Romanii vor sa plateasca putin si sa primeasca mult (Interviu)

Redacția / 18.08.2011, 09:00
Pentru a afla mai multe despre "behaviorismul" romanilor in materie de vacante, am stat de vorba cu directorii celor mai importante agentii de turism din Romania, afland lucruri interesante.

Studiul „Vacante 2011 – Comportamente si obiceiuri” realizat de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES arata ca o treime dintre respondenti (31%) au declarat ca vor pleca in aceasta vara in vacanta, iar 66% au spus ca nu vor face acest lucru.

Romanii sunt campioni la stat acasa in vacante, tot noi suntem natiunea cu cel mai mare procentaj al persoanelor care nu vor pleca in vacanta in acest an si ne situam pe ultimele locuri in clasamentul europenilor care au plecat intr-o vacanta mai mare de patru zile, in 2010, cu doar 15 procente. Cu alte cuvinte, ocupam pozitia 23 din cele 27 de state ale UE. De cealalta parte, turistii din Europa nu se inghesuie sa exploreze Gradina Carpatica. Mai mult, unele tari din marea familie europeana, in care cu onor ne regasim, recomanda turistilor straini sa evite Romania. Mai putin de unul din 200 de europeni (0,5%) prefera Romania pentru vacanta din acest an, dupa cum reiese dintr-un raport publicat de Comisia Europeana.

Destinatiile de vacanta alese de romani

Este de semnalat si lipsa pozitionarii Romaniei pe harta turistica a Europei. Daca nu cu mult timp in urma ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea, ne anunta cu optimism ca „turismul romanesc a reusit sa iasa din criza”, realitatea bate statisticile. La ce folos ca avem o tara cu potential turistic deosebit, daca nu stim inca sa-l punem in valoare? In timp ce starea deplorabila a drumurilor, cainii vagabonzi, soferii imprevizibili, obstacolele nemarcate, lipsa panourilor rutiere de semnalizare si indicare a localitatilor, numarul mare al hotilor de buzunare, politistii falsi si alte astfel de neajunsuri indeparteaza turistii, Ministerul Afacerilor Externe din Londra atentioneaza ca in Romania exista risc terorist latent! Desi pare ca Romania sta pe un butoi cu pulbere gata sa explodeze, nu putem sa nu observam exacerbarea unor reactii denigratoare fata de tara noastra.

Romania nu este atractiva pentru turisti

Ce putem spune, totusi, despre romani… in calitate de turisti? Exista o „clasa” a acestora? In ciuda faptului ca multi dintre noi aleg, de obicei, concediile scurte si destinatiile europene, nu ne sunt straine, de exemplu, vacantele de tip „tailor made” (adaptate), desenate pe masura dorintelor si bugetului clientului, „un termen cu parfum de croitorie londoneza”, asa cum il descrie Sorin Stoica, directorul agentiei de turism Eturia Travel. Pentru a afla mai multe despre „behaviorismul” romanilor in materie de vacante, am stat de vorba cu directorii unor agentii de turism din Romania. Iata ce am aflat:

Apropo.ro: Care este suma medie alocata de clientii dumneavoastra pentru un sejur de o saptamana?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Circa 500 EUR / persoana.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Pretul mediu platit de o persoana pe un pachet de servicii turistice (sejur sau circuit) a fost, in 2010, 750 de euro.

Alin Burcea (Paralela 45): Suma medie cheltuita de un turist roman este 500 de euro.

Apropo.ro: Cati clienti a avut agentia dumneavoastra de turism anul trecut si ce venituri anuale a realizat?

Ion Antonescu (Marshal Turism): In anul 2010, a fost inregistrat un numar de 33.500 de turisti care au apelat la serviciile agentiei noastre, atingand o cifra de afaceri de circa 16 milioane de euro.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Anul trecut au plecat cu Eturia Travel in vacanta aproximativ 3.400 de persoane, generand astfel vanzari de 2,5 milioane euro. Vanzarile companei noastre au crescut in fiecare an cu 30-35%, indiferent de situatia economiei mondiale. Ne asteptam ca acest trend sa se pastreze si anul acesta.

Alin Burcea (Paralela 45): Nu avem o estimare a numarului de turisti, dar sunt sub 100.000.

Apropo.ro: Ce schimbari au intervenit in comportamentul turistului roman odata cu aparitia crizei (sume alocate pentru vacante, destinatii, tipuri de servicii, asteptari)?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Initial, turistul roman a redus bugetul de calatorii, orientandu-se catre destinatii mai apropiate, catre un standard mai redus al hotelurilor, catre transport pe cont propriu. Dar, in acest moment, preferintele turistilor s-au schimbat, revenind in top o destinatie precum Antalya, la hoteluri superioare de 5*, ultra all inclusive. Foarte solicitate sunt croazierele, care ofera posibilitatea vizitarii mai multor destinatii, in timp relativ scurt, beneficiind de confort deosebit al vaselor de croaziera. Se afla in top Disneyland Paris – ca destinatie pentru familiile cu copii. Pentru cei tineri, city break-urile in marile orase europene reprezinta cea mai buna optiune.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Odata cu criza am remarcat o crestere a atentiei pe care turistul roman o acorda achizitiei in sine. Turistii au devenit mai atenti in planificarea vacantelor si la serviciile incluse versus pret. Si, spre bucuria mea, aceasta grija a fost in interesul agentiei pe care o conduc. Vorbim, totusi, de doua categorii de clienti. Exista turisti pasionati, dar cu bugete mici, care sunt interesati de orice discount, fie el de oferta speciala ori de early booking, precum si turisti de lux pentru care calitatea serviciilor si modul in care este construita vacanta primeaza in fata tarifului final. Profilul acestei ultime categorii, clientul de lux, s-a mentinut in linii mari neschimbat, acestia fiind la fel de exigenti ca in trecut.

Referitor la tipul de servicii pentru care opteaza turistii nostri in 2011, am remarcat o crestere imbucuratoare a interesului pentru circuite. Comparand 2011 cu 2010, cand 70% dintre solicitari erau pentru vacante de relaxare la plaja, anul acesta mai mult de 60% dintre solicitari sunt pentru circuite si pachete de vacanta mai complexe. Astfel, preconizam nu doar ca acest an va fi mai bun fata de cel anterior, dar credem si in redescoperirea placerii de a calatori a romanilor.

Alin Burcea (Paralela 45): Turistii romani au invatat sa rezerve vacantele din timp, prin early booking, cu reduceri de pana la 40%, au invatat sa isi caute vacante. Ei deja calatoresc 12 luni pe an in vacante, nu doar in cele 3 luni de vara.

Apropo.ro: Care sunt destinatiile preferate ale romanilor?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Pe langa cele mentionate anterior, pentru aceasta vara se cer destinatiile unde opereaza curse charter: Rhodos, Creta, Palma de Mallorca, Barcelona sau destinatiile precum Cipru, Bulgaria, Grecia continentala. Una dintre destinatiile preferate este Israel. Marshal Turism are experienta indelungata in a organiza pelerinaje in Tara Sfanta, lucru demonstrat de numarul mare de turisti.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Anul trecut am trimis turisti in peste 120 de tari. Anul acesta sunt sigur ca numarul tarilor vizitate va creste, deoarece ne-am largit portofoliul de destinatii. Totusi, avand in vedere ca Eturia are parteneriate pe zone precum Indochina (Thailanda, Cambodgia, Vietnam, Laos) sau tarile Americii Latine (Peru, Ecuador, Mexic) si am ajuns sa fim cunoscuti astfel pe piata turistica, cei mai multi clienti ai nostri au calatorit spre aceste destinatii, precum si in SUA, Indonezia, Maldive, China.

Alin Burcea (Paralela 45): Destinatiile preferate sunt Bulgaria, Turcia, Grecia, Spania, Croatia, Franta.

Romanii pleaca rar in vacante exotice

Apropo.ro: Care sunt principalele diferente intre turistul roman si cel vest-european?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Turistul roman este foarte informat, a invatat sa-si faca rezervari din timp pentru a beneficia de cele mai bune oferte, este deschis la tot ceea ce este nou. Are, insa, un pacat: doreste sa plateasca putin si sa primeasca mult. Or acest lucru nu este intotdeauna posibil, calitatea are pretul ei.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Diferentele sunt generate de specificul cultural, economic si social. Pentru a pune etichete plecand de la valorile culturale balcanice si vest-europene ar trebui sa vorbesc despre trasaturile dominante ale natiei noastre. Si nu-mi place sa nasc polemici inutile. Voi vorbi, insa, despre unul dintre principalii factori determinanti: banul. Chiar daca si romanul si vest-europeanul fac parte dintr-o societate de consum, bugetul alocat de vest-europeni vacantelor este mult mai consistent. Intre noi si ei difera totodata conduita… fata de bani, fata de agentia de turism. Turistul vest-european este, de asemenea, mai flexibil si are incredere sporita in cel care-i ofera serviciile turistice. Mai difera motivatia. Mai avem putin pana sa ne intre si noua in ADN necesitatea de relaxare, de rupere de cotidian. Motivatia lipsei de bani pentru petrecerea concediului acasa poate fi o scuza, doar pentru o parte a romanilor. In fapt, majoritatea romanilor nu sunt foarte activi, confundand relaxarea cu sedentarismul… o bere pe un sezlong. Acest comportament nu este un rau in sine, mai ales in vacanta, insa, in opinia mea ar trebui sa alterneze cu episoade de iesire din amorteala. Ar fi bine ca romanul sa ajunga sa se cunoasca. Sa stie ce destinatie i s-ar potrivi, ce gen de vacanta, ce sa faca odata ajuns acolo. Insa acest nivel de cunoastere tine de experienta. Vest-europeanul o are din plin. O s-o dobandim si noi… in timp. De asemenea, apar diferente ca urmare a gradului de informare. Individul vest-europen beneficiaza de informatia acumulata prin experienta la nivel de grup, de societate. La noi informarea este punctuala, „pe caz”, lapidara, iar in acest context alegerea potrivita depinde in prea mare masura de noroc.

Alin Burcea (Paralela 45): Este greu de spus care sunt diferentele intre turistii romani si cei vest-europeni.

Apropo.ro: Cum se reflecta scaderea puterii de cumparare a romanilor asupra afacerii dumneavoastra?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Scaderea puterii de cumparare se reflecta in scaderea, uneori chiar in anularea, bugetului de calatorii. Implicit, acest lucru duce la scaderea cifrei de afaceri a companiei noastre. Iar venituri mai mici presupun si cheltuieli mai mici (reducerea personalului, minimizarea bugetului de promovare).

Sorin Stoica (Eturia Travel): Dupa cum spuneam si inainte, romanii sunt acum mai atenti la ceea ce cumpara. Ceea ce a insemnat pentru noi o munca suplimentara pentru a demonstra ca oferim servicii de calitate. Ca tariful afisat este un pret corect.

Alin Burcea (Paralela 45): Scaderea puterii de cumparare se reflecta prin ponderea extrem de mica a romanilor care pleaca in strainatate – 5%, fata de 72% in Germania, de exemplu.

Apropo.ro: Care sunt principalele probleme cu care se confrunta o agentie de turism romaneasca in acest moment?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Ofertele hotelurilor din Romania sunt haotice, tarifele sunt foarte mari si nu sunt sustinute de servicii pe masura. In plus, nu exista programe pentru petrecerea timpului liber. Atat in Romania cat si in strainatate, internetul a devenit mijloc de comunicare direct intre furnizorul de servicii si clientul final, in detrimentul agentiei de turism. Desi sunt mai multe neajunsuri in momentul in care se fac rezervari online (plata integrala a sumei cu cardul de credit; imposibilitatea de a modifica sau anula serviciile; imposibilitatea de a beneficia de asistenta, in momentul aparitiei unor evenimente neprevazute…), clientul prefera aceasta metoda. Este vorba si despre jocul neloial al companiilor aeriene si al unitatilor hoteliere; cu scopul de a atrage clientul direct in „ograda” sa – ii ofera acestuia conditii mai bune decat le ofera agentiilor de turism.

Sorin Stoica (Eturia Travel): O sa sar peste problemele financiare inerente afacerilor pe o piata inca in dezvoltare. Stiu cu ce ne confruntam noi… Ne luptam sa demonstram ca turismul, vacanta, inseamna mai mult decat plaja si cocktail cu umbreluta. Ca relaxarea poate fi obtinuta si prin cultura, istorie, arta.

Alin Burcea (Paralela 45): Este extrem de greu de vandut vacante in Romania, intrucat Romania nu are brand pentru romani si nici pentru straini, pentru ca nu este promovata. TVA-ul este mare, prea mare. Nu exista sprijin pentru participare la targuri.

Apropo.ro: Care sunt principalele probleme cu care se confrunta turistii romani in incercarea de a gasi sejurul potrivit la agentiile de turism?

Ion Antonescu (Marshal Turism): In ceea ce ne priveste, serviciile noastre acopera o paleta foarte larga de preferinte, de la vacante romantice, la circuite culturale, de la aventura, la relaxare, de la programe pentru familii cu copii, la cele pentru seniori. Colegii nostri nu sunt simpli lucratori, ei sunt consultanti, iar alaturi de client vor gasi cel mai potrivit sejur, care sa raspunda tuturor nevoilor acestuia.

Sorin Stoica (Eturia Travel): In cautarea celui mai bun tarif, uneori se apeleaza la firme obscure care in cele mai multe cazuri furnizeaza servicii indoielnice. Costurile ascunse sunt de fapt cea mai mare problema. O alta problema este lipsa de experienta in turism. Acum vorbesc de anii de experienta in a calatori, de acel „am fost acolo” nu numai al agentului de turism dar si al turistului. Caci la Teleenciclopedia ne-am uitat cu totii. Dar asta nu este suficient nici pentru a da un sfat profesionist si nici pentru a sti ceea ce ne dorim de la vacanta noastra.

Alin Burcea (Paralela 45): Nu exista probleme specifice ale romanilor, cand isi cauta vacante.

Apropo.ro: Numiti trei masuri imperative pe care ar trebui sa le ia Ministerul Turismului pentru a dezvolta turismul romanesc.

Ion Antonescu (Marshal Turism): 1) Reducerea taxelor si impozitelor; 2) Realizarea infrastructurii; 3) Controlul calitatii serviciilor, avand ca punct de pornire infiintarea unor scoli de calificare profesionala.

Sorin Stoica (Eturia Travel): 1) Dezvoltarea infrastructurii (drumuri, aeroporturi), indiferent ca este vorba despre investitii de stat sau de sustinerea investiilor private;. 2) Renovarea monumentelor istorice si promovarea obiectivelor de patrimoniu cultural si natural; 3) Aplecare vadita, vizibila, coerenta, sustinuta pentru arhitectura urbanistica.

Alin Burcea (Paralela 45): 1) dezvoltarea infrastructurii; 2) plajele sa fie incredintate hotelierilor; 3) programe de dezvoltare tip „Prima piscina”.

Apropo.ro: Numiti trei masuri pe care ar trebui sa le ia un operator de turism (hotelier) din sectorul privat romanesc pentru a atrage turistii romani.

Ion Antonescu (Marshal Turism): 1) Asigurarea unor tarife competitive; 2) Asigurarea calitatii serviciilor; 3) Diversitatea programelor turistice.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Promovare, seriozitate, investitii in confort. Adica renuntarea la „haiducie”, la privitul clientului ca sursa de stors bani. Imi doresc sa reusim sa scapam de metehnele balcanice, macar in afaceri.

Alin Burcea (Paralela 45): Promovarea catre turistii din Romania.

Apropo.ro: Cum apreciati ca a ajutat pana acum turismul romanesc realizarea brand-ului de tara si campaniile de promovare a acestuia?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Pana in acest moment, nu se vad rezultate notabile.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Despre morti numai de bine… Glumesc, partial, deoarece lipsa de coerenta (sau poate lipsa de bani!?) in promovarea acestuia nu poate mentine brandul viu. Astfel, tot efortul se transforma intr-o simpla carte de vizita uitata pe fundul unui sertar. Dar, totusi, vorbim despre un brand nou creat. Mai are nevoie de timp. Resuscitarea este posibila. Dar pentru asta este nevoie de fundamente si strategii originale, mediocritatea nu vinde.

Alin Burcea (Paralela 45): Brand-ul turistic nu a apucat sa isi faca inca efectul; efectele se vor vedea, eventual peste 3-5 ani. Un brand nu se creeaza in cateva luni, ci in zeci sau chiar sute de ani.

Apropo.ro: Daca ar fi sa alegeti o singura zona (statiune) turistica din Romania, care credeti ca este cea care, cu o promovare adecvata, ar deveni „perla” turismului romanesc?

Ion Antonescu (Marshal Turism): Delta Dunarii, desi actiunile turistice din aceasta zona ar trebui sa se desfasoare sub atenta supraveghere pentru a nu distruge ecosistemul.

Sorin Stoica (Eturia Travel): Sighisoara.

Alin Burcea (Paralela 45): Delta Dunarii.

Delta Dunarii, o zona cu potential turistic

Apropo.ro: Ce nota ati da:

1. Serviciilor hoteliere din Romania

Ion Antonescu (Marshal Turism): 7 (este o medie: exista hoteluri exceptionale, dar si unele indoielnice).

Sorin Stoica (Eturia Travel): 6

Alin Burcea (Paralela 45): 7

2. Infrastructurii din Romania

Ion Antonescu (Marshal Turism): 2

Sorin Stoica (Eturia Travel): 4

Alin Burcea (Paralela 45): 3

3. Profesionalismului personalului din sectorul privat (turism)

Ion Antonescu (Marshal Turism): 7

Sorin Stoica (Eturia Travel): 6

Alin Burcea (Paralela 45): 6

4. Activitatii Ministerului Turismului in promovarea si dezvoltarea turismului romanesc

Ion Antonescu (Marshal Turism): 5

Motive: Cand invit un musafir la mine acasa, primul lucru este sa fac curat in baie, bucatarie si sufragerie. In turism, trebuie sa asigur lucrurile de baza: infrastructura spre obiectivele turistice; toalete curate; inlaturarea cainilor vagabonzi; absenta cersetorilor si a hotilor; promovarea obiectivelor prin pliante, brosuri, harti; CURATENIA hotelurilor, restaurantelor, obiectivelor turistice. Cand nu vom mai avea asemenea probleme, presa din Occident nu va mai putea critica. Cand spui GRECIA, turistul are in minte plaja, muzica, distractia. Din pacate, cand spui Romania, turistul intelege toate neajunsurile de mai sus.

Sorin Stoica (Eturia Travel): 🙂

Alin Burcea (Paralela 45): 4

Alin Burcea este proprietarul celei mai mari agentii de turism din Romania cu actionariat local, Paralela 45, si vicepresedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Alin Burcea isi evalueaza agentia la 18-20 de milioane de euro. El detine, de asemenea, hotelul Residence de pe litoral si hotelul bucurestean Stil, de patru stele.

Alin Burcea

Alin Burcea a fost secretar de stat in Ministerul Turismului, din ianuarie 2001 pana la finalul lui 2002.

La varsta de 26 de ani a devenit membru fondator si primul presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). In 1998, a devenit membru al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).

Sorin Stoica, fost proprietar al Dasimpex (retailer GSM), s-a axat pe mai multe afaceri in domenii diferite.

In 1998, Sorin Stoica a lansat start-up-ul in domeniul retail-ului GSM, Dasimpex, iar un an mai tarziu, a pornit un alt business in acelasi domeniu – Lexor.

In paralel, a dezvoltat alte doua start-up-uri: clinica medicala Dasimed si compania de productie publicitara Dasino Advertising. Dasimpex a ajuns in cativa ani intre primele patru retele de retail GSM, iar, in 2006, Sorin Stoica a vandut grupul de companii Dasimpex catre fondul de investitii spaniol GED Capital. Imediat dupa tranzactie, a deschis propria firma de consultanta de business, Oregano.

Sorin Stoica

In anul urmator, antreprenorul a decis sa exploreze oportunitatile oferite de internet si a lansat un nou start-up, Evo TV, prima televiziune online din Romania, in urma unei investitii de 150.000 de euro. Nu s-a limitat la aceasta initiativa, avand si agentia de turism Eturia, specializata pe turism „la comanda”, prima de tip „tailor made” din Romania, dar si agentia imobiliara Inteso Imobiliare.

Considera ca ingredientele unei afaceri de succes sunt echipa manageriala buna, un plan de afaceri solid si angajati dedicati, plus pasiune.

Ion Antonescu, presedintele agentiei Marshal Turism pana in anul 2000, a dezvoltat afacerea gratie experientei de peste 25 de ani in turism. Daniel Antonescu, actualul presedinte al firmei si-a propus sa-si depaseasca dascalul. Marshal Turism functioneaza din anul 1992.

Ion Antonescu

Pasionat de turism, Ion Antonescu a calatorit in peste 80 de tari, ajungand pana in Brunei si Hong-Kong. Cea mai frumoasa amintire este legata de primirea titlului de Cetatean de onoare al insulei Key West, aflata la sud de Miami. Printre personalitatile care au mai primit acest titlu se numara Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii si actorul Silvester Stallone.

Considera Parisul cel mai frumos oras din lume, este pasionat de istorie si iubeste pictura clasica, muzica buna, florile.

Un moment important pentru Ion Antonescu dateaza din 2003, cand s-a intalnit la Vatican cu Papa Ioan Paul al II-lea.

Apropo de vacanta, nu vrei sa iei si un premiu cu tine? Cauta valiza cu surprize pe Apropo.ro si poti castiga 80 de premii instant si premiul cel mare, un kit de gadgeturi de vacanta!

Click aici pentru detalii!

Ai citit, astazi, un interviu exclusiv despre obiceiurile romanilor in materie de turism, dar te-ai convins in legatura cu locurile pe care ar trebui sa le ocolesti in (orice) concediu?