Pacienții emotivi pot înțelege greșit diagnosticul medicului

Apropo.ro / 18.08.2006, 15:06
Pacienții emotivi pot înțelege greșit diagnosticul medicului
Unii pacienții sunt prea emotivi pentru a asimila toate informațiile pe care le ofera medicul în legatura cu diagnosticul, este concluzia unui studiu realizat de o echipa de cercetatori de la Universitatea din Marburg, Germania, și publicat în Publish Library of Science

Unii pacienții sunt prea emotivi pentru a asimila toate informațiile pe care le ofera medicul în legatura cu diagnosticul, este concluzia unui studiu realizat de o echipa de cercetatori de la Universitatea din Marburg, Germania, și publicat în Publish Library of Science Medicine.

Psihologii care au realizat acest studiu au testat modul în care oamenii percep consultațiile medicale.

Persoanele care erau prea îngrijorate în legatura cu starea lor de sanatate nu erau foarte dispuse sa creada diagnosticul medicului, chiar daca acesta le spunea ca starea lor proasta nu se datoreaza unor boli.

Studiul sugereaza faptul ca medicii trebuie sa se asigure ca pacienții au înțeles corect diagnosticul. Altfel, pacientul poate experimenta neliniști care ar putea chiar sa creasca în intensitate dupa vizita la medic.

Majoritatea pacienților cu simptome minore, precum dureri de stomac sau de cap, sunt fericiți daca doctorii îi asigura ca nu au motive pentru a se îngrijora. Dar unii și-au facut un obicei din a se îngrijora și continua sa-și viziteze medicul, așteptând mereu sa li se dea un diagnostic diferit.

Pacienții care au participat la acest studiu fac parte dintre persoanele care au vizitat medicul, în medie, de 32 de ori pe an, contribuind semnificativ la cheltuielile medicale și aglomerând programul medicilor.

Psihologii germani au banuit faptul ca acești pacienți fac vizite repetate la medic pentru ca nu înțeleg explicațiile acestora.

Subiecții au fost rugați sa asculte trei texte înregistrate pe caseta. Aceleași texte au fost ascultate de persoane sanatoase și de persoane care sufera de depresie.

Prima înregistrare era a unui medic care explica rezultatele testelor unui pacient cu dureri abdominale, a doua implica o conversație între doua persoane, una reproșându-i celeilalte ca nu a fost invitata la un gratar, și a treia implica o discuție neutra despre avarierea unei mașini.

Fiecare conversație înregistrata implica o serie de raspunsuri posibile, doua negative, de exemplu „În mod sigur nu aveți febra tifoida”, și doua ambigue, precum „Sunt puține șanse sa aveți cancer”.

Pacienții au fost rugați sa povesteasca din memorie explicațiile oferite pentru fiecare scenariu. În cazul scenariului medical, chiar și daca se explica clar ca pacientul nu are probleme medicale, pacienții mai „emotivi” aveau tendința sa distorsioneze raspunsurile și sa nu ia de bun ceea ce le spunea medicul.

Profesorul Winifred Rief, coordonatorul acestui studiu, este de parere ca astfel de persoane pot avea mari probleme în înțelegerea diagnosticului pus de doctori.

Rief le sugereaza medicilor sa îi roage pe pacienți sa faca un rezumat a ceea ce li s-a spus și sa verifice de doua ori daca aceștia înțeleg diagnosticul.

„Va fi în beneficiul pacientului și se vor evita aglomerațiile în sistemul de sanatate”, este de parere Rief.