Trupa Jazzappella caută al șaselea component (Interviu exclusiv)

De: Gabriela Voicu / 12.11.2013, 13:30
Trupa Jazzappella caută al șaselea component (Interviu exclusiv)
Unora le place jazz-ul, iar trupa Jazzappella este unul dintre motivele pentru care ne-am dori ca în România acest stil muzical să fie promovat mai intens. Vă invităm să cunoașteți primul quintet a cappella de jazz din România, în cadrul unui interviu acordat redacției Apropo.ro.

Unora le place jazz-ul, iar trupa Jazzappella este unul dintre motivele pentru care ne-am dori ca în România acest stil muzical să fie promovat mai intens și să existe mai multe evenimente dedicate. Jazzappella este primul quintet a cappella de jazz din țară, înființat la București în 2010, care încântă cu sunetul său distinct, aducând lumea muzicii vocale și a improvizației vocale de jazz pe o piață locală în curs de apariție. Grupul are un repertoriu de jazz contemporan și compoziții originale, dar abordează și stiluri precum pop, șansonete sau teme celebre din desenele animate. De la înființare, Jazzappella a concertat în întreaga țară si speră ca din 2014 să participe și la festivaluri internaționale. În continuare puteți citi interviul nostru pentru a cunoaște mai bine grupul Jazzappella:

Vremea apropo îți oferă mai multe informații despre vremea din orașul tău.

Apropo.ro: Cine este Jazzappella și cu ce vine nou pe piață? (cum vă numiți, ce vârste aveți, ce experiență muzicală și de ce ați ales combinația jazz – a capella).

Jazzappella este singurul grup vocal a cappella din România, care are curajul să abordeze un repertoriu mai puțin cunoscut și la îndemână.

Principalele provocări sunt piesele cu armonii dense de jazz, dar asta nu înseamnă că vrem să „dormim” pe un „pat” de astfel de armonii. Mai afânăm puțin „culcușul” cu armonii pop-jazz, pop-rock și, în viitor, sperăm să ne apropiem de un gen de exprimare contemporan și modern. Încercam să nu sărim peste etape (muzicale, cronologic-muzicale, istoric-muzicale), ci să abordăm muzica definitorie anilor ”30-”60, să ardem etapele mocnit. Asta nu însemnă că nu vrem să facem un salt rapid în contemporaneitate dar, pentru că nu există o cultură a muzicii de jazz a cappella, ne erijăm în pionieri ai unui gen muzical care, în vest, este ca la el acasă.

Cu Jazzappella nu am „reinventat roata”! Abordăm un gen muzical care în străinătate este deja consacrat. Ce facem noi este să răspândim această bogăție sonoră, crescută doar din vocile noastre, celor care vor să asculte ceva de calitate, dar nu știu unde să o găsească. Noi venim cu o alternativă la muzica instrumentală.

Jazzappella – „Meet the Flintstones”

Ana Băncescu – are 32 ani și a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București la secția Compozitie, Muzicologie și Pedagogie Muzicală. În cadrul UNMB are un Master în Educație Muzicală Contemporană.

Elena Moroșanu – are 23 de ani și a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București la secția de jazz

Ana-Cristina Leonte – are 24 de ani și a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București la secția de jazz

Zoltán András – are 45 de ani și a studiat pian și teorie muzicală, a urmat cursul de improvizație de jazz la pian cu Marius Pop la Universitatea Populară de Arte, a mai facut câteva cursuri facultative de improvizație de jazz la pian cu Mircea Tiberian.

Bogdan Tudor – are 41 de ani și a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București la secția interpretare muzicală – corn. A cântat în Corul Național de Cameră Madrigal

Apropo.ro: Jazz-ul este greu de definit ca gen muzical, iar improvizația este un element-cheie, bazat pe creativitatea colectivă. Cântăreții de jazz nu interpretează o compoziție identic de mai multe ori. Cum reușiți voi să interacționați, să aduceți propriile experiențe și stări în muzica voastră?

„În ceea ce facem noi, există totuși o parte bine structurată, niște aranjamente care dau elementul constant, ritmico-armonic, unde toți suntem un pachet, unde fiecare membru îi susține pe ceilalți, iar apoi, există unele pasaje în care unul sau altul devine solist, se desprinde din grup și are libertate improvizatorică, poate să devieze creativ, se poate individualiza, ca apoi să reintre în grup, reluându-și poziția de acompaniator sau de element care se întrepătrunde cu celelalte voci”, a explicat Zoltán András, care este și componentul trupei Sarmalele Reci. 

Apropo.ro: Cum decurge o zi în studio pentru voi? Cum „arată” un moment cu adevărat dificil de creație muzicală?

Nu este așa de important cum decurge o zi de studio, ci pregătirea care precede ziua în care intrăm în studio. Apoi e importantă întreaga perioadă de studio, după ciclul zi-noapte. Trebuie să fii conștient că momentul înregistrării este un moment definitoriu al carierei tale, de aceea trebuie să ai în vedere toate elementele care duc la rezultatul muzical. Altfel riști ca, reascultând ce ai înregistrat, să spui că ai fi putut mai bine!

Trupa Jazzappella 

Apropo.ro: Care este punctul forte al fiecărui membru din punct de vedere muzical și cât de greu este să vă sincronizați, în contextul în care, când vine vorba de jazz… „nu poți ști niciodată ce urmează să se întâmple”?

„Mă bucur că pot vorbi despre punctele forte ale colegilor mei, pentru că nu prea avem ocazia să ne gratulăm reciproc. Repetiția, de multe ori, înseamnă și frecuș”, a declarat Bogdan Tudor. 

Ana Băncescu, cea mai nouă membră, este soprana, primadona grupului, care vine cu o instruire muzicală foarte solidă și un timbru cald sau, în funcție de caz, complex. Dar cea mai importantă calitate a ei este tocmai cea care o recomandă pentru un grup vocal: acuratețea intonației în momente acompaniatorii.

Elena Moroșanu este o personalitate dezinvoltă și cea mai mică din grup, cu un talent improvizatoric foarte dezvoltat. De asemenea, este „song writer” la o importantă casă de producție din România și evoluează, în tot ceea ce face, într-un ritm foarte susținut care este pe placul colegilor ei.

Ana-Cristina Leonte este altista grupului și ea cu o pregătire muzicală solidă. Are un timbru inconfundabil, „greu”, specific muzicii de jazz, cântă la vioară și are colaborări cu diverși alți artiști de gen. Ca și celelalte două colege, Ana compune foarte…special. 

Zoltán András are una dintre cele mai importante funcții, de aranjor, în cazul multora dintre piese, și funcția de compozitor-aranjor, fără de care Jazzappella nu ar exista. Are o experiență bogată de scenă și o notorietate care numai rău nu face grupului. Pe lângă toate acestea, fără efortul lui organizatoric susținut, Jazzappella ar fi evoluat mai greu.

Bogdan Tudor este basul grupului și fundamentul muzical armonic. Are o experiență corală specială, ca fost membru al Corului Național de Cameră Madrigal. El încearcă și reușește să îl secondeze pe Zoltán András în ceea ce privește organizarea de zi cu zi a formației.

„Pe al șaselea membru îl așteptăm cu brațele deschise, pentru că încă suntem în căutarea lui. Mircea Mutulescu, fost membru Jazzappella, a hotărât să se mute la Londra”, a mai spus Bogdan Tudor. 

Apropo.ro: A existat mereu o „tensiune” între jazz-ul ca formă de artă și jazz-ul ca gen comercial, iar bebop, free jazz și alte subgenuri au fost criticate de entuziaștii formei tradiționale. Jazz-ul însă absoarbe și transformă influențe din alte genuri, evitând să creeze norme. Cum caracterizați totuși abordarea voastră muzicală și ce vreți să transmiteți prin ceea ce faceți?

„Este drept că poate ne-am dori să cântăm piese mai mainstream, standarde de jazz mai multe, sau poate chiar piese experimentale… ne gândim chiar la un moment în care să improvizăm liber, să emulăm diverse instrumente etc. Acum avem un repertoriu destul de mixt, în care divertismentul muzical – fie că ia forma de chansonetă, de swing sau bossa-nova – este foarte important pentru energia spectacolului. Este important ca oamenii să poată recunoaște teme celebre, hituri, lucruri pe care le-au mai auzit, chiar dacă într-un cu totul alt aranjament muzical. Pe de altă parte, momentele în care suntem mai îndrăzneți și mergem în fața publicului cu câte un standard de jazz sunt în același timp momentele în care ne testăm publicul, când acesta trebuie să facă un exercițiu de a ne descoperi și de a descoperi o muzică pe care poate că nu a mai ascultat-o”, a declarat Zoltán András

Apropo.ro: Ce alte influențe are muzica voastră și cine vă insipiră în general?

Mii de ore de audiții muzicale de tot soiul… integrala Beatles … trio-uri de jazz sofisticate din Scandinavia… Miles Davis și Bill Evans… Sting… Muse… lista e deschisă. 

Apropo.ro: Cum a evoluat jazz-ul românesc de-a lungul anilor?

„Cred că în acest moment, noul val de muzicieni români are o mare șansă și un mare handicap: Marea șansă este de a putea valorifica toată experiența precursorilor din anii ”60, ”70, ”80, ’90 – de la Johnny Răducanu și Dan Mîndrilă pînă la Mircea Tiberian și Garbis Dedeian sau Anca Parghel și Aura Urziceanu. Muzicieni și instrumentiști precum Cătălin Milea, George Dumitriu sau Sebastian Spanache clădesc ceva proaspăt pe fundamentul tradiției. Marele dezavantaj este tocmai mass media: radioul și TV-ul sunt mijloace care s-au compromis în cea mai mare parte prin subscrierea la subcultural și prin faptul că au eșuat în misiunea de a oferi marii mase a populației o reală instruire sau informare, muzicală de calitate. În acest context, jazz-ul devine ceva extraordinar de elitist, greu de înțeles dar, înainte de toate, extrem de rar de auzit. Singurele două media în care jazz-ul se poate asculta sunt mediul online și cluburile de jazz.”, spune Zoltán András. 

Apropo.ro: Cum ați descrie publicul care vine la concertele voastre?

„Eu admir publicul care se entuziasmează pentru Jazzappella, căci bănuiesc în acest fenomen un soi de mobilitate sufletească și deschidere incredibile, date fiind vremurile pe care le trăim”, a mai spus Zoltán András. 

Apropo.ro: Cât de mulțumiți sunteți de sonorizare în concertele voastre live?

„Consider că avem șansa ca printre sunetiștii pe care îi cunosc eu, să fi stârnit admirație și entuziasm la câțiva foarte buni în meseria lor, care ne susțin și ne ajută foarte mult prin aportul lor la fiecare concert. În continuare, noi înșine e nevoie să ne facem temele și să ne dotăm cu mijloace moderne tehnice, care să ne ajute și mai mult pentru îmbunătățirea monitorizării noastre, dar și pentru a avea mereu un echipament de amplificare și mixaj de o calitate constantă, prin care să creăm chiar un sound specific Jazzappella”, a explicat Zoltán András. 

Apropo.ro: Ce concerte notabile ați susținut până acum și ce concerte aveți programate în viitorul apropiat?

Concerte trecute:

– Festivalul de Jazz de la Satu Mare

– Festivalul de Jazz de la Timișoara

– Festivaluri de stradă: „Femei pe Mătăsari”

– Festivalul de muzică „George Enescu” – un concert în aer liber de ziua Radio România Muzical.

– Concerte la Sala Radio împreună și alături de Big Bandul Radio

– Concerte în cluburi și teatre mici particulare: La Scena, Godot, Hermes etc.

– Colaborare într-un concert Voltaj

Concerte viitoare:

Încercăm să fim cât mai prezenți pe scena cluburilor de gen din București și să descoperim cluburi în țară deschise conceptului Jazzappella. Un moment important este participarea în următorul concert al Loredanei Groza. La fel va fi participarea la finala unui concurs de interpretare muzicală de la un cunoscut post TV. Din 2014, Jazzappella își propune să „spargă gheața” și să participe și la festivaluri de profil din străinătate.