Piața de 3 stele de la noi,în vizorul britanicilor de la InterContinental

Apropo.ro / 27.02.2006, 13:54
Piața de 3 stele de la noi,în vizorul britanicilor de la InterContinental
Directorul hotelului Crowne Plaza din București se afla în România de aproape cinci ani, perioada în care piața hoteliera a suferit o serie de schimbari. Noi companii internaționale și-au adus marcile în Capitala, altele au continuat sa se extinda. Atunci când vorbește

Directorul hotelului Crowne Plaza din București se afla în România de aproape cinci ani, perioada în care piața hoteliera a suferit o serie de schimbari. Noi companii internaționale și-au adus marcile în Capitala, altele au continuat sa se extinda. Atunci când vorbește de viitor, Franz Rattenstetter se declara un optimist care așteapta tot mai mulți oameni de afaceri în hotelul pe care îl conduce.

Business Turism: Sunteți în București de mai mult de patru ani. Ce parere aveți acum despre piața hoteliera autohtona?

Franz Rattenstetter: Din fericire, piața hoteliera nu este chiar explosiva, dar este în creștere, iar numarul celor care vin la București și în general în România este tot mai mare. Am observat un avans important în ultimii trei ani în acest sector. De exemplu, la Crowne Plaza, am înregistrat o majorare de 15% a veniturilor anuale în ultimii trei ani.

B.T: Credeți ca aceasta dezvoltare este concentrata în București sau o putem remarca și în alte orașe?

F.R: Cred ca este vizibila mai ales în București, dar și alte orașe mari din România. Timișoara și Brașov au rezultate foarte bune, la fel și Constanța, dar aceasta este mai ales o destinație turistica. Parerea mea este ca numarul vizitatorilor a crescut peste tot, dar mai ales în Capitala. Oricum, majoritatea celor care vin în România ajung prima data în București și de aici calatoresc în alte orașe. în ultimii ani, au fost creșteri și în zona de business travel și în cea de turism. Dar sectorul turistic a fost afectat anul trecut de inundații, iar acest lucru l-am simțit și noi prin reducerea ușoara a numarului de grupuri de turiști care au venit la Crowne Plaza.

B.T: Putem vorbi de o modificare a tipului de clienți din hoteluri în ultimii ani?

F.R: Când este vorba de clienți, este întotdeauna un amestec, pentru ca investitorii care vin aici sunt însoțiți de o întreaga echipa de suport. Așa ca, vine președintele companiei, dar nu singur. El aduce și echipa de dezvoltare care evalueaza piața, climatul economic și oportunitațile. Așa ca nu aș spune ca tipologia clientelei s-a modificat radical, dar vin tot mai mulți investitori și delegații de afaceri din diferite țari.

B.T: Care ar fi problemele majore cu care se confrunta un turist strain atunci când viziteaza România?

F.R: Exista înca o mare problema în domeniul infrastructurii. Este foarte greu de ajuns în anumite zone, dureaza foarte mult sa calatorești de la o destinație la alta. Serviciile turistice ar trebui de asemenea îmbunatațite. în București exista angajați foarte buni și profesioniști, dar în afara Capitalei cred ca este înca nevoie de crearea unei culturi în domeniul serviciilor.

B.T: Poate fi Bucureștiul o destinație turistica?

F.R: Bucureștiul are foarte multe de oferit, este un oraș cu multa cultura, evenimente, concerte. Poate ca nu putem concura cu Budapesta, Praga sau Viena, dar ar putea fi o destinație foarte interesanta pentru weekend, daca am oferi prețuri atractive și transport aerian low-cost. Problema este ca nu primim destul ajutor din partea companiilor aeriene și sa zbori la București este înca destul de scump. Cursele sunt tot timpul ocupate. în ceea ce privește operatorii low-cost, ei au început sa vina în România, dar oferta lor nu este orientata spre weekend. Cred ca acest lucru înca lipsește aici. Așa ca, în afara de strainii care vin aici pentru a juca la cazinouri sau pentru vizite la prieteni, nu prea exista interes pentru a vizita Bucureștiul într-un weekend. Aceasta destinație nu este promovata suficient în strainatate.

B.T: România se pregatește de momentul aderarii la UE. Cum credeți ca va evolua piața hoteliera în viitorul apropiat, ținând cont de acest eveniment?

F.R: Cred ca numarul oamenilor de afaceri care vin în hotelurile de aici va crește în urmatorii ani, cu 5-10% pe an. Noi companii hoteliere intra pe piața și capacitate de cazare care se va adauga va fi rapid absorbita. Este înca nevoie de mai multe hoteluri și sunt investitori pregatiți sa intre pe aceasta piața. Bucureștiul poate înca sa absoarba câteva unitați de cazare mari, de cinci stele, dar și de 3-4 stele.

B.T: Sa revenim la hotelul pe care îl conduceți.

F.R: Hotelul a avut o evoluție foarte buna și la venituri și la gradul de ocupare. Anul trecut, am înregistrat o creștere de 15% a încasarilor, cel mai activ segment fiind cel de conferințe și banchete, unde am avut o majorare de circa 25%. Este o activitate foarte importanta pentru noi. Cifra de afaceri din 2005 a ajuns la zece milioane de euro, iar pentru acest an ne așteptam la un avans de 5-7%. în ceea ce privește gradul de ocupare, anul trecut am avut o medie de 70% și cred ca vom atinge același nivel și în 2006. Crowne Plaza are o cota de piața de circa 12% pe segmentul de cinci stele și suntem mulțumiți de aceasta situație.

B.T: De ce exista un singur hotel Crowne Plaza în România? Care sunt ultimele planuri ale grupului InterContinental pe aceasta piața?

FR: Grupul InterContinental Hotels are în portofoliu marcile Intercontinental Hotels&Resorts, Crowne Plaza Hotels&Resorts, Holiday Inn Hotel&Resorts, Holiday Inn Express și Staybridge Suites. Staybridge Suites este o rețea dezvoltata mai ales în SUA, dar care va fi extinsa acum și în Europa. în prezent, analizam posibilitatea de a avea un hotel Holiday Inn in București, poate și în alte orașe, dar și hoteluri Express by Holiday Inn, care este un lanț de doua stele. Este mai dificil în cazul marcii Crowne Plaza pentru ca, în eventualitatea unui al doilea hotel, ar putea aparea conflicte de interese. Așa ca deocamdata nu avem în vedere deschiderea unui al doilea Crowne Plaza. Revenind la Holiday Inn, grupul InterContinental a avut un contract de franciza pentru un hotel al acestei marci la Sinaia, în urma cu câțiva ani. înca nu știm daca viitorul Holiday Inn va fi o franciza, ca în cazul hotelului Intercontinental din București, sau un contract de management, ca în situația Crowne Plaza. Suntem înca în faza de negociere. Dar speram sa finalizam discuțiile în acest an și sa avem din nou un hotel al acestei marci în România. Mai ales ca alte branduri internaționale se pregatesc sa intre pe piața și este bine sa fii la locul potrivit, în momentul potrivit.

B.T: în ultima perioada, se vorbeste tot mai mult de servicii low-cost, atât în domeniul aerian, cât și în cel hotelier. Ați simțit nevoia sa schimbați strategia pentru a va adapta la aceste tendințe?

F.R: Cred ca exista cerințe diferite și destul loc pentru toata lumea și pentru toate tipurile de servicii. Președinții de companii, directorii executivi se cazeaza de obicei în hoteluri de cinci stele. Avem apoi oamenii de la Vânzari, inginerii, care vin pentru perioade mai lungi de timp și trebuie sa se încadreze în buget. Fiecare nivel are o piața, iar pe zona de trei stele este, din acest punct de vedere, un potențial foarte mare. Aceste companii low-cost chiar ajuta piața de travel pentru ca aduc o creștere a cererii pentru anumite destinații. Daca trebuie sa calatorești pe cont propriu și platești 500 de euro pentru un weekend în București, s-ar putea sa te gândești ca o excursie în Maiorca, Istanbul sau Atena te-ar costa jumatate din acest preț.

B.T: Credeți ca Bucureștiul este un oraș scump pentru un turist strain?

F.R: Cred ca prețurile au crescut în ultimii ani. Sa nu uitam ca am avut o rata a inflației de 8-9%, iar hotelurile trebuie sa țina pasul cu creșterile din sectorul de aprovizionare. Când trebuie sa platești dintr-o data cu 10% mai mult pe fructe, legume și alte produse de care ai nevoie zilnic în restaurant, ești nevoit sa majorezi prețurile un pic. Acolo unde exista capacitați mari de locuri de cazare, ca în Varșovia și Budapesta, tarifele sunt stabilite de cerere și oferta, așa ca ele sunt mai mici. Bucureștiul nu este o destinație ieftina, dar pe de alta parte este bine pentru hotelieri ca pot avea tarife mai mari. Atunci când vor fi deschise noi hoteluri și vor fi introduse pe piața 300-400 de camere, noua capacitate va afecta și prețurile. în orice oraș avem perioade cu cerere foarte mare și perioade cu cerere mica, iar hotelurile încearca sa obțina venituri chiar și în condiții de tarife mici.

B.T: Crowne Plaza este singurul hotel de cinci stele din București care nu este situat în centrul orașului. Aveți o alta strategie de marketing în acest caz? Exista diferențe majore între acest hotel și concurenții lui direcți?

F.R: Strainii care ajung pentru prima data în București se cazeaza de obicei la hoteluri din centru, acolo unde ai la îndemâna și restaurante și cafenele și parcuri și muzee. Dar când știi deja orașul destul de bine, începi sa te orientezi și în funcție de locul unde faci afaceri. Tot mai multe companii se muta spre nordul Capitalei, ceea ce ne ajuta sa ne menținem gradul de ocupare. Dar, cu siguranța, daca vin într-o excursie, în weekend, oamenii prefera sa se cazeze la un hotel mai apropiat de centru. Clienții noștri vin din toata Europa, din SUA, Asia, tot mai mulți din Europa de Est. Mai ales ca în București sunt organizate din ce în ce mai multe conferințe regionale și tot mai multe firme își deschid reprezentanțe în România.

B.T: Totuși Bucureștiul are o problema când vine vorba de organizarea unor evenimente mari.

F.R: Da. De fapt, singura locație de mari dimensiuni este Palatul Parlamentului, care nu a fost construit pentru acesta destinație. Bucureștiul ar trebui sa aiba în vedere construirea unui centru de conferințe pentru 2-3.000 de persoane. Hotelurile nu pot gazdui mai mult de 300-400 de persoane, iar daca vrei sa organizezi aici un eveniment major, e o provocare.

B.T: Ce va place cel mai mult la hotelul pe care îl conduceți și ce ați schimba, daca ați putea?

F.R: îmi place locația foarte mult, faptul ca suntem înconjurați de verdeața. Avem un staff profesionist, oamenii sunt foarte prietenoși, suntem recunoscuți pentru mâncarea pe care o oferim, unul dintre cei mai buni bucatari din România lucrând pentru noi. Pe de alta parte, uneori, nu sunt prea mulțumit de rezultatele din weekend. Nu reușim sa atragem câți turiști am dori pentru ca nu suntem în centru. Dar avem rezultate foarte bune pe segmentul de conferințe, banchete și nunți.

B.T: Cum arata viața unui expat în București, în 2006?

F.R: Trebuie sa recunosc ca nu știam nimic despre România înainte de a veni aici, adica acum cinci ani. Am petrecut șapte ani în Orientul Mijlociu. Când am ajuns aici, am avut parte de o surpriza. Oamenii sunt foarte calzi, deschiși fața de straini și ma simt în siguranța. Este foarte ușor sa îți faci prieteni aici, mai ales ca sunt prezente toate naționalitațile. Imaginea României în exterior nu era prea buna când am venit eu aici, dar încet a început sa se schimbe în bine. Poți sa faci multe lucruri în București pentru ca este un oraș cu o viața sociala foarte activa. Sau poți sa faci excursii în alte zone, la munte, în nord sau la mare. Te plimbi, își faci prieteni, încerci sa profiți cât mai mult de timpul petrecut aici.

Citeste mai mult in revista Business Turism