Lupte de strada publicitare

Apropo.ro / 25.04.2005, 15:43
Lupte de strada publicitare
E tot un fel de guerilla. Și aici se ajunge la "lupte de strada"... numai ca manifestarea lor este o forma de arta. Cei care o practica o numesc guerilla advertising și sunt convinși ca ce au de spus e vazut și asimilat de toți trecatorii. Target-ul e simplu: toata

E tot un fel de guerilla. Și aici se ajunge la „lupte de strada”… numai ca manifestarea lor este o forma de arta. Cei care o practica o numesc guerilla advertising și sunt convinși ca ce au de spus e vazut și asimilat de toți trecatorii. Target-ul e simplu: toata lumea

O lume noua unde este permisa nu doar aluzia și parodia, dar și publicitatea comparativa. Legea junglei sau doar concurența acerba?

La început au fost cuvinte pictate oriunde, la vedere. Zidurile s-au aratat cel mai generos spațiu, așa ca graffiti-ul s-a simțit în largul lui pe pereți. Tagging (semnatura prin graffiti) sau stencil (graffiti cu șablon), stickere sau afișe neconvenționale… sau, într-un cuvant, guerilla advertising. O metoda de publicitate foarte penetranta, daca ne gandim la generosul spațiu care îi este alocat.

„Oamenii ataca spațiul public ca pe un loc în care se pot exprima pe sine, un exemplu din publicitate este ceea ce fac corporațiile prin outdoor-uri. Oriunde exista un semn grafic în spațiul public, se transforma în guerilla advertising. Este și un manifest social, o lupta pentru recucerirea spațiului public”, spune Vlad Nanca, autorul unor proiecte de arta stradala, și unul dintre inițiatorii site-ului 2020.ro, care promoveaza arta romaneasca alternativa.

Guerilla advertising a aparut în America anilor ’70. Prima ei forma de manifestare a fost tagging-ul. Folosite ca o modalitate de identificare a mișcarilor de strada, semnaturile cu graffiti pe pereții din oraș, erau o forma incipienta de reclama personala, pentru cei care doreau faima în cartiere. La noi a aparut la cațiva ani dupa ’90, și a fost folosita de trupele de Hip-Hop, care s-au folosit de guerilla advertising pentru a deveni mai populari printre tineri.

„În ’95, cand am început, am ieșit singuri pe strada și primele reclame ni le-am facut singuri, scriind cu spray-urile pe pereți „Paraziții”. Ideea nu mai știu de unde ne-a venit, dar arta stradala are mare legatura cu hip-hop-ul. De la americani a pornit totul, dar acum e o chestie prin care ne identificam noi toți. Toata mișcarea e super ok. Îmi place ca gen pentru ca tot ce face are ideea de libertate. E un mod mai puțin convențional de a te promova, dar cu atat mai de impact”, ne-a povestit Ombladon, de la Paraziții.

Spațiul liber de manifestare duce la vandalisme, uneori, dar…

Citește mai multe despre publicitatea „de strada” doar din

Tags: