O carte a ajuns sa coste 23 de milioane de dolari, din cauza unei coincidente nefaste

Apropo.ro / 26.04.2011, 10:56
O carte a ajuns sa coste 23 de milioane de dolari, din cauza unei coincidente nefaste
O carte oarecare a ajuns sa coste 23 de milioane de dolari, pe Amazon, din cauza unor algoritmi de modificare a pretului in functie de cel al concurentei.

In general, afaceristii pe Amazon o duc bine, insa din cand in
cand strategiile lor de marketing dau gres, cum este cazul de
fata.

Cartea „The Making of a Fly”, publicata de Peter
Lawrence in 1992
, este considerata o carte buna pentru
biologii aflati in curs de aprofundare a cunostintelor, insa nu
indeajuns de buna incat sa coste 23.698.655,93 de dolari, conform
pretului de pe Amazon, pretul ei fiind in general de 35 de
dolari.

Cum s-a intamplat asta?

Aparent, vanzatorii au ajuns la punctul in care nu mai au timp
sa verifice preturile concurentei si sa le modifice pentru a-si
pastra pozitia pe piata si si-au creat algoritmi care sa faca asta
pentru ei.

Acest algoritm este foarte eficient, vanzatorul luand ca reper
concurenta si modificandu-si pretul la un raport fix, in functie de
variatiile concurentei insa pentru
magazinele online de pe Amazon
, Bordeebook si Profnath,
algoritmii au dat gres.

Cel care a descoperit anomalia, Michael Eisen, a declarat ca in
ziua in care a descoperit preturile de milioane de dolari la cei
doi concurenti, Bordeebook avea cu 1,270589 mai
mare pretul fata de Profnath. Din pacate, fara sa stie ca este luat
ca etalon de Bordeebook, Profnath avea un algoritm de modificare a
pretului cu 0,9983 fata de concurentul sau.

Ceea ce s-a intamplat a fost foarte simplu si hilar: In timp ce
algoritmul lui Profnath incerca sa se apropie cu 0,9983 de pretul
lui Bordeebook, concurentul sau incerca sa ia distanta cu 1,270589
fata de Profnath. Astfel, cei doi algoritmi s-au impins unul pe
altul la preturi gigant, fara ca proprietarii magazinelor online sa
stie, ajungandu-se la sume hilare de 23.698.655,93
$
si 18.651.718,08 $.

Acest eveniment ar trebui sa puna pe ganduri pe
vanzatorii de pe Amazon
, deoarece daca in situatia de fata cei
doi concurenti si-ar fi impus algoritmi de modificare a pretului cu
valori subunitare, preturile ar fi tins spre zero la amundoi,
ajungand sa sufere pierderi considerabile.