Volanul lui Felipe Massa: iata cum arata panoul de control al unui sofer de F1!

Apropo.ro / 07.05.2010, 13:31
Volanul lui Felipe Massa: iata cum arata panoul de control al unui sofer de F1!
Datorita noilor reglementari Formula One, din 2010, tehnicienii au fost nevoiti sa remodifice volanele soferilor.

Prin amabilitatea unui tehnician de la Ferrari, ni s-au
prezentat noile functii ale volanului lui Felipe Massa si aranjarea
lor.

Din cauza renuntari la sistemul KERS (sistemul de recuperare a
energiei cinetice) volanul se prezinta a fi mult mai aerisit si mai
simplificat decat cel din 2009.

Din prezentare observam un numar de 6 butoane
tip radio si multe alte comutatoare laterale, in plus fata de
paletele din spate necesare in schimbarea vitezei intro treapta
superioara sau inferioara si a paletelor de reglare (din mers) a
ambreiajului.

Partea superioara este formata din 3 butoane radio dispuse de la
dreapta la stanga astfel:

  • Butonul FWING – responsabil cu reglarea aripii
    frontale pentru imbunatatirea balansului masinii in functie de
    nivelul de combustibil.
  • Butonul MIX – necesar reglajului de
    combustibil care poate varia in functie de schimbarile
    meteorologice. Acest buton este vital deoarece, in 2010,
    Formula One
    a restrictionat reumplerea cu combustibil in timpul
    curselor asa ca soferii pleaca de la start cu rezervorul plin.
  • Butonul GRIP – regleaza ambreiajul, astfel
    imbunatatind performantele masinii la start-ul cursei.

Partea centrala a consolei detine un buton radio central denumit
MIX, multifunctional, care este responsabil pentru
reglaje frontale ale masinii, pentru reglaje la cutia de viteze si
pentru diverse interventii de recuperare in timpul cursei.

Partea de jos este compusa din ultimele doua butoane
radio, anume REV si TRQ.

  • Butonul REV – are in grija reglarea turatiilor
    care se pot regla in cazul in care soferul doreste sa atace un
    concurent sau vrea sa isi apere pozitia si sa salveze
    combustibil.
  • Butonul TRQ – se refera la reglajele facute
    asupra cuplului motorului. El este folosit in testele telemetrice
    efectuate de tehnicieni pentru a optimiza performantele
    motorului.

Pe langa aceste butoane tip radio, tehnicianul de la Ferrari ne
mai prezinta cateva alte comutatoare cum ar fi cele doua laterale,
superioare, denumite DIF IN si DIF
EX.
Acestea sunt folosinte atunci cand tehnicienii ii
comunica prin radio soferului cum sa rebalanseze greutatea masinii,
din mers.

Un alt comutator important este butonul L
(limitator de viteza), aflat in dreapta sus, care este apasat
atunci cand soferul opreste la stand si trebuie sa aiba o anumita
viteza de circulare.

In partea de jos a consolei mai exista trei alte comutatoare
denumite: BURNOUT, START si WET. Rolul lor este
urmatorul: BURNOUT este folosit pentru incalzirea cauciucurilor
inainte de start; START detine presetari ale masinii numai pentru
start-ul cursei; WET este folosit atunci cand natura nu este de
partea soferilor si trebuie sa se treaca pe setari de carosabil
ud.

Modelul de volan, de mai jos, este personalizat in functie de
cerintele lui Felipe Massa si el se poate modifica
de la un stagiu la altul al campionatului, in functie de conditiile
traseului.

Spre exemplu volanul lui Fernando Alonso se
afla momentan in stadiul de „negociere” dar care arata similar
celui lui Felipe.

Un alt aspect important al volanului este priza de mana, care
este gandita si modelata in functie de caracteristicile mainilor
soferului.

Volanul lui Felipe Massa de pe
tare.ro

In caz ca erati
curiosi
, puteti vedea mai jos cateva date statistice
legate despre fortele aplicate asupra corpului unui sofer de
Formula One:

  • Fortele laterale si longitudinale, exercitate asupra unui sofer
    pot ajunge pana la 4,5 G, ceea ce ar insemna o presiune de 25 kg pe
    gatul soferului.
  • Acceleratia in medie aplica o forta de 1 G in timpul cursei, de
    4,5 G in timpul unei frane si pana la 3 G in timpul unui viraj. De
    exemplu o masina F1 poate frana de la 185 km/h la 0 in 3,5 secunde
    (80 de metri).
  • In timpul unei curse Grand Prix, ritmul batailor inimii unui
    sofer pot ajunge la valori intre 170 – 190 BPM si presiunea
    sanguina poate creste cu pana la 50%
  • Un sofer de F1 pierde aproximativ 3 litri de apa in timpul unei
    curse.
  • Importanta nivelului de lichid din organism a fost neglijata
    multa vreme deoarece studii recente arata ca o persoana care pierde
    4% din greutatea corpului poate pierde pana la 40% din capacitatile
    fizico-psihice.