Stelele hoteliere vorbesc limba tehnologiei

Apropo.ro / 27.02.2006, 14:00
Stelele hoteliere vorbesc limba tehnologiei
Fara a fi o invenție autohtona, ba chiar cu o istorie veche în alte state, acest tip de unitate de cazare a început sa fie tot mai des vehiculat în piața turistica și sa aiba tot mai mulți adepți. Deși numele suna destul de sofisticat, pâna la urma

Fara a fi o invenție autohtona, ba chiar cu o istorie veche în alte state, acest tip de unitate de cazare a început sa fie tot mai des vehiculat în piața turistica și sa aiba tot mai mulți adepți.

Deși numele suna destul de sofisticat, pâna la urma conceptul este cât se poate de simplu. Hotelul de business este o unitate gândita și amenajata pentru a satisface nevoile oamenilor de afaceri. Spre deosebire de hotelul „turistic”, unde accentul se pune pe locație, confort, eleganța și posibilitațile de divertisment, în cazul celui de „business”, dotarile tehnice ocupa un rol foarte important.

În ultimii ani, aproape toate hotelurile noi au fost lansate sub titulatura de „business hotel”, chiar daca, potrivit reprezentanților pieței, nu toate își merita cu adevarat numele. O astfel de unitate trebuie sa îndeplineasca o serie de criterii clare și specifice pentru a se putea include cu adevarat în categoria respectiva. Privit din aceasta perpectiva numarul real al hotelurilor de business din România este considerabil mai mic decât ar parea la prima vedere.

„Un hotel de business este cel care se adreseaza în primul rând clienților ce calatoresc în scop de afaceri și drept urmare serviciile hotelului vor fi astfel structurate încât sa le satisfaca așteptarile acestora”, este de parere directorul hotelului Ibis Constanța, Calin Ile.

Simplu de zis, dar nu la fel de simplu de realizat. Practic, în România nu exista mai mult de 50-60 de hoteluri de business adevarate, care sa respecte criteriile internaționale minime în domeniu. Majoritatea unitaților de cazare care se includ în aceasta tipologie au numai clienți care declara la înregistrare ca se deplaseaza în interes de afaceri, ceea ce este complet diferit.

Potrivit secretarului general al FIHR, Mihai Rîjnița, doar 50-60 de hoteluri au facilitațile și dotarile specificate de una dintre cele mai prestigioase asociații din domeniu, Swiss Hotel Association, pentru a fi hoteluri de business, seminarii, congrese sau conferințe.

„Indiferent ca un hotel este localizat în oraș ori într-o stațiune turistica, structura hotelului (cu excepția celor sezoniere destinate numai celor care vin sa-și petreaca vacanțele), care se pretinde sau chiar are vocație pentru clienții sosiți pentru scopuri de afaceri, trebuie sa țina seama de anumite cerințe minime. În România, personal cred ca peste 90% din declarațiile diverșilor proprietari, manageri sau angajați din zona de middle management susțin ca hotelul lor este de business”, a mai spus Rîjnița.

Ce vrem de la un hotel de business
Atunci când opteaza pentru un anumit hotel, turiștii obișnuiți sunt în primul rând interesați de gradul de confort, locație, design și, nu în ultimul rând, de preț. În schimb, oamenii de afaceri pun și alte întrebari atunci când fac rezervari la un anumit hotel. Daca asigura acces direct la internet, daca pot suna în strainatate, daca au unde sa stabileasca o întâlnire cu partenerii, daca pot ajunge rapid la aeroport sau în centrul orașului…..

Toate aceste elemente definesc împreuna un hotel destinat zonei de business. „Hotelurile trebuie sa țina pasul cu evoluția mediului de afaceri și sa încerce sa ofere tot ceea ce se uziteaza în business. Dezvoltarea comunicațiilor obliga hotelurile sa ofere servicii de comunicare performante clienților de business. Nu mai este o surpriza ca un client sa solicite facilitați pentru organizarea de videoconferințe, acces internet în banda larga sau echipamente moderne pentru seminarii”, a precizat Ile.

Introducerea acestor noutați din domeniul tehnologic aduce însa o serie de avantaje hotelierilor, asigurând creșterea calitații serviciilor, o imagine mai buna a unitații și, nu în ultimul rând, reducerea costurilor cu forța de munca.

„Nu cred ca sunt mai mult de 30 hoteluri de business în București și vreo 20 în celelalte orașe. Oricum cred ca nu sunt suficiente pentru o țara emergenta și cred ca pe aceasta piața mai este mult loc de dezvoltare. Cel mai important lucru pentru un hotel de business este însa locația, așa ca ele vor aparea numai în locurile unde apare și dezvoltare economica”, a mai spus directorul Ibis Constanța.

În afara de locație și tehnologie, proprietarii trebuie sa fie atenți însa și la design, la modul în care sunt structurate încaperile și la funcționalitatea lor, fara a uita de confort și amenajarile interioare. Oamenii de afaceri cauta tot mai mult în deplasarile lor acel aer de intimitate și familiaritate pe care adeseori hotelurile îl pierd din vedere.

„Pentru fiecare unitate hoteliera, atât dotarile și echiparile avansate tehnologic, cât și elementele de design, ambientare horticola-peisagistica, precum și confortul sunt elemente care le fac, pe de o parte atractive într-o piața deja concurențiala, iar pe de alte parte le diferențiaza și le ofera acel «savoir etre»”, este de parere reprezentantul FIHR.

Creșterea numarului de clienți straini, dar și a pretențiilor celor români, obliga proprietarii de hoteluri autohtoni sa se adapteze rapid la ultimele tendințe internaționale în domeniu, atât în materie de echipamente, cât și de dotari obișnuite ale unei structuri de cazare.

Potrivit lui Mihai Rîjnița, România se adapteaza la trendul mondial în domeniu, dar exista înca o anumita reticența a anumitor investitori români de a se lasa consiliați de profesioniști și de a renunța uneori la parerile proprii, bazate de cele mai multe ori doar pe observații personale.

Fiecare stea cu clienții ei
Categoria „oameni de afaceri” include o varietate foarte larga de angajați ai diferitelor companii, de la președinți și directori la reprezentanții de vânzari, de marketing sau ai segmentului de dezvoltare necesar care se ocupa direct de implementarea unui anumit proiect. Fiecare dintre aceștia are așteptari și solicitari diferite în ceea ce privește serviciile, prețul și chiar locația. Daca cei din conducerea companiei vor prefera hotelurile mai luxoase, mai apropiate de centrul orașului, ceilalți angajați se vor orienta spre hoteluri confortabile, dar mai ieftine și cu acces rapid spre locul unde se desfașoara afacerea.

„Putem spune ca de la trei stele în sus toate hotelurile ar trebui în mod normal sa satisfaca nevoia primara a clientului și anume de a se putea dormi în condiții civilizate. Practic de la trei stele putem spune ca patul–articolul esențial al camerei de hotel-este în linii mari același, ca orice hotel asigura o baie decenta, ca toate au aer condiționat, încalzire centrala, cablu tv sau satelit, telefon”, explica directorul hotelului Ibis.

Ceea ce face diferența între diferitele categorii de hoteluri sunt pâna la urma serviciile, acestea determinând și creșterea prețului, și obligația din partea investitorului de a gasi cele mai interesante soluții de dotare, decorare sau confort.

Din acest motiv valoarea investițiilor difera major de la unitațile de trei stele la cele de cinci stele, dar, raportat la rata de profit, și valoarea acestuia este mai mare cu cât numarul de stele este mai ridicat.

„Totuși, în procente, cred ca «return of investement» este mai mare la 3 stele decât la 5 stele”, este de parere Ile Calin.

O unitate de lux trebuie sa îndeplineasca o serie de criterii dure care includ dimensiunea camerelor, accesul de Internet, calitatea mobilierului și a altor materiale utilizate, prezența restaurantelor, a barurilor și a altor facilitați, dar nu în ultimul rând nivelul de pregatire al angajaților care trebuie sa asigure servicii pe masura așteptarilor unor clienți mult mai pretențioși decât cei de la trei stele.

„Cred ca pentru segmentul de lux, de cinci stele, putem discuta de clienți care pot fi manageri executivi ai marilor corporații, reprezentanți ai unor organizații internaționale, diplomați sau vedete din show-biz. Adica oameni cu motivații diverse pentru a calatori și a consuma servicii hoteliere de lux”, a precizat Mihai Rîjnița.

Aceeași categorie de clientela se regașește adeserori și în hotelurile de patru stele, mai ales atunci când nu exista alternativa de cazare la cinci stele. Tot în segmentul de „business” al acestei clasificari se afla însa și alte categorii din clasa oamenilor de afaceri, ofițeri de rang înalt și parlamentari.

„Deja, pentru sectorul hotelurilor de trei stele, discutam de alte standarde de dotare, echipare și de alte clase tarifare. Aici, putem întâlni tehnicieni, întreprinzatori privați, delegați și funcționari de rang mediu ai diverselor companii sau organizații, dar și clienți care, pentru o noapte sau doua de cazare, prefera utilul și un confort decent, dar limitat, unor tarife uneori aberante sau unor conjuncturi nefavorabile de manifestari în localitate, care restricționeaza accesul la hoteluri de categorie superioara”, a adaugat secretarul general al FIHR.

Un viitor pretențios
Indiferent de clasificarea hotelurilor și de tendințele internaționale în domeniul unitaților de business, reprezentanții industriei de profil din România sunt siguri ca pretențiile clienților lor vor crește în anii urmatori. Intensificarea schimburilor comerciale, creșterea volumului de calatorii în strainatate și dezvoltarea continua a sectorului tehnologic influențeaza direct piața hotelurilor destinate oamenilor de afaceri. De la schimbari în design și amenajari la asigurarea a tot mai multe servicii de comunicare, viitorul înseamna cu siguranța o provocare pentru investitorii din turism.

„Cu siguranța clienții așteapta din ce în ce mai mult , devin mai buni cunoscatori deoarece calatoresc mai mult și astfel pretențiile lor cresc. Ma refer aici în special la clienții români al caror numar este într-o creștere continua. Și în structura clienților straini s-au observat modificari în ultima perioada, ei fiind mai pretențioși o data cu intensificarea concurenței. Dar în general ei sunt multumiți de modificarile recente de pe piața hoteliera din România”, a mai spus Ile Calin.

În plus, în afara de așteptarile ridicate în materie de confort și dotari, clienții acestui segment de hoteluri se dovedesc tot mai des adevarați experți în domeniul culinar, ceea ce face ca importanța componentei gastronomice într-un hotel sa devina tot mai evidenta.

Roxana Dumitru
Citeste mai mult in revista Business Turism