Un an fără Michael

De: Cătălina Matei / 30.06.2010, 00:00
Un an fără Michael
O căutare rapidă pe Google după numele Michael Jackson îţi afişează peste 127.000.000 de rezultate în doar 0,09 secunde. Dar Michael Jackson înseamnă mult mai mult decât un număr cu şase zerouri. Este un brand care vinde puternic, chiar şi la un an de la moartea artistului.

Anul trecut, pe 25 iunie, întreg mapamondul a primit vestea
morţii artistului, iar ştirea a făcut înconjurul lumii în doar
câteva minute. Cauza de­­cesului a fost elucidată şi prezen­tată
presei mult mai târziu: lui Michael i-a fost administrată o
supradoză de medicamente împotriva durerilor şi a insomniei. Cazul
a stârnit indignare, fa­milia megastarului a pornit multe pro­cese,
iar cei trei copii ai artistului au trecut în custodia mamei
acestuia, Katherine Jackson. În acel moment, întreaga industrie
muzicală a explodat: produse­le marca M.J. au doborât orice record
de încasări. Dar, privind retrospec­­tiv, să vedem ce s-a întâmplat
con­­cret în decursul unui an şi cum a evo­luat industria din
spatele Regelui Pop.

O legendă vie
La începutul verii trecute, albumele lui Michael au înregistrat
vânzări de peste 400.000 de unităţi în doar prima lună de la
decesul artistului, iar catalogul personal s-a vândut în 9 milioane
de copii într-un an. Tot atunci, tinerii au declanşat o adevărată
modă vintage prin care au promovat tricourile imprimate cu imaginea
lui Michael din videoclipul „Thriller” sau „Billie Jean”. Filmul
documentar „This Is It”, lansat în întreaga lume pe 28 octombrie
2009, care prezintă imagini din spatele scenei şi pregătirile
pentru seria de concerte pe care Michael ar fi trebuit să le
susţină la Londra, a depăşit cel mai mare record de încasări: peste
70 milioane de dolari.

Mai mult, single-ul „This Is It”, singurul material muzical
lansat de Sony de la moartea artistului, are 1,6 milioane de copii
vândute. Cifrele sunt încurajatoare şi pentru anul 2010, pentru că
Sony a semnat un contract de 250 milioane de dolari cu managerii
afacerii Jackson, prin care casa de discuri şi-a luat răspunderea
de a promova o colecţie de piese nelansate, programate pentru luna
noiembrie. În contract mai apare reeditarea albumului din 1979,
„Off the Wall”, şi a celui din 1987, „Bad”. De asemenea, Cirque du
Soleil şi-au anunţat intenţia de a produce un show permanent bazat
exclusiv pe muzica lui Michael, urmat de un turneu mondial. Şi
lucrurile nu se opresc aici. Comunitatea afro-americană, inspirată
de transformările artistului şi de ambiguitatea sexuală a acestuia,
a adunat mai mulţi suporteri, care au participat la un simpozion
intitulat „After the Dance: Conversations on Michael Jackson’s
Black America”.

Potrivit datelor furnizate de o firmă americană de cercetări,
încrederea americanilor în „produsul” Michael Jackson a crescut cu
peste 30 de procente după moartea acestuia, iar filmul documentar
l-a transformat dintr-un „ciudat şi pustnic”, într-un artist
talentat, dansator respectat şi workaholic. „Familia Jackson e un
fel de maestru în materie de PR”, afirma la un moment dat Diane
Dimond, o jurnalistă celebră.
Tot anul trecut, pe 29 august, când Michael ar fi împlinit 51 de
ani, mii de tineri s-au mobilizat la nivel mondial şi au declanşat
cel mai mare Flash Mob din istorie, dedicat starului pop. În urma
acestei manifestaţii, Adam Hanft, expert în comunicare, a remarcat:
„Singurul lucru pe care familia Jackson trebuie să-l facă este să
lucreze permanent la legătura emoţională cu fanii, în special pe
platformele sociale”. Drept urmare, în prezent, Michael are pe
profilul de pe Facebook nu mai puţin de 13.127.106 de fani, chiar
mai mult decât Obama.