Tirania tinerilor

Apropo.ro / 21.01.2008, 09:48
Tirania tinerilor
Tinerii anului 2008 nu mai sunt cei de acum cinci ani. Cat de des si, mai ales, unde se intalnesc asteptarile tinerilor cu oferta companiilor?

Tinerii anului 2008 nu mai sunt cei de acum cinci ani. Sunt constienti de deficitul de forta de munca si profita de pozitia privilegiata pe care o au intr-o piata care duce lipsa de oameni pregatiti. In coltul opus se afla angajatorii care, convinsi de dezechilibrul negativ intre cerere si oferta, pretind departamentelor de resurse umane strategii eficiente de atragere si retentie a celor cu varste cuprinse intre 20 si 25 de ani. Cat de des si, mai ales, unde se intalnesc asteptarile tinerilor cu oferta companiilor?

Tinerii isi cer drepturile

Banii par sa fie principalul argument pe care il iau in considerare cei mai multi dintre tineri in momentul in care decid sa se angajeze. Potrivit unui studiu realizat anul trecut de compania de cercetare Synovate, peste 60% dintre tineri vor sa se lucreze pentru a avea un salariu mare.

Si cei mai multi dintre ei isi doresc salarii de pornire de peste 500 de euro si chiar 1.000 de euro, in conditiile in care companiile din piata ofera, in medie, 300 de euro pentru pozitii de entry-level.

"In ceea ce priveste un loc de munca intr-o banca, ma astept la un salariu de cel putin 500 de euro pe luna", spune Claudiu Paruschi, absolvent al Facultatii de Comert International din cadrul Universitatii Spiru Haret din Bucuresti.

Bonurile de masa, un beneficiu atat de raspandit in pachetele companiilor, nu par sa-i impresioneze foarte mult pe tineri.

Andreea D., asistent productie la o companie de productie TV de pe piata locala, explica ca "bonurile de masa nu sunt necesare la un salariu de care esti multumit".

"Bonurile de masa nu ma intereseaza atat de mult, as renunta oricand la ele, spre exemplu, pentru oportunitatea de a participa la traininguri", explica Denisa B., front desk officer in cadrul Ernst& Young, unul dintre principalii jucatori de pe piata locala de audit si consultanta financiara.

Mai mult decat atat, tinerii isi cunosc prioritatile si ar renunta oricand la un benficiu daca exista alta modalitate de remunerare mai utila pentru dezvoltarea lor profesionala.

"Teambuildingurile si trainingurile nu ar trebui sa lipseasca din agenda anuala a niciunei firme. Sunt folositoare deoarece te ajuta sa cunosti mai bine mediul in care lucrezi si sa descoperi cum poti avansa in cariera. Decontarea transportului si bonurile de masa sunt bine-venite, dar nu imperative", spune Dan P., care lucreaza pentru producatorul de hartie si accesorii de birotica si papetarie Mafcote International llc.

Parerile sunt insa impartite in functie de nevoile si experienta fiecarui tanar. Valentina C., remote assistant la compania de recrutare si PR romano-americana, APT Resources & Services, mentioneaza ca "bonurile de masa ar trebui sa fie incluse intr-un pachet normal de beneficii, sunt bine-venite si reprezinta o sursa ‘palpabila’ de venit". Pe de alta parte, trainingurile sunt utile teoretic, dar, din pacate, pot fi si o pierdere de timp daca nu sunt realizate in conformitate cu pozitia pe care o ocupi si necesitatile de dezvoltare profesionala, motiv pentru care nu le considera ca fiind cele mai importante beneficii din partea unui anagajtor. In ceea ce priveste telefonul si masina de serviciu, acestea sunt o necesitate doar daca postul presupune deplasari sau mentinerea legaturii cu partenerii de afaceri prin telefon. In cazul unui job de birou, ele nu reprezinta modalitatea pe care tinerii o prefera pentru a fi recompensati. "Decontarea transportului si telefonul de serviciu depind de particularitatile jobului. Daca sarcinile mele de lucru nu implica necesitatea lor, nu vad un imperativ in a le incadra in pachetul de beneficii", adauga Valentina C.

Potrivit studiului Synovate, doar o treime dintre tineri apreciaza programele de formare profesionala. Cu toate acestea, trainingul devine chiar o necesitate, daca luam in considerare faptul ca facultatile nu ii invata pe studenti cum sa aplice teoria care li se preda. "Tinerii stiu ce vor de la cariera. Problema apare in practica, unde asteptarile lor legate de cariera nu se pliaza pe modelele existente pe piata muncii. De multe ori asteptarile sunt distorsionate chiar de mediul universitar, unde tinerilor li se transmite ideea ca ei vor fi psihologi, manageri si avocati excelenti pentru ca au terminat acea facultate. Se omite deliberat amintirea practicii. Universitatile romanesti, absente din top 500 al primelor universitati ale lumii, produc teoreticieni in masa", este de parere psihologul Alex Laibar. Ceea ce este de asemenea in defavoarea angajatorului este caracterul imprevizibil al tinerilor. Desi sunt o resursa de recrutare disponibila si dinamica, ei pot oricand sa ia decizii pripite si sa lase posturi descoperite pentru a-si schimba serviciul. Si in tot acest timp stiu ce vor si cum sa ceara ceea ce cred ca li se cuvine. "Tinerii sunt priceputi sa ceara. Unii dintre ei invata foarte repede mecanismele de functionare ale pietei si organizatiei in care se afla, speculeaza inteligent orice sursa si resursa de suplimentare a venitului. Altii isi schimba locul de munca, fara a incerca sa-si negocieze pozitia actuala. Acestia din urma constituie bazinul preferat de recrutare pentru pozitiile inferioare si medii ale ierarhiei", explica Laibar.

Ce ofera angajatorii?

In ceea ce priveste ofertele salariale ale angajatorilor, acestea se incadreaza intre 300 si 400 de euro. In timp ce un angajat in industria bunurilor de larg consum este remunerat, in medie, cu 350 de euro pe luna, in banci, un angajat pe o pozitie de entry-level primeste 300 de euro. Salariile cele mai mari raman in continuare in IT, unde pornesc de la 400 de euro pe luna.

Masina de serviciu si telefonul de serviciu nu fac parte in 2008 din pachetul de beneficii. Ele au devenit necesitati si nu ii mai impresioneaza pe candidati. Fortati de imprejurari, unii angajatori imbogatesc lista de beneficii cu asigurari de viata, traininguri, mese zilnice, in timp ce altii ofera ceea ce le este mai la indemana: bonuri de masa si produse proprii. Vodafone ofera angajatilor telefon cu abonament, angajatii Arctic au discount la frigidere, Cosmote si Orange ofera bonuri de masa, departamentul de vanzari al Xerox merge la fitness si cei care lucreaza la Unilever fac imprumuturi de la banci cu dobanda preferentiala.

"Toti cei care lucreaza la noi primesc bonuri de masa si au acces gratuit la servicii medicale particulare, prin intermediul asigurarilor private de sanatate incluse in pachetele de beneficii generale", precizeaza Monica Nastase, sef birou recrutare al Cosmote Romania. Oana Tanislav, HR communication specialist la Orange Romania, mentioneaza de asemenea ca "toti angajatii Orange beneficiaza lunar de tichete de masa, in functie de numarul de zile lucrate".

Toate acestea se intampla pe o piata a fortei de munca unde un tanar poate promova dupa trei luni de la angajare.