Roy Andersson, câștigătorul Leului de Aur la Veneția 2014, în deschiderea BIEFF

De: Dragos Tanase / 03.12.2014, 15:30
Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF deschide cea de-a cincea ediție cu un eveniment mult așteptat: premiera românească a celui mai recent lungmetraj semnat de maestrul nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson („Ingmar Bergman în variantă slapstick", după cum l-a numit publicația „Village Voice").

Filmul „A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence”, laureat cu Leul de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Veneția în urmă cu doar două luni, va rula la CinemaPRO, pe 10 decembrie, cu sprijinul Ambasadei Suediei la București.

Încheind trilogia despre ce înseamnă a fi om (alături de „Songs From the Second Floor” și „You, The Living” – difuzat la prima editie BIEFF) „A Pigeon Sat On A Branch Reflecting On Existence” îi urmărește pe Sam și Jonathan, o variantă modernă a lui Don Quijote și Sancho, doi agenți de vânzări, ce fac comerț ambulant cu diverse mărunțișuri și se ceartă continuu.

Purtându-ne într-o drumeție caleidoscopică prin mai multe destine umane, cei doi inspiră în aceeași măsură ilaritate și solemnitate. Parcurgem filmul, degustând frumusețea și absurditatea momentului prezent, înconjurați de oameni mult prea similari cu noi. Este o călătorie care dezvăluie frumusețea momentelor singulare, umorul și tragedia ascunsă în noi, grandoarea vieții, precum și fragilitatea fundamentală a omenirii.

Andersson creează ceva „asemeni unei colaborări între Monty Python și Samuel Beckett, în ultimele zile ale Noii Obiectivități”, după cum spune Robbie Collin, jurnalist pentru The Telegraph, adăugând „trebuie doar să te uiți, apoi să apuci o plasă și să încerci să-ți convingi sufletul să coboare înapoi din tavan.”

Vorbind despre film, Andersson spune: „În ultimele mele două filme am îndrăznit să părăsesc realismul și naturalismul, intrând pe teritoriul esteticii abstracte. Această ambiție reflectă curentul artistic Noua Obiectivitate, care a cuprins Germania în anii 1920. Amestecul lor de realitate și fantezie a dus la un fel de super-realism, o ambiție pe care o am, de asemenea, pentru „A Pigeon Sat On A Branch…”, în care abstractizarea urmează să fie condensată, purificată, și simplificată; secvențele trebuie să apară curățate, ca amintirile și visele. Narațiunea nonlineară a Odiseei, o lucrare ce are o profunzime unică și impunătoare, este o sursă de inspirație pentru acest film. Natura și conținutul epice ale filmului fac referire la bogăția tematică și contextuală a Odiseei. Călătoria din A PIGEON SAT ON A BRANCH… va implica aspecte nenumărate ale existenței, ale realităti și timpului.”

După succesul impresionant avut anul trecut, programul dedicat filmelor-dans revine la Festivalul Internațional de Film Experimental BIEFF, de această dată în parteneriat cu unul dintre cele mai importante festivaluri europene de film coregrafic CINEDANS – Dance on Screen Festival Amsterdam. Cinematograful și dansul fuzionează în șapte scurtmetraje fermecătoare, în care corpul uman devine sinonim cu emoția, un mijloc de definire a propriei identități, de revendicare a spațiului urban, o expresie a dragostei și a comunității.

„I Am The Only” spune povestea maturizării unui băiat în contextul unei relații problematice dintre el și familia lui. În imagini simbolice, ni se arată personalitatea neînfricată, în plin proces de dezvoltare a copilului, în contrast cu atitudinea irațională, temătoare a rudelor sale mai în vârstă. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Continuând povestea maturizării personale, „Intrinsic Moral Evil” urmărește doi barbați ce intră într-un joc, trupurile lor atrăgându-se și respingându-se printr-o senzualitate sinuoasă. Corpurile dar si identitățile lor se urmăresc reciproc spre destinația lor finală – cea a auto-emancipării și mândriei, strălucind în fața prejudecăților. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

Trecând la experiența universală a iubirii, „Flight Of Life” privește către un cuplu tânăr ce ia micul dejun împreună și se îndreaptă, șofând pe coasta unui munte, spre o petrecere. O dramă efervescentă, „Flight Of Life” poartă privitorul într-o călătorie atemporală și fatidică ce leagă două suflete de cursul vieții. (Andrei Tănăsescu, BIEFF)

De asemenea abordând tema dragostei, „Between Entrance And Exit” este un film îmbogățit cu o joacă abilă în convențiile genului de film (thriller, comedie burlescă, melodramă) ce prezintă viața ca pe o casă bântuită, abandonată, în captivitatea căreia se găsesc amintirile unei povești de dragoste sfâșietoare. Într-o relație disfuncțională, ca un pian dezacordat, cei doi protagoniști se caută și se găsesc în mod repetat într-un labirint de camere și oglinzi, fiecare reprezentând o altă etapă a unui cerc vicios de dragoste și ură. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Îndreptându-și privirea de la experiente personale trăite în intimitate, la interacțiunea dintre oameni și mediul în care acestia trăiesc, „Horizon” aduce o perspectivă proaspătă asupra rolului spațiului urban. Deși tratat cu umor, filmul relevă un subiect serios și anume că orizontul rămâne doar un concept într-o societate obsedată de ascensiune.(Gabriela Lupu, BIEFF)

Câștigător al premiului acordat de public la CINEDANS, „Slow” este un performance care prezintă organismul uman dezarmat, înconjurat de jungla orașului, marcând într-un mod încântător și excepțional contrastul dintre traseul corpului uman lipsit de apărare si lumea agitată ce-l înconjoară.

De asemenea, concentrat asupra relației dintre individ și mediul (de data aceasta comunitar) în care acesta trăiește, „The Ginger Connection” este un film despre outsiders și despre sentimentul de apartenență, despre legatura nespusă dintre oamenii roșcati, vazută în corelație cu dansul. Antrenant, cu un potențial de manifest socio-artistic, filmul degajă optimism, îndemnând minoritațile să se adune. (Gabriela Lupu, BIEFF)

Cea de-a 5-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO și Cinema Elvira Popescu.

BIEFF este susținut de Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Națională de Arte, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Centrul Ceh, Institutul Balassi, Institutul Italian de Cultură „Vito Grasso”, Institutul Cervantes, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundației Konrad Adenauer, Ambasada Suediei, Ambasada Finlandei, Ambasada Israelului, Accion Cultural Española, German Films, Cinelabs, ABIS Studio, NouMax, Dacia, Book4travel, Centrul Național al Dansului București, Galateca.

Parteneri media: 121.ro, AaRC.ro, ApropoTV.ro, ArtOut.ro, Asociația Paspartu, B365.ro, CalendarEvenimente.ro, Carturesti.ro, CeascaDeCultura.ro, CineFan.ro, Cinemagia.ro, CinemaRx.ro, Cineuropa.org, CooperativaUrbana.ro, Designist.ro, DorDeDuca.ro, Expcinema.com, FilmReporter.ro, FilmSense.eu, GetLokal.ro, GingerGroup.ro, GQ.ro, HowHipIsThis.ro, iFestival.ro, IQads.ro, LaPunkt.ro, LiterNet.ro, Mediafax.ro, One.ro, OrasulM.eu, PostModern.ro, Revista Arte & Meserii, RomaniaPozitiva.ro, societatesicultura.ro, Studentie.ro, Sub25.ro, TOTB.ro, TVR, Urban.ro, Urban Things Romania, VinSiEu.ro, WeART.ro, Ziarul Metropolis.