Londra și Parisul își mai fac câte un aeroport

Apropo.ro / 20.11.2001, 23:38
Londra și Parisul își mai fac câte un aeroport
Pe masura ce aglomerația și blocajul resimțite în traficul aerian au devenit o trasatura din ce în ce mai des întâlnita pe aeroporturile europene, Franța și Marea Britanie au încercat sa gaseasca o soluție, prin construirea unor noi


Pe masura ce aglomerația și blocajul resimțite în traficul aerian au devenit o trasatura din ce în ce mai des întâlnita pe aeroporturile europene, Franța și Marea Britanie au încercat sa gaseasca o soluție, prin construirea unor noi capacitați.

Dupa evenimentele din 11 septembriedin Statele Unite, popularitatea transportului aerian a scazut într-o oarecare masura, însa analiștii în domeniu, citați de BBC, estimeaza o continuare a trendului de creștere numarului de pasageri.

Tocmai aceste estimari au determinat guvernele unor țari precum Franța și Anglia sa ia în calcul proiecte de dezvoltare a capacitaților de transport aerian, care au ridicat de-a lungul timpului o serie de controverse.

În Franța, guvernul cocheteaza cu ideea construirii unui al treilea aeroport de mai bine de zece ani, în timp ce în Anglia situația este similara în ceea ce privește construcția celui de-al cincilea terminal al aeroportului londonez Heathrow.

Guvernul francez a stabilit deja locul noului aeroport în apropierea Parisului, în timp ce decizia oficialilor britanici este așteptata astazi.

Statisticile oficiale anticipeaza un numar de 140 de milioane de pasageri care vor folosi aeroporturile din Londra pâna în anul 2011 și Paris pâna în 2020.

Aceste statistici sunt într-o oarecare masura contestate de ecologiștii francezi, membri ai coaliției de guvernamânt, care estimeaza niveluri mult mai scazute în urma atacurilor de la 11 septembrie din Statele Unite.

Potrivit ministrului francez al mediului, Yves Cochet, „este foarte probabil ca costul transportuilui aerian sa fie mai ridicat în urmatorii ani și ca traficul aerian estimat sa nu fie cel anticipat”.

Opozanții construcției celui de-al cincilea terminal în capitala Angliei sunt de parere ca prabușirea ultimului avion în apropierea aeroportului JFK din New York confirma faptul ca un aeroport nu ar trebui construit în apropierea unei zone cu o densitate ridicata a populației.

Oamenii care locuiesc în apropierea celor doua aeroporturi din Paris, Roissy – Charles de Gaulle și Orly, au invocat aceleași argumente când au demonstrat la începutul acestei luni în favoarea amplasarii celui de-al treilea aeroport parizian cât mai departe de zonele locuite.

În urma acestor proteste, oficialitațile franceze au decis amplasarea noului aeroport la 125 de kilometri nord de Paris, într-o zona puțin populata. Legatura acestui aeroport cu celelalte care deservesc capitala franceza va fi asigurata de doua autostrazi și o stație de TGV, însa va fi construita și o linie de tren directa.

În mod similar, oficialitațile britanice, în special Asociația pentru controlul zgomotului aerian din Heathrow (HACAN), au declarat ca un eventual aeroport va putea fi construit departe de zonele unde exista deja construcții.

Președintel Hacan, John Stewart, este de parere ca „daca expansiunea este neaparat necesara, guvernul va trebui sa aiba în vedere construcția unor noi capacitați acolo unde nu sunt zone locuite”.

Pe de alta parte, ecologiștii francezi sunt în favoarea dezvoltarii capacitaților existente în locul construirii unora noi.

Un alt punct important al discuțiilor privind construcția noilor aeroporturi îl reprezinta poloarea fonica din cele doua țari. Un studiu recent a aratat ca nivelul ridicat al poluarii sonore cauzeaza stress și creșterea tensiunii arteriale persoanelor care locuiesc în zonele limitrofe.

Potrivit unei decizii a Curții europene pentru drepturile omului, sunt interzise zborurile de noapte deoarece, potrivit articolului opt al Cartei Drepturilor Omului, „aduc atingere dreptului la odhina al rezidenților”.

Pe aeroportul Heathrow, zborurile sunt interzise între orele 23 și 6, în timp ce la Paris, sunt interzise doar pe aeroportul din Orly între miezul nopții și orele 5.

Aeroporturi ce vor fi construite

Paris Chaulnes

Cost estimat50 miliarde franci (4,7 miliarde dolari)

Trafic estimat 140 mil pasageri pâna în 2020

Durata construcției: 15 ani

Heathrow – terminalul 5

Cost estimat26,5 miliarde franci (4,7 miliarde dolari)

Trafic estimat 140 mil pasageri pâna în 2010

Durata construcției: pâna în 2006-2007

(sursa: www.zf.ro)

Tags: