Dupa miezul noptii, cand bogatii celebri de pe Riviera Franceza isi savureaza sampania in saloanele de bal, de afara mai razbate un fosnet: al marii, sub apasarea iahturilor de sute de metri care isi arunca ancorele. Pentru ca, dincolo de a conduce un Ferrari sau de a fi proprietarul unui castel in Scotia, nu te numesti magnat daca nu ai o ambarcatiune de lux acostata intr-un port insorit la Mediterana.In Romania exista 5.000 de ambarcatiuni, in care intra si iahturi si barci, spre deosebire de Franta, de exemplu, unde peste 500.000 de ambarcatiuni populeaza docurile.
Totusi, la cea mai recenta expozitie de profil din Bucuresti, daca nu ar fi existat panorama Palatului Regal care sa iti aduca aminte de locatie, cu usurinta te-ai fi putut inchipui pe litoral, printre fete bronzate si marinari. Mai mult, Bogdan Craiciu, general manager al Set Events, compania oraganizatoare, a tinut mortis sa inlature prejudecata ca iahturile sunt dedicate exclusiv oamenilor foarte bogati.
„Fiind un mare pasionat de iahting, detin o barca si foarte multi prieteni m-au intrebat de unde am avut 200.000 de euro sa mi-o cumpar. Oamenii trebuie sa inteleaga ca preturile barcilor nu sunt deloc prohibitive. De altfel, in expozitie sunt prezente si ambarcatiuni de 5.000-7.000 de euro”, a spus Craiciu.
Cea mai scumpa ambarcatiune vanduta a fost un iaht Nimbus 320, de 250.000 de euro, care a fost cumparat de un roman. Iahtul este un apartament pe apa, cu doua dormitoare, bucatarie complet utilata si baie. De altfel, o mare parte dintre cei 7.500 de vizitatori ai expozitiei au venit ca sa cumpere ceva. „Unul din trei vizitatori a plecat acasa cu ceva, fie ca a fost vorba de un mic accesoriu, fie ca si-au luat propria barca”, spune Craiciu.
Potrivit lui Craciu, majoritatea ambarcatiunilor din Romania sunt de mici dimensiuni. „Pana acum singurul port care ofera conditii pentru iahturi mari este cel din Complexul Europa de la Eforie, care are doar 60 de locuri”, explica el. Armatorii straini vor sa vina in ape romanesti, dar infrastructura nu le permite. „Sunt proprietari de ambarcatiuni care ar dori sa viziteze Delta Dunarii pe apa, dar ocolesc Romania pentru ca nu exista o infrastructura care sa le permita acostarea”, a conchis Craiciu.