Migrarea Polului Nord determina aeroporturile sa-si refaca sistemele de balizare

Apropo.ro / 07.01.2011, 13:31
Raportarea deplasarii cu 40 de km a Polului Nord magnetic al planetei de catre National Geographic a determinat unele aeroporturi sa isi recalibreze sistemele de ghidare la sol a directiilor de intrare a avioanelor.

Se pare ca
anomaliile activitatii solare
din ultimii ani au declansat
nucleul magnetic al Pamantului sa isi accelereze deplasarea Polului
Nord magnetic cu aproximativ 40 de kilometri pe an.

Polul Nord magnetic nu este un punct fix, el efectuand zilnic
bucle lungi de 80 de kilometri, locatia acestuia fiind o medie a
acelor bucle.

Conform masuratorilor din in ultimii 150 de ani, Polul Nord
magnetic s-a deplasat cu aproximativ 1100 de kilometri.

Deplasarea Polului Nord

Asa arata deplasarea Polului Nord
magnetic, inregistrat din 1831 pana in prezent

Studiile arata ca in trecut, in urma cu 780.000 de ani, polii
magnetici ai pamantului si-au inversat pozitia iar cercetatorii
cred ca acum pamantul incepe
un nou ciclu de inversare
.

Momentan, Polul Nord magnetic
se deplaseaza vertiginos spre Siberia
, el fiind initial
inregistrat aproape de insula Ellesmere, din Canada.

Revenind la aeroporturi: toate hartile de zbor si toate
aeroporturile sunt trasate dupa un anume set de coordonate fixe,
masurate la un moment anume, actualizandu-se periodic cu diversi
factori de deviere cum e cazul deplasarii Polului Nord
magnetic.

Cu cat un aeroport este mai aproape de un pol
magnetic(indiferent ca este Nord sau Sud), aceasta deviere este
considerabil mai mare iar pistele de aterizare sunt si ele notate
pe anumite gradatii.

Avioanele cand aterizeaza trebuie sa se alineze intai pe o
anumita directie, folosind atat instrumentele de masurare de la
bord cat si indicatoarele aeroportului pentru a putea ateriza si pe
„nevazute” in cazul unor conditii meteo nefavorabile.

Alinierea pentru aterizare

Asa trebuie sa vada un avion cand se
aliniaza cu pista de aterizare

Pentru a nu induce pilotii in eroare, aeroportul din Tampa, SUA,
a inceput sa remarcheze pistele (numele lor indica pozitionarea in
grade fata de axa Nord-Sud – pista 18R/36L a devenit 19R/1L, adica
o deviatie de 10 grade).

Cu siguranta, si
alte aeroporturi
vor incepe aceste modificari, pentru a preveni
posibilitatea unor accidente
catastrofale
in cazul in care avioanele
nu se alinieaza corect pentru aterizare
.