WHIPS tine capul pe umeri

Apropo.ro / 06.11.2001, 04:00
WHIPS tine capul pe umeri
Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL) Utile:  Cum se radiaza masina Anunturi: Galerie foto: SAHR si WHIPS sunt doua dintre cele mai noi tehnologii imaginate de SAAB, respectiv Volvo, pentru protectia capului si a coloanei vertebrale in cazul


Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL)

Utile:  Cum se radiaza masina

Anunturi:

Galerie foto:


SAHR si WHIPS sunt doua dintre cele mai noi tehnologii imaginate de SAAB, respectiv Volvo, pentru protectia capului si a coloanei vertebrale in cazul impactului, mai ales venit din spate.

Alaturi de impactul frontal si lateral, un alt aspect important pentru siguranta ocupantilor il constituie impactul violent din spate. Acesta survine, de cele mai multe ori, la viteze ridicate, atunci cand se ruleaza in coloana si vehiculul din spate nu are suficient timp sa franeze. Astfel, corpul celui de la volanul masinii lovite este impins cu forta catre inainte, dand nastere unor forte mari la nivelul spatelui, coloanei vertebrale si gatului.

Miscarea naturala a capului este catre inapoi, presiunea pe care gatul si coloana vertebrala trebuie s-o suporte fiind marita de existenta centurilor de siguranta pretensionate si imobilizarea pieptului in scaun. Desi exista trei tipuri de sisteme de protectie a acestor zone vitale ale corpului omenesc – tetiere reglabile manual, automate si dinamice – cele mai cunsocute tehnologii, adevarate repere in domeniu, provin de la constructorii suedezi.

SAHR (Saab Active Head Restraint) a fost introdus pentru prima oara pe un model Saab in anul 1996, devenind dotare standard odata cu lansarea noii generatii 9-5 acum trei ani. Principiul de functionare al sistemului, asistat in permanenta de computerul de bord, se bazeaza pe miscarea verticala a tetirelor active, integrate in scaun. Ele sunt conectate la o placa de presiune din interiorul spatarului. In cazul unui impact violent din spate, toracele este impins inainte si supus unei anumite presiuni, masurata instantaneu de placa de presiune, dotata cu senzori.

Acestia transmit impulsuri catre unitatea centrala, care comanda automat deplasarea pe verticala a tetierei, astfel incat sa anuleze fortele negative ce apar la nivelul gatului si al capului. Optional si ocupantii banchetei pot dispune de SAHR. Singurul impediment in reusita deplina a acestui sistem este faptul ca cei mai multi soferi nu isi regleaza tetiera activa conform instructiunilor recomandate de producator. Daca este prea sus sau prea jos, actiunea acesteia este practic anulata, pozitia corecta fiind la mijlocul distantei dintre varful urechilor si crestetul capului!

WHIPS (Whiplash Injury Prevention System), sistemul adoptat de Volvo, nu difera foarte mult de cel al lui Saab. Elementul de baza in cazul acestuia este un motor dotat cu senzori, aflat la baza scaunului. In cazul unei coliziuni din spate, senzorii transmit fortele ce apar computerului de bord, care comanda nu numai deplasarea tetierei catre inapoi, ci a intregului spatar. In tot acest timp, centurile de siguranta mentin toracele lipit de scaun, reducand presiunea asupra gatului si coloanei vertebrale si riscurile ulterioare.

Trebuie mentionat ca de la lansarea lui si pana in prezent, sistemul Saab SAHR a obtinut numeroase distinctii acordate din diverse tari (1996, Danemarca si 1997- Australia, Marea Britanie), cel mai recent premiu fiind adjudecat chiar in 2001, din partea Organizatiei Mondiale pentru Siguranta Traficului Rutier, in cadrul unei ceremonii desfasurate la New York. Sursa:  www.autoexpert.ro

Tags: