Totul despre blogging-ul 2.0

Apropo.ro / 07.04.2009, 18:00
In ultimii ani, fenomenul blogurilor a devenit "exploziv": probabil ca se naste un blog nou in fiecare secunda.

In ultimii ani, fenomenul blogurilor a devenit “exploziv”, iar ritmul lui de crestere nu da niciun semn ca ar putea incetini prea curand. Dimpotriva: cel mai probabil se naste un blog nou in fiecare secunda. 

Aceasta invazie pacifista a web-ului de catre bloguri reprezinta  tendinta cea mai semnificativa din ultima vreme, si in parte a reusit sa modifice deja lumea comunicatiilor. “Blogurile au inceput sa schimbe felul in care este practicat jurnalismul, transformand lumea in care traim”, considera  Mario Garcia,  “expertul nr.1 in concepte de presa” la ora actuala, venit in Romania ca invitat special al Conferintei Nationale a Presei, desfasurata in 2 aprilie pe tema (nu putea fi alta!) “Managing Media Crisis”.

Garcia, care s-a implicat de-a lungul carierei sale de relansarea a peste 450 de ziare, reviste si website-uri din intreaga lume, printre care The Wall Street Journal, The Miami Herald, Die Zeit, The Philadelphia Inquirer, este si autorul unui blog cu 25.000 de vizitatori in fiecare zi.

Un blog este chintesenta simplitatii. Nu-ti trebuie competente informatice de niciun fel pentru a-ti face unul, orice “analfabet  informatic” e in stare s-o faca. De toata aspectele complicate se ocupa programe special concepute in cadrul platformei Blogger.com, on-line din 1999, achizitionata in 2003 de Google. Absolut gratuite, aceste programe au evoluat oarecum de-a lungul vremii (gratie aparitiei serviciilor de tot soiul pe internet, precum Twitter, Flickr, YouTube), dar tot in spiritul originar al ideii ca oricine trebuie sa-si poata crea propriul blog in doar cateva minute, prin intermediul a doar cateva clickuri. Asadar numai cine nu vrea nu-si poate lansa la ora actuala propriul proiect “editorial” pe net.

Psihologii explica in parte amploarea luata de fenomenul blogurilor prin criza de identitate a omului modern; constientizandu-si (sau nu ) singuratatea si lipsa de consistenta tot mai accentuata a relatiilor interumane, el isi cauta confirmarea propriei existente in pagina electronica si-si mai alina “suferinta” contempland manifestarea digitala a propriilor elucubratii, pagina de blog.

Dar blogul nu este numai o proiectie a propriei individualitati, ci si o evaluare a impactului pe care aceasta o are asupra celorlalti, prin intermediul comentariilor facute de cititori. Creatia are o valenta dubla: confirma existenta autorului si da o noua semnificatie lumii in care acesta traieste. Lumea este mai bogata pentru ca bloggerul exista, era intolerabil pentru el ca inainte oamenii n-aveau habar de existenta lui (sau, cum spune Garcia, “bloggerilor le place sa vorbeasca despre ei, au timp s-o faca si cred ca toata lumea este interesata sa citeasca ceea ce scriu ei”.

In cele din urma, si in acest domeniu opereaza tot un soi de “selectie naturala”: daca scrii ineptii vei fi ignorat, dat uitarii, daca spui lucruri interesante ai putea sa fii citit zilnic si de ce nu, chiar citat de ceilalti.  In universul blogurilor, sunt accesate asiduu doar cele de succes, iar succesul se construieste prin calitatea continutului si prin interesul pe care bloggerul reuseste sa-l suscite.

Motivatiile bloggerilor sunt cel mai adesea dezinteresate; in prima faza, toti sunt impinsi de nevoia de a povesti lucruri despre ei si viata lor. Dincolo de castigul material cu care putini se pot lauda, blogurile pot deveni in anumite cazuri o adevarata “vitrina” sau “rampa de lansare”. Pornind de la experienta de bloggeri unii ajung sa publice carti, altii devin jurnalisti si scriu editoriale. Uneori insa, traseul este parcurs in sens invers: experimente mai complexe, “creature” hibride intre site personal si revista online apar si ele in “blogosfera” cu miile, uneori chiar realizate de profesionisti ai informatiei, fie ele semnate ori anonime.

In Statele Unite, bloggerii de succes ajung sa detina influenta si in viata reala, un detaliu important, care aduce chiar si mai multa vizibilitate jurnalului online. 

Pe un blog, lista de linkuri prietene (blogrolling-ul) este un aspect indispensabil, cel in masura sa-ti confere vizibilitate si sanse crescute la statutul de “blogstar”. Daca pe site-urile ziarelor rar pot fi gasite linkuri la alte publicatii pentru ca (doamne fereste!) cititorul sa nu fie trimis “cadou” la  concurenta,  in cazul blogurilor se intampla exact contrariul – bloggerii se “linkuiesc” intre ei cu frenezie, fara frica, intrucat ei exista tocmai datorita faptului ca sunt “in retea”, si lasa ideile sa circule. 

Vorbind despre impactul blogurilor asupra media si asupra societatii in general, intr-o prezentare sustinuta la Centrul Cultural American din Bucuresti, “spin-doctorul” Garcia nu a rezistat sa nu mentioneze blogurile de campanie ale lui Barack Obama (“multi cred ca succesul lui s-a datorat si felului in care a stiut sa se foloseasca de internet”).

Blogul este un organism intr-o continua transformare. Nu este nimic prestabilit, nicio planificare editoriala. Improvizatie pura. Iar marea lui forta sta tocmai in interactiune, mai crede specialistul american.  “Spre deosebire de cititorii traditionali de ziare, bloggerii sunt deja foarte interactivi. Jurnalismul devine tot mai mult o conversatie permanenta in care jurnalistii nu mai detin controlul mesajului, el este preluat de bloggeri, aprofundat si intors pe toate fetele. Unii jurnalisti nu sunt insa pregatiti deocamdata sa faca fata unui feed-back instantaneu”, mai crede el.

De altfel, potrivit specialistilor in media de la Harvard (Nieman Reports), “venerabila profesie a jurnalismului se gaseste intr-un moment al istoriei deosebit, in care, pentru prima oara, hegemonia ei ca detinator al stirilor este amenintata nu doar de noua tehnologie si de competitori, ci si de insusi publicul caruia i se adreseaza. Publicul este acum un participant activ, important la crearea si raspandirea stirilor si a informatiei, cu sau fara ajutorul mass-media traditionale.”

Invataturile lui Garcia pentru bloggeri:

Nimeni nu se asteapta la obiectivitate pe un blog, aici opiniile personale sunt apreciate. Oamenii trebuie sa reuseasca sa te cunoasca prin intermediul blogului tau.

Conceptul “The Daily Me”:  toti scriem despre ceea ce simtim, in ce credem, ce ne place si ce nu ne place. In acest sens, blogul este ca un fel de prima pagina zilnica a gandurilor si ideilor fiecaruia pe parcursul unei zile. Cel putin blogul meu asta este.

Un blog este un One man show.

Poti povesti (aproape) tot ce ti se intampla.

Totul pleaca de la poveste: creeaza o structura in cadrul careia sa-ti spui povestile.

Trebuie sa-ti ademenesti cititorii vizual: Logo-ul, arhitectura, culoarea, alternanta fonturilor, textul bolduit, toate detaliile vizuale conteaza.

Fii succint.

Furnizeaza stiri si informatii.

Publica interviuri (genul “The one minute interview”) cu una sau cel mult trei intrebari: nimeni n-ar trebui sa  fie pus in situatia de a raspunde la 10 intrebari. Daca ai zece intrebari, scrie o carte.

Surprinde-ti cititorii. Nu-ti planifica subiectele abordate, nu esti autor de enciclopedie.

Viata de zi cu zi poate fi o sursa inepuizabila de subiecte; ajunge s-o observi.

Â