RAMANENJANA, spectacolul despre „epidemia de dans” din Madagascar, premieră națională pe 14 aprilie

De: Nicoleta Lepădatu / 24.03.2022, 12:28
RAMANENJANA, spectacolul despre „epidemia de dans” din Madagascar, premieră națională pe 14 aprilie

RAMANENJANA, o docu-ficțiune performativă bazată pe evenimentele care au ajuns să definească „epidemia de dans” din 1863 din Madagascar, contribuind la răsturnarea regimului politic ce favoriza colonialismul, va avea premiera națională pe 14 aprilie, de la 19:30, la Centrul Național al Dansului din București (CNDB), conform unui comunicat remis Apropo. Ea va fi urmată de o nouă reprezentație pe 15 aprilie, la aceeași oră. Evenimentul este precedat de premiera internațională din 9 aprilie, de la radialsystem, în Berlin, unul dintre cele mai titrate spații de artă contemporană din Europa.

Spectacolul docu-ficțiune este realizat de coregrafa Simona Deaconescu în colaborare cu coregrafa și activista culturală malgașă Gaby Saranouffi, având în distribuție performerii Haja Saranouffi, Simona Dabija și Maria Luiza Dimulescu.

RAMANENJANA abordează una dintre cele mai mari „epidemii de dans” din lume, care a avut loc în 1863 în Madagascar, când colonialismul european își făcea simțită prezența pe insulă, iar Radama al II-lea, fiul reginei Ranavalona I care a domnit 33 de ani, o succeda la tron și anula majoritatea reglementărilor stricte ale mamei sale împotriva ocupației străine și a creștinismului.

Evenimentul, descris ca un fenomen în care mii de oameni au dansat ca într-o transă din februarie până în mai, s-a încheiat brusc a doua zi după asasinarea de către nobili a regelui Radama al II-lea. Sufocat în somn, moartea acestuia a fost prezentată poporului ca o sinucidere, iar soția sa, care a preluat tronul, a încheiat o înțelegere cu nobilii și miniștrii malgași pentru a conduce țara prin colaborare cu guvernul.

Subiect tabu în Madagascar chiar și în zilele noastre, RAMANENJANA este considerat în studiile științifice o ceremonie sau o isterie de masă, gest politic sau act de rebeliune prin dans împotriva colonialismului francez.

Spectacolul RAMANENJANA, în care se vorbesc trei limbi și se comentează mărturii contradictorii despre dans, boală și revoluție, alătură și dezbate critic mai multe versiuni ale aceluiași eveniment istoric, chestionând rolul dansului în societate. Lucrând într-o colaborare strânsă cu etnomuzicologul și muzicianul Olombelo Ricky, pe texte ficționalizate inspirate din scrierile lui Andrew Davidson, William Ellis, Marc Finaz, Andrianjanfy, G. H. Stagg, Pierre de Vaissière, cele două coregrafe și echipa celor trei performeri explorează cu umor ritmul în cuvinte, gesturi, mișcări și sunete, în costume de Cristina Milea.

Spectacolul RAMANENJANA are o atmosferă futuristică, prin costumele concepute de scenografa română Cristina Milea, create prin tehnica de upcycling, în timp ce limbajul coregrafic, bazat pe o combinație între gesturi politice și dans african, pune sub semnul întrebării receptarea fenomenului Ramanenjana de către cultura vestică, de la un ritual de vindecare la un dans în masă care s-a răspândit ca o epidemie.

Îmbinând elemente performative și multimedia, realitate și ficțiune, documente de arhivă și mărturii contemporane, spectacolul se întâmplă într-un cadru relaxat, deschis dezbaterii și discuției.

Mai multe detalii despre proiect pot fi găsite aici.

CITEȘTE ȘI: „Os de pește/ Fishbone”, o producție Bulgaria – România, de mâine în cinematografe

 

Tags: