W.A. Mozart fața în fața cu George Enescu

Apropo.ro / 27.02.2006, 13:57
W.A. Mozart fața în fața cu George Enescu
Viața culturala internaționala este marcata în acest an de un eveniment major: împlinirea a 250 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori de muzica clasica din toate timpurile, Wolfgang Amadeus Mozart. Austria, țara de origine a acestei embleme a

Viața culturala internaționala este marcata în acest an de un eveniment major: împlinirea a 250 de ani de la nașterea unuia dintre cei mai mari compozitori de muzica clasica din toate timpurile, Wolfgang Amadeus Mozart.

Austria, țara de origine a acestei embleme a muzicii, a început în urma cu an pregatirile pentru sarbatorirea celebrului compozitor și nu a omis nici impactul semnificativ pe care acest eveniment îl va avea asupra turismului.

Anul Mozart în Austria
Organizatorii evenimentului și operatorii din turism au creat din timp pachete speciale, gen city-break, care includ pe lânga concerte și expoziții, vizitarea locurilor care au marcat existența lui Mozart, dar și alte obiective. Și unde poate fi sarbatorit Mozart mai bine decât în Salzburg, orașul în care și-a petrecut cea mai mare parte din viața și unde a compus 350 dintre cele mai importante opere ale sale. Orașul a cheltuit milioane de euro pe renovarea muzeelor și pe expoziții, în cadrul unui proiect ambițios de divertisment menit sa fie pe gustul cât mai multor vizitatori și localnici. Mii de vizitatori și-au rezervat locuri la hotelurile din Salzburg pentru începutul „Anului Mozart” care celebreaza viața și muzica „wunderkind-ului” austriac, nascut la ora 20.00, pe 27 ianuarie 1756.

Momentul a fost marcat de clopotele bisericilor care au dat tonul spectacolelor în cinstea compozitorului. Turiștii au gustat din tortul de ciocolata de 140 de kilograme realizat de maeștri patiseri din Salzburg, iar muzicienii au cântat gratuit pe o scena din centrul orașului. De asemenea, comerțul cu produse promoționale, legate mai mult sau mai puțin de Mozart, de la bauturi la vaci cu peruca, este o sursa de venituri pentru artizani.

Potrivit unui reportaj realizat de Reuters, unii localnici sunt de parere ca vâlva în jurul lui Mozart este excesiva și se plâng de faptul ca nu exista destule activitați pentru tineri în Salzburg, un oraș în care discotecile sunt o raritate. Alții cred ca orașul înca mai încearca sa compenseze faptul ca lui Mozart i-a fost imposibil sa-și îndeplineasca ambițiile acolo și a fost nevoit sa plece la Viena, unde a compus cele mai importante lucrari ale sale.

Marele compozitor i-a uimit pe mai-marii curților europene cu performanțele sale ca pianist și violonist, pe când era doar un copil. A început sa compuna la vârsta de cinci ani, iar 20 de ani mai târziu a plecat la Viena simțind ca „provincialismul” din Salzburg îi afecteaza stilul.

Evenimentele închinate lui Mozart vor continua pe parcursul întregului an, timp de 29 de weekend-uri, o șansa pentru iubitorii muzicii de a asista la concertele „Best of Mozart” susținute de orchestre celebre, precum Mozarteum și Salzburg Chamber Solists, în cele mai grandioase sali de concerte.

Festivalul George Enescu și turismul din România
Anul Mozart înseamna pentru austrieci nu numai celebrarea unui simbol cultural, ci și un moment benefic pentru turismul din Austria. Evenimentele culturale sunt promovate puternic de toate marile agenții de turism și este practiv imposibil sa cauți un sejur în Austria în acest an fara sa dai peste informații și oferte legate de Mozart.

O situație care din pacate nu o regasim în cazul României și a Festivalului George Enescu. „Pentru Austria, Mozart nu este numai un simbol cultural ci și unul – putem spune – economic. Noi nu trebuie sa mergem pe aceeași idee, pentru ca nu vom putea vinde bomboane „Enescu” și nici cravate sau cani cu acest simbol. Putem însa folosi festivalul, muzica și evenimentele conexe în interesul României turistice”, considera Mihai Constantinescu, directorul general al Artexim, organizatorul festivalului.

Nici „simbolul orașului „Salzburg” nu este același cu „Tescani” (locul unde s-a nascut Enescu), dar putem sa ne folosim de festival, așa cum sunt evenimentele din Luzern, Londra, Berlin, Praga, Ravenna sau Thessaloniki.

„Nu trebuie sa-l facem pe Enescu promotor, ci pe «Festivalul Enescu»”, a mai spus Constantinescu.

Evenimentul dedicat compozitorului român a debutat în anul 1995 și la acea vreme nu a beneficiat de sprijinul companiilor de turism pentru popularizare și promovare. În timp lucrurile s-au schimbat, iar în prezent foarte mulți operatori de profil vor sa colaboreze cu organizatorii evenimentului.

„Foarte puține agenții de turism nu au fost interesate în a colabora cu Festivalul. Au fost interesate în a vinde bilete și a avea reduceri de preț la acestea. Acest Festival a început sa aiba un impact internațional major care poate fi folosit pentru realizarea unei «imagini» reale a României. Am avut intotdeauna programe deosebite și apreciate de participanții straini”, a declarat Mihai Constantinescu..

Potrivit organizatorului, anul trecut, Artexim a avut aproximativ 300 de solicitari pentru turiști straini (japonezi, israelieni, francezi etc), venite din partea a doua agenții de turism. În pofida acestui fapt, nu exista pachete special create și promovate pentru acest eveniment.

„Piața externa solicita serviciile pe care agenții români le presteaza, dar nu construiesc în prealabil pachete pe care sa le lanseze în mod concertat. O mare parte din munca de agent o preiau organizatorii festivalului”, a afirmat Sorin Biicila, directorul Turism Web Solution.

Oficialul Artexim este de aceeași parere și considera ca cea mai buna modalitate de a promova acest eveniment cultural deosebit de important pentru România și în același timp de a atrage mai mulți vizitatori straini, este realizarea unor „pachete turistice” speciale.

„Acest lucru poate fi posibil prin realizarea unor „pachete turistice”, care sa includa 2 – 3 concerte (inclusiv la Ateneu) și trei-patru zile de excursii în țara. Având în vedere ca avem concerte și în Iași, Timișoara, Brașov și Cluj, aceste «trasee» pot cuprinde și aceste orașe”, a mai spus Constantinescu.

Deși Festivalul „George Enescu” este în primul rând un promotor al culturii românești, și turismul poate beneficia de energiile adunate în jurul acestui eveniment, fara a trece în extrema vulgarizarii. În plus, festivalul ar putea determina o creștere și pe partea serviciilor conexe, este de parere Mircea Colotela, reprezentant al firmei Travel Society.

„Consider ca s-ar putea profita mult mai mult din serviciile suplimentare. Este foarte bine ca hotelurile din București sunt pline, dar ar fi și mai bine sa existe și o paleta larga de programe de vizitare în muzee, parcuri, chiar și zone din apropierea Bucureștiului. Tehnic vorbind, s-ar putea profita foarte mult de zilele premergatoare și urmatoare festivalului. În acest fel, perioada de beneficiu comercial nu se limiteaza numai la festival”, a precizat Colotela.

Citeste mai mult in revista Business Turism