Vânzările de PC-uri au crescut cu 40%

Apropo.ro / 17.05.2004, 10:14
Vânzările de PC-uri au crescut cu 40%
Piața româneasca a PC-urilor, în care sînt incluse calculatoare personale de birou, computere portabile și servere, a continuat trendul pozitiv din ultimii ani, ritmul de creștere din anul precedent fiind superior celui din anul 2002 cu aproape 12%, reiese

Piața româneasca a PC-urilor, în care sînt incluse calculatoare personale de birou, computere portabile și servere, a continuat trendul pozitiv din ultimii ani, ritmul de creștere din anul precedent fiind superior celui din anul 2002 cu aproape 12%, reiese dintr-un studiu realizat de IDC.

Numarul de numarul de unitați vîndute în anul 2003 a fost mai mare cu 39,3% fața de anul precedent, iar valoarea vînzarilor a avansat cu 22,6%.

Ritmul de creștere al volumului vînzarilor a depașit pragul 30% pentru prima oara în ultimii trei ani, dupa un nivel 24,5% în anul 2001 și de 27,5% în 2002. Rata medie de creștere a vînzarilor de PC-uri (CAGR) din ultimii trei ani a fost de 30,3%.

Vînzarile de calculatoare personale de birou (desktop-uri), au deținut cea mai mare pondere atît în volum, cît și ca valoare – 87,1%, respectiv 71,6%. Totuși, comparativ cu anul 2002, ponderea desktop-urilor a scazut cu 2,8% ca volum și cu aproape 4% din punct de vedere.

Cel mai mare ritm de creștere a fost înregistrat de laptop-uri, în cazul carora volumul fizic vînzarilor a crescut cu 90,8%, iar cel valoric cu 84%. În același timp, au fost vîndute cu 35,1% mai multe desktop-uri, valoarea acestora fiind cu 16,5% mai ridicata.

Vînzarile de servere au crescut, anul trecut, cu 30,5%, însa valoarea livrarilor s-a redus cu 3,4%.

Compania Flamingo Computers a avansat de pe poziția a treia pe primul loc pe piața, cu o cota de 14,1%, în creștere cu 5,6% fața de 2002. Pe pozițiile urmatoare s-au clasat Hewlett Packard – 11,5%, K Tech – 8,8%, Comrace – 8,1% și Romsoft – 7,3%. Diverse companii controlau, la sfîrșitul anului trecut, peste jumatate din piața.

Producatorul american IBM, care ocupa în anul 2002 poziția a doua în funcție de numarul unitaților vîndute, a ieșit din primii cinci jucatori de pe piața, menținîndu-și însa locul al doilea în clasamentul realizat dupa valoarea vînzarilor, cu cota de 11,5%.

Ierarhia realizata dupa valoarea vînzarilor este condusa de Hewlett Packard, cu o cota de 17,9%, urmata de IBM și de Flamingo Computers, cu 10,5%.

Categoria microîntreprinderilor și a utilizatorilor casnici a continuat sa fie principala destinație a PC-urilor, respectiv 40,9%, mai mare cu 7% fața de anul 2002. Firmele mici și mijlocii s-au plasat pe locul urmator, cu 36,8%, însa au alocat cele mai mari sume pentru achiziții, în proporție de 40,7% din total. Sectorul guvernamental a achiziționat 7,1% din totalul PC-urilor, iar cheltuielile au reprezentat 7% din total.

Circa 6,4% din unitațile de PC-uri au fos destinate companiilor mari, cu o valoare de 9,5% din total. Sectorul educațional a atras 5,8% din volumul vînzarilor, reprezentînd 6,1% din valoarea totala, iar cea mai mica pondere, atît ca volum (3%), cît și valoric (4,1%), a aparținut companiilor foarte mari.

Procesoarele Pentium 4 și-au majorat cu circa 3% cota pe piața României, atingînd o pondere de 45,4% din volumul vînzarilor, și o cota de 53,3%, mai mare cu aproape 6% fața de 2002, din punct de vedere valoric.

În cazul procesoarelor AMD, cota a ramas aproape constanta, la 27,4%, însa valoarea vînzarilor a scazut ușor, pîna la 16,7%. Acestea au fost depașite de încasarile obținte din vînzarile de procesoare Celeron (18,1%), care au reprezentat 22,9% din totalul componentelor Sistemele de operare Windows și-au menținut prima poziție în acest segment al pieței PC-urilor din România, cu 85,7%, ca volum și cu 87,4%, în funcție de valoare.

Mediafax Business/ IT