnic, chiar și în week-end, accesand Internetul de acasa. Cu banii obținuți ca PFA și-a îmbunatațit performanțele calculatorului și și-a cumparat un monitor de 17″. Dupa absolvirea facultații, la Universitatea de Vest din Timișoara, timp de un an de zile a predat fizica la Colegiul Banațean din Timișoara, ca profesor suplinitor și, în același timp a urmat cursurile de Master în Fizica Materialelor Magnetice.

„A fost o experiența placuta sa lucrez cu copii de clasa a VIII-a. Totuși, nu prea se omorau ei cu învațatul la fizica, pentru ca îi aștepta examenul de admitere în liceu”.

Ca profesor de fizica e însa tot mai greu sa lucrezi, pentru ca aceste posturi s-au tot redus, ca urmare a diminuarii numarului de ore de fizica din programa școlara. Cristian Kovacs afirma ca ar vrea sa predea din nou numai daca ar fi platit „decent”.

Din 1999 pana în 2001, pana a-și începe activitatea pe cont propriu, Kovacs a lucrat ca web developer la doua firme din Timișoara, Simplu Consulting și Archimedes.

Ce importanța are numele firmei pe Net

Proiectul lui Kovacs, Promovare.net, include urmatoarele servicii: realizarea de pagini Web, intermedierea gratuita a înregistrarii numelor de domenii Internet, optimizarea paginilor Web pentru înscrierea în motoarele de cautare și promovarea lor pe Internet prin înscrierea în motoarele de cautare și directoare Web, consultanța în vederea gazduirii paginilor Web (în prezent exista înca posibilitatea gazduirii gratuite a site-ului Web și a domeniului Internet) și info-hunting (colectarea de informații de pe Internet referitoare la oportunitați de afaceri, potențiali parteneri sau clienți și orice alte informații existente pe web care au relevanța pentru activitatea unui client).

Pentru un serviciu complet (realizare a unui site, intermedierea înregistrarii unui domeniu Internet, gazduire și promovare pe Internet), prețul este între 150 și 350 de dolari, în funcție de complexitatea site-ului.

Referitor la intermedierea înregistrarii domeniului, aceasta poate fi de tipul www.nume-firma.ro, care costa 39 de dolari pe an (fara TVA) sau de tipul www.nume-firma.com, www.nume-firma.net sau wwww.nume-firma.org, care costa 18 dolari.

„Daca o firma nu are pentru site un nume de domeniu Internet propriu, ci folosește o adresa de tipul www.nume-firma.server1.ro, atunci în momentul cand, din diverse motive, se hotaraște sa-și schimbe serverul care îi gazduiește pagina de web, ea nu va mai putea avea aceeași adresa Internet (www.nume-firma.server1.ro) și atunci toata campania de promovare a firmei prin intermediul paginii web atat pe Internet, cat și pe carți de vizita sau pliante a fost în van.

Daca firma își înregistreaza un nume de domeniu Internet propriu (de tipul www.nume-firma.ro, .com, .net), atunci problema schimbarii serverului pe care este gazduita pagina web nu va fi de vizitatori, deoarece adresa Internet (www.nume-firma.ro) va putea fi transferata și ea pe noul server. În plus, exista posibilitatea ca numele de domeniu pe care o firma îl considera ca fiind cel mai potrivit sa fie înregistrat de concurența”, afirma Kovacs.

Cu oferta din ușa în ușa

Cand o firma are deja pagina pe Internet, nu e suficient pentru a avea și vizitatori, afirma Kovacs; trebuie ca pagina firmei respective sa fie și ușor de gasit printre miliardele de pagini existente pe web.

„Acest lucru este foarte important deoarece aproximativ 80% dintre vizitatorii site-urilor Web ajung la acestea prin intermediul motoarelor de cautare”.

Daca site-ul Web al unei firmei este eficient promovat pe Internet, potențialii vizitatori pot ajunge la acesta, în urma unei cautari în baza motoarelor de cautare sau a directoarelor Web, dupa domeniul de activitate sau dupa numele serviciilor/produselor oferite de firma, site-ul firmei respective regasindu-se între primele 10-20 de rezultate returnate de motoarele de cautare.

Promovare.net se ocupa de optimizarea paginilor Web pentru a fi corect indexate în motoarele de cautare și apoi de înscrierea site-ului firmei în peste 75 dintre cele mai importante motoare de cautare romanești și internaționale (inclusiv Altavista, Google, Lycos, Yahoo) și de introducerea unui sistem de monitorizare a rezultatelor promovarii.

Pentru optimizarea unui site existent și promovarea pe Internet prin înscrierea în peste 75 de motoare de cautare, prețul este de 75 de dolari, plus o taxa lunara negociabila de 30-50 de dolari pentru reînscrierea periodica a site-ului în indexul motoarelor de cautare.

Primii clienți au fost doua agenții imobiliare. „A fost greu sa conving firmele în vremea aceea, deoarece nu aveam un portofoliu, nu reprezentam vreo firma și nu eram înca PFA. Cred ca aceste firme au acceptat oferta mea deoarece le facilitam prezența pe Internet, pentru numai 80 DM”.

Cristian Kovacs considera ca lucrul cel mai important pentru a avea succes în acest domeniu este sa identifici firmele care au nevoie de serviciile tale, iar apoi totul depinde de tine sa-i convingi de necesitatea și de utilitatea serviciilor oferite.

Pentru a-și atrage clienți, tanarul a folosit mai multe metode: și-a trimis oferta prin e-mail, a contactat telefonic mai multe firme pentru stabilirea unei întalniri în vederea prezentarii ofertei sale și a mers din ușa în ușa. Metodele care au dat cel mai bun randament au fost telefoanele și autopromovarea din ușa în ușa.

„Am avut clienți care m-au contactat în urma anunțurilor puse pe site-urile specializate sau în urma vizitarii site-ului meu și cu care nu m-am întalnit niciodata, totul desfașurandu-se prin e-mail și telefon, cum este cazul unei firme din Satu Mare”.

O nișa de piața

Anul trecut, în periaoda perioada iunie-decembrie, încasarile sale au fost de 31.000.000 lei, venitul net ajungand la aproape 20.000.000 lei.

Cristian Kovacs considera ca firmele cu care a colaborat au reușit, în domeniul în care activeaza, sa devina mai cunoscute grație prezenți pe Net.

Printre clienții sai se numara firmele Goodsoft, Expert Computers, Asociația Investitorilor Italieni în Romania, Clinica de Chirurgie a Universitații de Medicina și Farmacie din Timișoara.

În ceea ce privește concurenții, Kovacs afirma ca pe piața romaneasca sunt foarte mulți axați pe servicii de web design (realizare de site-uri web) și puțini care se preocupa de atragerea vizitatorilor ținta, a potențialilor clienți sau parteneri de afaceri prin promovarea site-urilor pe Internet.

„Am descoperit aceasta nișa de piața pe care vreau s-o acopar mai ales pentru ca am vizitat multe site-uri cu un design deosebit promovate prin afișarea de bannere, care nu erau însa de gasit între primele rezultate returnate de motoarele de cautare.

În plus, promovarea prin afișare de bannere este mult mai scumpa și nu este la fel de eficienta pe termen mediu și lung”, explica timișoreanul.

În Romania, cererea pentru aceste servicii nu e înca prea mare, dar, afirma Kovacs, este în creștere, pentru ca tot mai mulți oameni de afaceri descopera avantajele prezenței firmelor lor pe Internet: acces la o piața globala, posibilitatea prezentarii unor informații de afaceri, contact permanent cu clienții.

La 27 de ani, Cristian Kovacs se ghideaza în viața dupa deviza: „Banii sunt importanți, dar oamenii sunt mai importanți”.

Este convins ca un tanar se poate realiza în Romania, afirmand ca nu a fost niciodata tentat sa emigreze, deși a avut ocazia sa plece în strainatate pentru studiile de doctorat și apoi sa ramana acolo.

În fiecare zi lucreaza cam șapte-opt ore, iar timpul liber îl petrece tot pe Internet. În ultimul timp nu a reușit sa mai citesca nimic în afara de ziare, reviste de specialitate și alte materiale de pe Internet utile în munca sa.

Ca pasiuni are muzica rock, sportul și pescuitul. „Reușesc sa mai merg din cand în cand la pescuit cu prietenii; ultima oara am fost acum cateva saptamani”.

Pentru a începe o afacere, Cristian Kovacs considera ca tot ce îți trebuie este încredere în propria persoana, perseverența și fler.

„Nu știu ce voi face peste 20-30 de ani. De un lucru sunt sigur: voi încerca sa ma adaptez vremurilor”.

Diana Sava ZIARUL FINANCIAR

Tags: