Mamele și adulterinii fac rating

Apropo.ro / 20.06.2005, 10:58
Mamele și adulterinii fac rating
Dupa eșecul în audiențe Big Brother 2, dupa alte încercari eșuate gen "Star factory", verdictul parea clar: romanii nu gusta reality-show. Au ramas la lazarovienele "surprize" sau "Din dragoste". Numai ca, neașteptat, Prima s-a redresat în ultimul timp în audiențe

Dupa eșecul în audiențe Big Brother 2, dupa alte încercari eșuate gen „Star factory”, verdictul parea clar: romanii nu gusta reality-show. Au ramas la lazarovienele „surprize” sau „Din dragoste”. Numai ca, neașteptat, Prima s-a redresat în ultimul timp în audiențe tocmai cu doua reality-uri: „Schimb de mame” și „Tradați în dragoste”. Poate cineva sa explice gustul romanilor? Noi am încercat.

ProTV și Prima TV au fost pana acum singurele televiziuni care au îndraznit sa „traga perdeaua” și sa introduca în grila reality-show-uri. De la agonie la extaz și invers. Acesta a fost de multe ori drumul audiențelor, însa de cateva ori chiar a meritat. Primul succes a fost „Vara Ispitelor” care ne-a lasat-o „moștenire” pe îndrazneața Cosmina Pasarin, a urmat „Alege A.S.I.A.” și „POPSTARS”.

În 2003 a început nebunia Big Brother la Prima TV care a adus cateva puncte bune de rating (nu cat se așteptau organizatorii), însa reeditarea lui în 2004 a fost un eșec. Între cele doua ediții ale acestui show, casa frațiorilor a gazduit „Star Factory”, o emsiune care își propunea sa scoata pe piața muzicala figuri noi și talentate. Investiția însa a fost mult prea mare și greu de amortizat în condițiile în care romanul nu a gustat aproape deloc acest format.

„Vino mama sa ma vezi” și „Vedete la matura” continua sa fie niște surogate de reality-show-uri care s-au proptit în grila și au ramas acolo pana la mult așteptata renaștere a Primei TV. Însa în fiecare seara de duminica și luni putem urmari doua emisiuni de acest gen care încep sa încurce calculele posturilor concurente: „Schimb de mame” și „Tradați în dragoste”. De ce apasa romanul pe telecomanda și alege aceste emisiuni? De ce vrea anonimi și nu vedete mulgand vaca? Ne-au lamurit producatorii, prezentatorii și ochiul critic al psihologului, sociologului și bineînțes al CNA-ului.

„Tradați în dragoste” de la Prima TV este un format cumparat de la americani. Acolo, Joey Greco face flagranturi la „Cheaters”. Peste ocean, show-ul ruleaza cu succes înca din 2000, dar chiar și dupa ani de emisie, prezentatorul nu înceteaza sa se declare surprins: „Daca ai caștigat castingul pentru un film vei ști exact ce replici ai de spus. Exista mici chestii pe care le poți introduce sau omite, dar știi oricum ce direcție va lua scena. Daca filmezi pentru o reclama, știi oarecum ținta acesteia, iar daca te-ai încurcat, o poți lua oricand de la capat. Acest lucru salveaza pielea multor oameni. În ceea ce privește >, a fost una dintre acele provocari la care, daca te uiți din afara observi ca este produs de guerrila, în sensul cel mai profund. Și asta pentru ca nu exista o a doua șansa. Cu excepția momentului în care eu prezint ce va urma, nu exista un alt scenariu. Ma întreb mereu ce ma așteapta?”.

Deoarece nu poate fi vorba de un scenariu, prezentatorul trebuie sa se bazeze foarte mult pe intuiție. Cum sta treaba efectiv? „Sunt sunat cand exista o confruntare între cel care înșeala și cel care este înșelat. Ajung la locul faptei și mi se povestește pe scurt ce se întampla. Fac cunoștința cu și plecam pentru ca de cele mai mult ori ne grabim. Avem la dispoziție patru detectivi care dupa șase sezoane sunt caliți. Ce se întampla dupa filaj este… neprevazut.”

Legislația americana este însa mult mai îngaduitoare în unele privințe decat a noastra. Echipa de filmare are dreptul sa monteze camere de luat vederi în locuri private, poate da buzna peste suspect în camerele de hotel, însa dupa ce flagrantul s-a terminat, pentru difuzarea materialului pe post este nevoie de acordul ambelor parți. Așa ca se mai arunca din cand în cand și cu… dolarul, caci unii nu vor sa-și vada pațaniile la TV.

Varianta autohtona a lui Joey este Ernest Takacs. Cu mult mai puțina experiența în domeniu, fostul concurent din casa Big Brother a acceptat propunerea lui Vlad Sterescu de a prezenta „Tradați în dragoste”. A fost o provocare de ambele parți caci Vlad nu-l prea „savura” atunci cand acesta era în pielea frațiorului, iar Ernest încerca sa descopere tainele televiziunii odata cu emisiunea „Fa-ți bagajele”. „La început, cand îl vedeam la „Big Brother”, mi se parea ca nu a trecut de varsta adolescenței, dar în timp s-a dovedit a fi cel mai serios dintre noi”, ne-a declarat Vlad Sterescu, producatorul executiv al emisiunii. Tot el a gasit o justificare haioasa a audienței: „Ne tragem din romani și cred ca acea chestie cu painea și cu circul se perpetueaza”.

Dupa cateva luni de emisie, Ernest și-a facut deja o parere despre cum, cand și-n ce fel înșeala romanii : „Am urmarit mai multe înregistrari cu show-ul pe care îl face Joey pe Reality TV, însa lucrurile la noi stau diferit. Americanii au alta mentalitate și în primul rand au bani. Aici un tanar de 24 de ani nu poate sa-și înșele iubita pentru ca traiește în continuare pe banii parinților și nici nu are un apartament al lui unde sa-și duca eventuala . În plus, romanii sunt foarte retincenți în fața camerei de luat vederi, iar cei care apeleaza la serviciile noastre o fac pentru ca nu gasesc singuri o soluție. Este confortabil sa stai acasa, în fotoliu și sa vezi cum vecinul tau sau altcineva își înșeala partenerul de viața.”

Înscenari cu mama franțuzoaica
În luna mai a anului trecut, postul francez de televiziune M6 a început difuzarea show-ului „On a echange nos mamans”, pentru romani, „Schimb de mame” . Prima ediție a acestei emisiuni a ținut în fața televizorului 3,2 milioane de francezi, însa în 2005 audiențele au scazut brusc.

Acest lucru s-a datorat și faptului ca reporterii din presa scrisa au descoperit ca multe dintre ediții erau niște „puneri în scena” prin care publicul telespectator a fost manipulat tocmai pentru a mai face cateva puncte de rating și de „dragul” spațiului publicitar vandut. De altfel, unul dintre membrii familiei participante la o ediție a recunoscut ca a fost platit pentru a juca o scena în care se droga.

Francezii au cumparat licența din Marea Britanie, ca și firma lui Peter Marshall care o produce pentru Prima TV înca din 2004. Romanii au fost mai sceptici, caci abia acum eforturile producatorilor dau roade.

Mereu în cautare de „mame de schimb” made in Romania, echipa are de ales de fiecare data doua familii din șase și în general se cauta sa fie cat mai diferite pentru a face show. Producatoarea Ina Gheorghiu a încercat sa ne explice cum și-a caștigat emisiunea un loc fruntaș în ratingul de duminica seara și cum lipsa unui prezentator face ca mediatizarea acestei emisiuni sa fie aproape inexistenta: „În ultima perioada s-a constat clar ca publicul din Romania este foarte atras de producțiile care abordeaza poveștile de viața reala, așa numitele reality-show-uri. De multe ori viața întrece ficțiunea iar emisiunile în care realizatorii nu își pun amprenta decat în privința menținerii formatului sunt din ce în ce mai gustate.”

Citește mai multe despre cele doua emisiuni și parerile specialiștilor numai în

Tags: